برای مهار ایران به این مرد نزدیک شوید

۱۵ تیر ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۹۰۳۶۷۴ سرخط اخبار
خبرآنلاین: ایران ، مصر و جهان عرب این روزها تبدیل به سه ضلع مثلثی شده اند که هرکدام رابطه خاصی را با دیگری تجربه می کنند. اعرابی که در زمان به ثمر رسیدن انقلاب در مصر از وداع با حسنی مبارک به شدت عصبانی بودند اکنون خود را برای برقراری رابطه با مصر و رئیس جمهور آن محمد مرسی به آب و آتش می زنند.سایت العربیه در نوشتاری با این محوریت به اعراب توصیه می کند که در راستای کاهش نفوذ ایران بر منطقه و البته ممانعت از بهبود رابطه قاهره با تهران، خود را به مصر نزدیک کنند:
به روی کارآمدن محمد مرسی نامزد جریان اخوان المسلمین در مصر این شک و ابهام را در همسایگان عربی این کشور به وجود آورده است. اکنون اعضای شورای همکاری خلیج فارس باید روابط خود با قاهره را استحکام بخشند.
عبدالله نفیسی از تحلیل گران مسائل منطقه در این خصوص می گوید: مصر در آینده ای نزدیک با چالش های بسیاری روبه رو خواهد شد و کشورهای عربی باید نقش مثبتی را در راستای حفظ ثبات و توسعه در مصر ایفا کنند.ما باید به یاد داشته باشیم که این نخستین باری است که اخوان از 1928 تاکنون به قدرت اجرایی دست می یابد. در این فضا آنها با چالش های بسیاری مواجه خواهند شد. بنابراین کشورهای عضو شورای همکاری نباید بر این مشکلات بیفزایند.
وی با اشاره به مشکلات داخلی که اخوان این روزها با آن در مصر دست و پنجه نرم می کند، به اعراب در خصوص نزدیکی تهران و قاهره در این فضا هشدار می دهد: اگر ما از اخوان در مصر حمایت نکنیم ؛ ایران این کار را انجام خواهد داد و بی شک این مساله به نفع اعراب نخواهد بود. مهم ترین رسالت اعراب امروز دور نگاه داشتن ایران و مصر از یکدیگر است. اگر برخی کشورهای عربی به انتقاد از اخوان و یا حفظ فاصله با رئیس جمهور مصر بپردازند، فرصتی طلایی را در اختیار تهران قرار داده اند.
نفیسی در ادامه سخنان خود ادعا می کند که ایران در حال حاضر در کشورهایی مانند سوریه و یمن از قدرت نفوذ بسیار بالایی برخوردار است و همین مساله می تواند به مصر هم سرایت پیدا کند. او با ارائه تحلیلی شخصی از تمایل محمد مرسی به نزدیکی به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می افزاید: مرسی این اندازه درایت و عقلانیت دارد که مقابل هرگونه توافقنامه ای که مصر را از اعراب دور کند، بایستد.
این تحلیل گر با انتقاد از عملکرد برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در میزبانی چهره هایی مانند احمد شفیق یا عمر سلیمان که در زمان حسنی مبارک در مصر پست داشتند می گوید: اگر خواهان برقراری رابطه دوستانه با مصر پس از مبارک هستیم باید از اینچنین رفتارهایی پرهیز کنیم.

نظر شما :