اتحادیه عرب: اسد باید برود

۰۲ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۹۰۴۵۳۵ سرخط اخبار
اتحادیه عرب پس از پایان نشست فوق‌العاده خود درباره سوریه از رئیس‌جمهوری این کشور خواست تا در مقابل تامین امنیتش، از قدرت کناره‌گیری کند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نشست فوق‌العاده کمیته نظاراتی اتحادیه عرب درباره سوریه برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این نشست از بشار اسد،‌ رئیس‌جمهوری خواستند تا از قدرت کناره‌گیری کند و از مخالفان نیز درخواست کردند تا هر چه زودتر دولت انتقالی تشکیل دهند.
حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست و وزیر خارجه قطر و رئیس کمیته وزارتی اتحادیه عرب در پایان نشست این کمیته گفت: "هم‌اکنون وقت آن رسیده که بشار اسد از قدرت کناره‌گیری کند و با این کار در یک اقدام شجاعانه حمام خونی را که در سوریه به راه افتاده متوقف کند."
وی گفت: کناره‌گیری بشار اسد از قدرت فرار نیست بلکه یک اقدام شجاعانه برای نجات سوریه از وضعیت کنونی در این کشور است.
رئیس کمیته وزارتی اتحادیه عرب گفت: در صورت کناره‌گیری بشار اسد، امنیت او و نزدیکانش تامین خواهد شد و این مساله در مصوبه کمیته وزارتی اتحادیه عرب به روشنی ذکر شده است.
وی همچنین از مخالفان سوری خواست تا هر چه سریعتر دولت انتقالی در سوریه تشکیل دهند و برای برگزاری انتخابات دموکراتیک در این کشور و تنظیم قانون اساسی آماده شوند.
حمد بن جاسم ادامه داد: اتحادیه عرب تلاش‌های بسیاری برای پایان دادن خشونت‌ها در سوریه انجام داد اما مقامات سوری همواره این تلاش‌ها را نادیده گرفتند و شرایط به جایی رسیده است که ما هم‌اکنون در سوریه شاهد آن هستیم.
وی گفت: اتحادیه عرب اعتقاد دارد که ماموریت کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه باید گسترش یابد و بر چگونگی انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه نیز نظارت داشته باشد.
وزیر امور خارجه قطر افزود: در صورتی که بشار اسد پیشنهاد کناره‌گیری را قبول نکند اراده ملت سوریه که برکناری وی را خواستار است، سناریوهای بعدی را تعیین خواهد کرد.
رئیس کمیته وزارتی اتحادیه عرب درخصوص طرح کوفی عنان نیز گفت: طرح شش ماده‌ای کوفی عنان در سوریه اجرا نشده و ما همچنان شاهد درگیری با اسلحه‌های سنگین در سوریه هستیم و این امر ضرورت تغییر در رویه ماموریت ناظران بین‌المللی و کوفی عنان را دو چندان می‌کند.
حمد بن جاسم در پایان اعلام کرد که به عنوان رئیس کمیته وزارتی اتحادیه عرب درباره سوریه به‌زودی به چین و روسیه سفر خواهد کرد و با مقامات این دو کشور درباره سوریه مذاکره خواهد کرد.
وی افزود: ما با مقامات پکن و مسکو درباره تغییر در ماموریت کوفی عنان و ناظران بین‌المللی مذاکره می‌کنیم چرا که مواضع روسیه و چین در این خصوص بسیار مهم است.
از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک اتحادیه اروپا اعلام کردند که وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه تصمیم دارند تا تحریم‌های اعمال شده علیه نظام حاکم بر سوریه را افزایش دهند و این امر در نشست امروز (دوشنبه) اتحادیه که در بروکسل برگزار خواهد شد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
بنا به گفته این منابع وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا همچنین چگونگی اجرای هر چه بهتر ممنوعیت صادرات سلاح به سوریه را مورد بررسی قرار می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود نزدیک به 30 تن از مقامات سوریه و تعدادی از شرکت‌ها و نهادهای سوریه به لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه افزوده شوند.
از سوی دیگر، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بشار اسد همچنان در دمشق است و کنترل ارتش را در دست دارد "هرچند تعداد زیادی از نظامیان از ارتش جدا شده‌اند."
وی با اشاره به بروز شایعاتی مبنی بر خروج بشار اسد از پایتخت پس از انفجار روز چهارشنبه دمشق گفت: بشار اسد همچنان در سوریه است و بر ارتش و نیروهای نظامی این کشور تسلط دارد.
در همین حال نخست وزیر مالزی نیز به اعضای سفارت این کشور در سوریه از جمله سفیر مالزی دستور داد تا هر چه سریعتر دمشق را ترک کنند.
خبرگزاری مالزی اعلام کرد: نجیب عبدالرزاق، نخست وزیر مالزی به درخواست وزیر امور خارجه این کشور از تمامی کارکنان سفارتخانه مالزی در سوریه خواسته تا به دلیل "خطرناک بودن اوضاع" برای کارکنان سفارت از تمامی آن‌ها خواسته تا هر چه سریعتر خاک سوریه را ترک کنند.
مالزی همچنین از اتباع این کشور که در سوریه هستند نیز خواست تا هر چه سریعتر خاک این کشور را ترک کنند و وزارت امور خارجه را مکلف کرد تا تسهیلات را برای خروج هرچه سریعتر آن‌ها آماده کند.

نظر شما :