اتحادیه عرب میزبان نشستی درباره سوریه

۰۱ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۸ کد : ۱۹۰۴۴۹۸ سرخط اخبار

همزمان با بالا گرفتن خشونت‌ها در سوریه اتحادیه عرب اعلام کرد که امروز (یکشنبه) نشستی را در خصوص تحولات سوریه با حضور دبیرکل این اتحادیه برگزار می‌‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره،‌ اتحادیه عرب امروز نشستی را در قالب کمیته ویژه اتحادیه عرب درباره سوریه برگزار می‌کند و در آن ناصر القدوه، معاون کوفی عنان، فرستاده ویژه اتحادیه عرب و سازمان ملل به سوریه گزارشی را از تازه‌ترین تحولات جاری سوریه و مذاکرات اخیر عنان با مقامات سوری به کمیته مذکور ارائه خواهد کرد.

 

در این نشست علاوه بر نمایندگان الجزایر، مصر، سودان، قطر و عمان که کمیته ویژه سوریه را تشکیل می‌دهند نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز حضور دارد و قرار است محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر نیز در این نشست حضور یابد.

 

نشست مذکور برای بررسی وضعیت سوریه است و در صورت نیاز اتحادیه عرب نشستی را در سطح وزارت امور خارجه درباره سوریه برگزار می‌‌کند.

 

از سوی دیگر، منابع داخلی سوریه اعلام کردند که شمار آوارگان سوری که به کشورهای همجوار سوریه فرار کرده‌اند به 400 هزار تن رسیده است.

 

مخالفان سوری نیز اعلام کردند که بیش از 400 هزار سوری هم اکنون به دلیل خشونت‌ها در این کشور به کشورهای همجوار خصوصا لبنان، اردن و ترکیه گریخته‌اند و سازمان ملل تنها نیمی از این تعداد را در آمارهای خود دارد.

 

در همین حال مقامات ترکیه نیز یکی از گذرگاه‌های مرزی خود با سوریه را به دلیل آنچه که نگرانی‌های امنیتی خوانده مسدود و هر نوع عبور و مرور از این گذرگاه را لغو کردند.

 

مخالفان سوری نیز اعلام کردند که توانسته‌اند یک گذرگاه مرزی جدید را در مرز سوریه با عراق به کنترل خود درآورند و درگیری‌ها برای به دست آوردن گذرگاه‌های بیشتر در مرز اردن و ترکیه ادامه دارد.

 

روزنامه الریاض عربستان نیز به نقل از منابع عراقی اعلام کرد که نیروهای گارد مرزی عراق که وارد خاک سوریه شدند با مخالفان سوری که گذرگاه مرزی بوکمال را تحت کنترل خود درآورده‌اند، درگیر شدند.

 

مقامات ترکیه نیز اعلام کردند که چندین افسر عالی رتبه سوری از جمله دو سرتیپ ارتش این کشور به تازگی به ترکیه گریختند.

 

از سوی دیگر، عبدالباسط السیدا،‌ رئیس شورای مخالفان سوری موسوم به شورای ملی سوریه با اعلام اینکه اوضاع در سوریه به مراحل بسیار حساسی نزدیک شده بار دیگر دخالت شورای امنیت بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل را در امور سوریه خواستار شد.

 

وی همچنین از جامعه جهانی خواست تا خارج از چارچوب شورای امنیت برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه وارد عمل شود.

 

سیدا همچنین اعلام کرد که با مقامات ترکیه در حال بررسی چگونگی فرستادن کمک به داخل سوریه برای مردم و مخالفان است و تشکیل یک صندوق بین‌المللی را برای کمک به مردم سوریه را خواستار شده است.




نظر شما :