عراق طرح ضد سوری اتحادیه عرب را رد کرد

۰۳ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۹ کد : ۱۹۰۴۶۱۴ سرخط اخبار

عراق ضمن رد طرح اخیر اتحادیه عرب درباره کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، این درخواست را مداخله در امور داخلی این کشور خوانده است.

به گزارش پرس تی وی لبید عباوی، معاون وزیر خارجه عراق روز دوشنبه (۲ مرداد، ۲۳ جولای) تصریح کرد اتحادیه عرب به جای طرح درخواست مبنی بر کناره گیری سریع اسد از قدرت باید شیوه های دیگری را در راستای تضمین انتقال مسالمت آمیز قدرت در سوریه امتحان کند.

عباوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه افزود:"این طرح در این زمان مناسب نیست چرا که مداخله در حق حاکمیت یک کشور دیگر محسوب می‌شود، راه‌های دیگری برای تضمین انتقال مسالمت آمیز قدرت وجود دارد."

الجزایر نیز طرح اتحادیه عرب برای کناره گیری اسد را رد کرده است.

این واکنش‌ها چند ساعت پس از آن روی داد که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب از اسد خواستند سریعا از قدرت کناره گیری کند و به همراه خانواده‌اش به صورت امن از کشور خارج شود.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، نخست وزیر قطر نیز روز دوشنبه در پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در دوحه خطاب به خبرنگاران گفت: " توافقی درباره ضرورت استعفای سریع بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت وجود دارد."

اتحادیه عرب همچنین از مخالفان سوری خواست متحد شوند و دولت انتقالی وحدت ملی تشکیل دهند.

دمشق این درخواست را به عنوان یک اقدام ضد سوری دیگر دانسته و تاکید کرده است فقط سوری‌ها باید درباره آینده کشورشان تصمیم گیری کنند.

جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت خارجه سوریه در این زمینه گفت: "کشورهای عربی که در دوحه با یکدیگر دیدار کردند اگر صادقانه خواهان توقف خونریزی بودند ارسال سلاح، فتنه انگیزی و تبلیغات‌شان را متوقف می‌کردند. تمامی سخنان آن‌ها ریاکارانه و ساختگی است."


نظر شما :