تحریم طلای سیاه ایران بازار را تکان می دهد

نخستین شوک نفتی به اوپک پس از داستان لیبی

۱۶ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۹۰۳۵۴۳ ترجمه برگزیده
پس از قطع صادرات نفت لیبی به دنبال ناآرامی های سیاسی در سال گذشته میلادی، تحریم نفتی ایران نخستین گردابی است که خریداران را در خود گرفتار می کند
نخستین شوک نفتی به اوپک پس از داستان لیبی
دیپلماسی ایرانی : تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران با آخرین توانی که در چنته اروپایی ها مانده بود از راه رسید. برخی کشورها از تبعیت از این تحریم ها معاف شدند اما موج تازه این تحریم ها بر قیمت ها تاثیر گذاشته و به گفته غربی ها اکنون ایران تحت شدید ترین فشارهای اقتصادی برای پایان دادن به برنامه هسته ای خود است. برنامه ای که ایرانی ها آن را صلح آمیز و عاری از نیت دستیابی به تسلیحات هسته ای می دانند اما غربی ها همچنان بر مشکوک بودن آن اصرار دارند. بر اساس گزارش های آژانس بین المللی انرژی کاهش صادرات نفت ایران منجر به بی نظمی در خروجی نفتی اوپک شده است که از زمان ناآرامی ها در لیبی و قطع صادرات طلای سیاه این کشور تا به امروز بی سابقه بوده است. همزمان با این تحولات کارگران مشغول به استخراج نفت از دریای شمال نیز دست به اعتصابی فراگیر زده اند. گوردون کوآن از مرکز تحقیقات منطقه ای انرژی در این خصوص می گوید: پیش بینی ما افزایش قیمت نفت برنت به دنبال تحریم ایران و کاهش صادرات نفت دریای شمال به دنبال اعتصاب ها است. ممنوعیت بیمه تانکرهای نفت ایرانی که از سوی اتحادیه اروپا اعمال شد می تواند به افزایش تقاضا برای نفت خام برنت و دوبی منتهی شود.

در 21 ژوئن برای نخستین بار در 18 ماه گذشته ، قیمت نفت برنت در هر بشکه به کمتر از 90 دلار رسید که منجر به افزایش نگرانی ها از تاثیرگذاری بحران اقتصادی اروپا بر نیازهای جهانی به نفت شد. اکنون با از راه رسیدن تحریم نفتی ایران و اعتصای کارگران در دریای شمال باید انتظار افزایش مجدد قیمت ها را داشت.

بشکه های ذخیره شده
ایران که پس از عربستان سعودی در سکوی دوم تولید اوپک ایستاده است تا ماه می روزانه 3/ 3 میلیون بشکه نفت تولید می کرد. تبعیت کامل جامعه بین المللی بخصوص اروپایی ها از تحریم های اخیر علیه تهران می تواند به کاهش یک میلیون بشکه در روز نفت تولیدی ایران منتهی شود. این اتفاق در نیمه دوم سال با ناپدید شدن خریداران نفت تهران همراه خواهد شد و به تبع این غیبت ، بر تعداد تانکرهای مملو از نفت ایران افزوده خواهد شد.
محمد علی خطیبی نماینده ایران در اوپک همزمان با تشدید تحریم های اروپا علیه کشورش هشدار داد که غرب هزینه های سیاسی کردن بازار نفت را پرداخت خواهد کرد.
محمود بهمنی که ریاست بانک مرکزی ایران را بر عهده دارد نیز تاکید کرد که تهران در برابر تحریم ها ساکت نخواهد نشست و از 150 میلیارد دلار ذخیره ارزی که دارد برای پر کردن خلاهای به وجود آمده استفاده خواهد کرد: ما برنامه هایی برای مبارزه با تحریم ها داشته و با سیاست های خصمانه علیه ایران نیز برخورد خواهیم کرد.

