نتانیاهو: می‌خواهیم روابطمان با ترکیه احیا شود

۰۴ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۰ کد : ۱۹۰۴۶۴۷ سرخط اخبار

بنیامین نتانیاهو در دیدار با خبرنگاران ترکیه گفت:‌ آنکارا و تل‌آویو به دنبال راه‌هایی برای عادی‌سازی روابط سیاسی خود هستند.

به گزارش فارس، به نوشته روزنامه «زمان»، وی با تاکید بر اینکه تل‌آویو مایل به از سرگیری روابط خود با آنکاراست، افزود: در منطقه‌ای که بی‌ثباتی حکمفرماست، ترکیه و اسرائیل تقریبا باثبات هستند. به علاوه، ترک‌ها و یهودی‌ها پیوند تاریخی طولانی با یکدیگر و منافع مشترکی دارند.

بر اساس این گزارش، دیدار نتانیاهو با خبرنگاران ترک نخستین دیدار پس از حادثه کشتی مرمره آبی در سال 2010 بود، یعنی زمانی که این کشتی برای شکستن محاصره غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه عازم سرزمین‌های اشغالی بود اما نیروهای اسرائیلی به آن حمله کردند و 9 فعال ترک را به قتل رساندند.

پس از این ماجرا، روابط دو طرف دچار تنش شد چراکه مقامات ترکیه خواستار عذرخواهی اسرائیل بودند اما اسرائیلی‌ها از این کار امتناع کردند.

یک مقام بلندپایه اسرائیلی در این باره به روزنامه زمان گفته،‌ ترکیه و اسرائیل به دنبال یافتن راهی معجزه‌آسا برای ترمیم روابط دوجانبه هستند اما تاکنون این تلاش‌ها ناکام مانده است.

وی در پاسخ به این سوال که ترکیه و اسرائیل چه زمانی مذاکرات را آغاز می‌کنند، اظهار داشت: گفتگو میان دو طرف هرگز متوقف نشده و هنوز کانال‌های ارتباطی باز است. به علاوه، اطلاعات میان تل‌آویو و آنکارا از طریق آمریکا منتقل می‌شود.

پیش از این، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل در دیدار با خبرنگاران ترک گفته بود که تل‌آویو مایل به از سرگیری روابط با آنکاراست اما بابت ماجرا کشتی مرمره عذرخواهی نمی‌کند.

به گفته او، ترکیه صرفا خواستار عذرخواهی نیست و شروط دیگری نظیر توقف محاصره غزه و بازگشتن مرزها به مرزهای 1967 نیز برای مقامات اسرائیلی تعیین کرده که همین موضوعات موجب مخالفت آنها شده است.



نظر شما :