پشت پرده فرار افسران سوری

۱۷ تیر ۱۳۹۱ | ۲۰:۲۲ کد : ۱۹۰۳۷۶۰ سرخط اخبار

چند روزی است که خبر فرار افسران ارتش سوریه به ترکیه در محافل خبری پیچیده است و بسیاری از این خبر ذوق زده شده و برخی هم که از پشت پرده این ماجرا خبر دارند، آن را چندان جدی نگرفته و از آنچه که باعث این فرار شده بیشتر خوشحال هستند.

به گزارش «ایران‌آباد»، فرار این افسران مساله تازه‌ای نیست و همان‌گونه که دستگاه اطلاعاتی امنیتی سوریه و همچنین ارتش این کشور اعلام کرده‌اند، رفتن آنها به همراه خانواده‌اشان به خارج از کشور، نه تنها ضربه‌ای به این سازمان نظامی نخواهد بود، بلکه این خود باعث تطهیر ارتش از عناصری است که به نوعی نبودشان بهتر از بودنشان است.

چندی پیش در گزارشی در مورد کشف بزرگ اطلاعاتی سوریه و ضربه‌ای که این سازمان به گروه‌های جاسوسی غربی- عربی – ترکی در خاک خود وارد کرده بود، نوشتیم و اینکه در طی این عملیات پیچیده که برآیند آن فرار یک جنگنده سوری به اردن، ورود یک جنگنده ترک به داخل خاک سوریه و هدف قرار گرفتن آن و در نهایت عملیات پیچیده ارتش در شهر دوما و قصیر، محلات کفرسوسه و قدسیا در حومه دمشق، گزارش مبسوطی منتشر شد. اما مهم اینجاست که فرار این افراد ارتش چه ربطی به این ماجرا دارد.

منابع مطلع به ایران‌آباد می‌گویند یکی از دلایل مهم فرار و گریز این افسران ارتش سوریه به همان کشف و ضربه اطلاعاتی باز می‌گردد. بیشتر کسانی که فرار کرده‌اند جذب سازمان اطلاعاتی اردن، ترکیه و غرب شده بودند و خود را وارد ماجرای پیچیده نوعی کودتا علیه دولت مرکزی کرده و بر آن بودند تا هم‌زمان با حمله گسترده شورشیان و تروریست‌ها به دمشق، آنها نیز از داخل ضربه کاری وارد کرده و با استفاده از واحدهای تحت امر خود که بیشتر در دمشق و اطراف آن حضور داشتند، در این مساله به شورشیان کمک کنند.

اما از آنجایی که سازمان اطلاعات سوریه از ابتدای شروع ناآرامی‌ها تغییرات گسترده‌ای در سازمان رزم خود داده و بسیاری از فرماندهان رده‌های میانی و حتی بالایی خود را جابجا کرده و کنترل شدیدی بر رفتار، رفت و آمد و تماس‌های آنها داشته و دارد، عملاً قادر به اقدام خارج از کنترل نبوده و نیستند. نکته جالب آنکه در شرایط کنونی رکن2 ارتش سوریه و سازمان دست نخورده اطلاعات سوریه با هم هماهنگی ویژه‌ای داشته و دارند و در کشف این طرح همکاری گسترده‌ای کرده‌اند.

به گفته منابع آگاه پس از کنترل بر رفت و آمدها و تماس برخی افسران ارتش، جذب آنها برای اطلاعات سوریه محرز شده ولی تا ساعت تعیین شده، اقدام به دستگیری آنها نمی‌شود. در این مدت زمان تنها این افسران همه از پست‌ها و سمت‌های خود کنار گذارده شده و تنها حق ورود و خروج به یگان مربوطه را داشته و تقریباً حق هر گونه تصمیم گیری از آنها گرفته می‌شود که یکی از آنها سرهنگ مناف طلاس بوده که رفتن وی به ترکیه بسیاری را ذوق زده کرده است.

سازمان اطلاعات ارتش سوریه با مشورت نزدیک با بشار اسد از تقریباً 10ماه پیش وی را از تمام مسولیت‌های خود در تیپ 105 گارد ریاست جمهوری کنار گذاشته بود و تنها وی اجازه داشت از دفتر خود استفاده کند. هر چند سندی در دست نیست که وی در طرح کودتامانندی علیه بشار اسد دست داشته باشد، اما دیگر افسرانی که از این کشور فرار کرده و به ترکیه پناهنده شده‌اند هنگام لو رفتن طرح مزبور – با هدف قرار گرفته شدن جنگنده ترک، دستگیری گسترده اعضای سازمان اطلاعات اردن و در نهایت ورود نیروهای تازه‌نفس و جدید برای پاکسازی دوما و اطراف دمشق – گریز از مهلکه را ترجیح داده و در همان روزها از انظار غایب می‌شوند.

برخی منابع می‌گویند ارتش و نیروهای اطلاعاتی می‌توانستند این افراد را دستگیر کرده و محاکمه کنند، اما بنا به برخی دلایل از این اقدام صرف نظر کردند که شاید مهمترین دلیل آن عدم اعدام افسران ارتش بود که باعث ایجاد جو بدبینانه و تبلیغی علیه ارتش می‌شد کما اینکه در شرایط فعلی برخی از نیروهای نفوذی ارتش نیز مانند گذشته وارد سازمان گروه‌های مخالف و شورشی شده و می‌توانند مانند طرح حمله به دمشق، بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های آنها را پیش از اجرا خنثی کنند.

حال به نظر می‌رسد که آنهایی که می‌دانند این افراد به چه دلیل فرار کرده‌اند – امریکا، ترکیه و کشورهای عربی و رسانه‌های آنها – نباید از این اقدام ذوق زده شوند بلکه باید از برنامه 10ماهه‌ای که برای جذب این افراد چیده و اکنون بر باد رفته است نگران باشند و اینکه در طول 16ماه گذشته فرار 250 افسر ارتش سوریه رقمی نیست که باعث شود ارتش سوریه از هم بپاشد چرا که این تعداد یک درصد از افسران حاضر در ارتش سوریه هم نمی‌شوند و بسیاری از آنها ستوان دومی‌هایی هستند که به تازگی از دانشکده افسری فارغ‌التحصیل شده و به دلیل نوع نگاه و تاثیرپذیری قابلیت جذب سریعی دارند.


نظر شما :