افزایش ابهامات درباره گم شدن سند مالکیت «باغ قلهک»

۱۸ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۴ کد : ۱۹۰۳۷۸۸ سرخط اخبار
شرق- اعظم ویسمه: سال‌هاست که بر سر مالکیت باغ 20هکتاری قلهک میان ایران و بریتانیا مناقشه برپاست. اما مدتی است که مشخص شده ایران سند اجاره باغ قلهک توسط سفارت انگلستان را گم کرده است. اکنون پاسخ مبهم وزیر امورخارجه ایران درباره موضوع گم‌شدن سند مالکیت ایران بر قلهک بر ابهامات موجود افزوده است. «عبدالحسین حائری» رییس اسبق کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس چندی پیش در مراسمی که برای تجلیل از او در محل کتابخانه برگزار شد، گفته بود: «سند باغ قلهک را در یک پاکت قرار دادم و آن را درون صندوق کتابخانه و مرکز اسناد مجلس قرار دادم؛ اما زمانی که برای آخرین‌بار به صندوق مراجعه کردم اثری از اجاره‌نامه باغ قلهک ندیدم؛ در صندوق کتابخانه مجلس، نسخ و اسناد بسیار مهم قرار می‌گیرند اما هنوز بعد از گذشت پنج سال معلوم نشده که چه کسی در این صندوق را گشوده و بر سر این سند چه آمده است.»
دیروز اما «علی‌اکبر صالحی» وزیر امور خارجه در واکنش به انتشار خبر گم شدن سند باغ قلهک گفته: «این امور به مراجع ذی‌ربط خودش مربوط است.»صالحی در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشرشده در مورد گم شدن سند باغ قلهک اظهار داشته: «این امور به من مربوط نمی‌شود.»اجاره‌نامه باغ قلهک یا سفارت انگلستان همان سندی است که نشان می‌دهد سفارت انگلستان بر این باغ معروف مالکیتی ندارد. شهرداری تهران همواره اعلام کرده باغ قلهک متعلق به این ارگان است و سفارت انگلستان نمی‌تواند خود را مالک بداند. «ناصرالدین‌شاه» چهارمین شاه قاجار، در قرن نوزدهم این باغ را برای سکونت، به سفیر بریتانیا واگذار کرد. این باغ پس از انقلاب اقامتگاه کارکنان سفارت بریتانیا در تهران بوده و در سال‌های اخیر بخشی از آن به دفتر شورای فرهنگی بریتانیا اختصاص داده شده بود که فعالیت آن از سال 88 به بعد با مخالفت مواجه شد.
عبدالحسین حائری، کتاب‌شناس و فهرست‌نویس باسابقه، جزییات بیشتری از گم شدن سند اجاره باغ قلهک توسط سفارت انگلستان را بازگو نکرده اما علی ططری، رییس کنونی مرکز اسناد مجلس در گفت‌وگو با مهر، خبر داده که «در 12سالی که در مرکز اسناد کار می‌کند این سند را ندیده است.»ططری البته گفته صندوق کار‌پردازی‌ای هم وجود دارد که در اختیار هیات‌رییسه مجلس است و همچنین مجموعه نسخ خطی‌ای که ممکن است این سند در آنجا باشد. اختلاف بر سر مالکیت باغ قلهک و بازپس‌گیری این باغ همواره مطرح بوده اما در مجلس هفتم با فعالیت جمعی از نمایندگان جدی شد. برای اولین‌بار ۱۶۲ نفر از نمایندگان مجلس هفتم آبان سال ۱۳۸۵ طی نامه‌ای به رییس مجلس از وی خواسته‌اند از رییس کل دیوان محاسبات کشور بخواهد آنچه را «تصرف غیرقانونی دولت انگلستان بر «باغ قلهک» می‌دانند مورد رسیدگی قرار دهد. نمایندگان، سفارت بریتانیا در تهران را متهم کردند که بیش از شش دهه پیش از طریق «کلاهبرداری» و «تبانی با ماموران وقت ثبت اسناد» باغ قلهک را که تنها برای سکونت سفیر به این سفارتخانه داده شده بود، به مالکیت خود درآورده است. در نهایت اعتراض‌ها منجر به تهیه طرح بازپس‌گیری باغ قلهک شد. اما این طرح هیچ‌گاه در مجلس هفتم و هشتم در صحن علنی مجلس مطرح نشد.
حسین سبحانی‌نیا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرد: «طبق گزارشی که «سردار باقرزاده» به مجلس داد مشخص است انگلیس هیچ سند و مدرکی مبنی بر مالکیت باغ قلهک ندارد و هرچه هست، جعلی است. این ملک در زمان ناصرالدین‌شاه برای سکونت تابستانی سفیر انگلیس واگذار شده و در نامه‌ای اشاره شده که ملک متعلق به دولت ایران است بنابراین دولت انگلیس هیچ‌گونه سند واقعی در اختیار ندارد. مقرر شد این مسایل به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد و کمیسیون «امنیت ملی» نیز به طریقی موضوع را پیگیری کند.»در ادامه اعتراض‌ها زمستان سال گذشته، برخی از دانشجویان بسیجی به علت اعتراض به اقدام دولت انگلیس در موافقت با تحریم‌ها علیه ایران مقابل این باغ دست به اعتراض زدند.
در چنین شرایطی یک‌بار دیگر موضوع اعتراض به «تصرف باغ قلهک توسط بریتانیا» مطرح شد و حتی برخی دانشجویان با ورود به باغ و آتش زدن پرچم آمریکا و انگلیس در آن، پرچم جمهوری اسلامی را نصب کردند. پس از آن دولت انگلیس سفیر، کاردار‌ها و کارمندان خود را از تهران فراخواند. سفارت انگلیس در ایران تعطیل و «باغ قلهک» خالی از سکنه شده است.
در ادامه اعتراض‌ها در ایران همچنین گروهی با عنوان «کمیته آزادسازی باغ قلهک» تشکیل شده که اعضای آن اعلام کرده‌اند خواهان «مبارزه با استعمار و آزادی بخش‌هایی از وطن اسلامی» هستند که به گفته این گروه، «هنوز در چنگال استعمار پیر اسیر است.» با تشکیل مجلس نهم حسین نقوی، عضو کمیسیون امنیت ملی از تشکیل کمیته پیگیری بازپس‌گیری باغ قلهک خبر داده و گفته کمیته مطالبات ملی در دوره هشتم مجلس اسناد این باغ را بررسی و چندین جلسه نیز با حضور نمایندگان شهرداری تهران، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور و همچنین مرکز حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برگزار کرد که نهایتا با بررسی‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم سندی که انگلیسی‌ها از باغ قلهک ارایه می‌کنند، باطل بوده و مستند نیست. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین با بیان «اینکه کمیته مطالبات ملی در دوره نهم مجلس شورای اسلامی نیز تشکیل خواهد شد»، تصریح کرد: «بعد از تشکیل این کمیته موضوع باز‌پس‌گیری باغ قلهک را مجددا دنبال خواهیم کرد.»
 

( ۱ )

نظر شما :