نشست های اضطراری
همزمان با آغاز تحریم های اروپا رستم قاسمی وزیر نفت ایران خواهان برگزاری نشست فوری اوپک برای بررسی تاثیر تحریم ها بر تولید نفت ایران و تجزیه و تحلیل قیمت نفت شد. قاسمی در سخنان خود زیرپاگذاشتن محدودیت های تعیین شده در تولید نفت از سوی برخی اعضای اوپک را تقبیح کرده و از تاثیر منفی آن بر قیمت نفت گلایه کرد. 12 عضو اوپک در آخرین نشست خود در چهاردهمین روز از ماه ژوئن بر تولید روزانه 30 میلیون بشکه به توافق رسیدند اما در ماه می میزان تولید با افزایش یک و نیم میلیون بشکه ای روبه رو شد.
اتحادیه اروپا در ماه ژانویه با ممنوعیت واردات نفت از ایران موافقت کرد و 5 ماه به خریداران نفتی فرصت داد تا قراردادهای خود با ایران را متوقف و یا کنسل کنند. کشوری مانند یونان نیز در این مدت فرصت داشت جایگزینی برای تولید نفت مورد نیاز خود بیابد. از نخستین روز از ماه جولای هیچ شرکت بیمه بین المللی حق تامین بیمه تانکرهای نفت ایران را ندارد. وزرای خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در بیست و پنجمین روز از ماه ژوئن دور هم جمع شدند و به این نتیجه رسیدند که با توجه به بی ثمر بودن مذاکرات ایران با 1+5 در مسکو ، دلیلی برای به تعویق انداختن دور جدید تحریم ها وجود ندارد.

سخت ترین تحریم ها
ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا در تازه ترین اظهار نظر خود در خصوص برنامه هسته ای ایران گفت: دور جدید تحریم ها ، سخت ترین و شدید ترین نوع فشار اقتصادی است که تا کنون بر ایران اعمال شده است. اکنون این دولت ایران است که باید با تصمیم خود به انزوای اقتصادی ! بوجود آمده پایان دهد. تا زمانی که ایران تغییر رویه ندهد ، فشارها نیز ادامه خواهد داشت. ممنوعیت بیمه تانکرهای نفتی ایران که از سوی اتحادیه اروپا اعمال شد ، 95 درصد از تانکرهای بین المللی را شامل می شود. یک مقام آگاه در سئول پایتخت کره جنوبی در تازه ترین اظهار نظر خود ادعا کرد که تهران در ببیست و نهمین روز از ماه ژوئن به سئول پیشنهاد داده که می تواند نفت مورد نیاز این کشور را در تانکرهای خود تامین کند.
هم راستا با تحریم های اتحادیه اروپا ، کنگره امریکا نیز در ماه دسامبر قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن بانک های بین المللی که در جابه جا کردن درآمدهای نفتی ایران دست داشته باشند از فعالیت در خاک آمریکا محروم خواهند شد.در آن زمان کنگره امریکا به کشورهای چین، هند و ژاپن که بیشترین واردات نفت خود را از ایران داشتند تا 28 ژوئن فرصت داد تا با کاهش خرید نفت ایران ، در لیست معاف شدگان از تحریم قرار بگیرند.

وابستگی به نفت
نفت و فرآورده های نفتی در ایران 80 درصد صادرات ایران را شامل شده و نیمی از درآمد دولت نیز از همین منبع است. بر اساس آمارهای بین المللی درآمد ایران از فروش نفت در سال 2010 بیش از 73 میلیارد دلار بوده است. صادرات نفت ایران پس از تحریم ها 20 تا 30 درصد کاهش خواهد داشت. ایران در چند روز منتهی به آغاز تحریم های اروپا هشدار داد که می تواند در ازای خصومت ورزی غربی ها تنگه هرمز را مسدود کند. بسیاری از رسانه ها خبر دستیابی ایران به فناوری مجهز کردن کشتی ها به موشک هایی با برد 300 کیلومتر را هشداری به غرب خواندند. تنگه هرمز از منظر استراتژیک شریان انتقال نفت به حساب می آید. علی فدوی فرماندار نیروی دریایی سپاه پاسداران در گفتگویی با مهر در این خصوص گفت: تنگه هرمز و خلیج فارس زمین بازی ایران و لاغیر است. هر مساله ای که در این مناطق رخ دهد می تواند بر قیمت نفت تاثیر صعودی داشته باشد.بسیاری از تحلیل گران تنگه هرمز را کارت برنده ایران در مواجهه با غرب می دانند. یک تحلیل گر مسائل نفتی در اسلو در این خصوص می گوید: هیچ کس نمی تواند دقیقا میزان تاثیرگذاری این ماجرا بر قیمت نفت را پیش بینی کند.
منبع: businessweek


 

نظر شما :