هشدار عراق به سازمان ملل

۰۴ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۹۰۴۶۳۷ سرخط اخبار
دولت عراق به سازمان ملل هشدار داد که اگر به توافقنامه‌ی امضا شده با دولت در خصوص عملیات نقل و انتقال عناصر گروهک تروریستی منافقین پایبند نباشد، در حمایت از حق حاکمیت کشور و امنیت آن به شکل مسوولانه‌ای برخورد خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مسوولان عالی‌رتبه دولت عراق اعلام کرد که دولت از سازمان ملل و مارتین کوپلر، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق خواست تا نقش مطلوبی را در اجرایی‌شدن یادداشت تفاهم امضا شده میان دو طرف ایفا کند.
این مقام دولتی عراق افزود: دولت عراق به تمام آنچه که بر اساس توافقنامه ملزم به انجام آن بود، عمل کرده است و این در حالی است که کوپلر هم‌چنان به اعمال فشارهای خود علیه دولت عراق ادامه می‌دهد.
این مقام عالیرتبه عراقی از سازمان ملل خواست تا به صورت بیطرفانه‌ای با این مساله رفتار کند وگرنه به نظر می‌رسد که قصد دارد تا تنها از منافع ساکنان (اشرف) حمایت کند در حالی که این سازمان باید از منافع عراق حمایت کند.
به گفته این منبع اگر کوپلر به توافقنامه‌ی امضا شده عمل نکند، دولت به مسوولیت خود در جهت حمایت از حق حاکمیت و امنیت کشور در برابر گروه‌های تروریستی عمل خواهد کرد.
این واکنش دولت عراق در حالی صورت گرفت که سازمان ملل در بیانیه‌ای به ارائه "نقشه‌ راهی" جهت تکمیل روند نقل و انتقال اعضای گروهک تروریستی منافقین از کمپ اشرف به لیبرتی در بغداد پرداخته بود.
بر اساس این بیانیه نقشه راه موجود در نظر دارد تا مشکلات ساکنان اشرف و دولت عراق را حل و فصل کند.
در ادامه این بیانیه به گام‌های عملی نقل و انتقال و آمادگی‌های لازم در این زمینه پرداخته شده است. هم‌چنین در آن به مسایلی چون امدادرسانی در زمینه‌های تامین آب، برق و سایر نیازهای انسانی اشاره شده است.
در همین حال محمد شیاع السودانی، وزیر حقوق بشر عراق در دیدار با فرانسیسکو موتا، مسوول دفتر حقوق بشر سازمان ملل در عراق (یونامی) به بررسی مساله پادگان اشرف و زندان‌ها پرداختند.
در بیانیه وزارت حقوق بشر عراق آمده است که هیات سازمان ملل تلاش‌هایی را برای کمک به عراق جهت پایان دادن به تعدادی از پرونده‌ها از جمله پرونده پادگان اشرف انجام داده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: السودانی نیز از پیشنهاد موتا برای انجام بازدیدهای مشترک از زندان‌ها به همراه هیات سازمان ملل با هماهنگی وزارت دادگستری عراق استقبال کرد.

نظر شما :