حامیان افغانستان در توکیو دور هم جمع شدند

۱۸ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۹۰۳۷۹۶ سرخط اخبار
کنفرانس اهداکنندگان به افغانستان در توکیوی ژاپن با هدف رایزنی در خصوص راههای حمایت از این کشور جنگ زده پس از خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، انتظار می رود در جلسه امروز(یکشنبه) این کنفرانس با حمایت‌های مالی از افغانستان در یک دوره چهار ساله تا سقف ۱۶ میلیارد دلار توافق شود.

در حالی که کابل خواستار تعیین حمایت‌های قطعی است، حامیان خواهان تضمین بر سر "درست هزینه" شدن کمک‌ها هستند.

نگرانی اصلی از خروج نیروهای تحت فرمان ناتو در افغانستان این است که با خروج آنها شورشیان مسلح دوباره قوت گیرند و ناآرامی‌ها به افغانستان بازگردد. موضوعی که در سخنان افتتاحیه حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان هم مورد توجه قرار گرفت.

کرزای، در مراسم افتتاحیه کنفرانس توکیو گفت: در ۱۰ سال گذشته و با کمک جامعه بین‌المللی موفق شده‌ایم مشکلات و ویرانی‌های ناشی از گذشته را به طرز چشمگیری سامان دهیم.

وی همچنین به نمایندگان کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس گفت که دولتش به طور جدی در حال مبارزه با فساد اداری و دولتی است.

کنفرانس توکیو با حضور مقام‌های عالی‌رتبه ۷۰ کشور از جمله هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در توکیو برگزار می‌شود.

در این کنفرانس ظاهرا بر پاسخگویی دو جانبه دولت افغانستان و کشورهای کمک کننده، تاکید خواهد شد.

کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس، کمک‌های خود را به مبارزه دولت افغانستان با فساد، تلاش برای حکومتداری خوب و رعایت حقوق بشر مشروط کرده‌اند.

کنفرانس ژاپن درباره نحوه حمایت از کابل بعد از خروج بخش عمده نیروهای ۱۳۰ هزار نفری به رهبری ناتو صحبت و نتیجه گیری خواهد کرد.

روز شنبه ژاپن اعلام کرد که در ۶ سال آینده سه میلیارد دلار به افغانستان کمک می‌کند.

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که اهدا کنندگان بین المللی قصد دارند تا 16 میلیارد دلار به عنوان کمک به افغانستان پرداخت کنند تا بتوانند پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور در پایان 2014 ثبات را تضمین کنند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، انتظار می‌رود این تصمیم در نشست امروز اعلام شود.

یکی از دیپلمات‌های آمریکایی که به همراه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به توکیو سفر کرده است میزان کمک مالی 16 میلیارد دلاری را تایید کرد.

طبق این برنامه سالیانه چهار میلیارد دلار از سال 2012 تا 2015 پرداخت می‌شود و انتظار می‌رود که سهم آمریکا از این میزان بین یک میلیارد دلار تا 3 / 2 میلیارد دلار باشد.

قرار است این میزان کمک مالی طبق شرایط خاص به افغانستان اعطا شود تا از فساد و سوء مدیریت پیشگیری کند.


نظر شما :