اقدام تحریک‌آمیز جدید ترکیه در مرزهای سوریه

۱۲ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۲ کد : ۱۹۰۳۵۳۴ سرخط اخبار
با وجود تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به تنش‌های موجود در سوریه آنکارا در اقدامی تحریک‌آمیز شش جنگنده خود را برای مقابله با هلی‌کوپترهای سوریه به نزدیکی مرزهای این کشور فرستاد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، فرمانده نیروهای مسلح ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شش جنگنده اف - 16 این کشور در واکنش به نزدیک شدن چند هلی‌کوپتر سوریه به مرزهای ترکیه راهی مرزهای مشترک دو کشور شدند و این اقدام برای رویاروی با هلی‌کوپترهای سوری بوده است.

ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح ترکیه اعلام کرد، روز شنبه (۳۱ ژوئن) هلی‌کوپترهای سوریه سه بار به حریم هوایی این کشور نزدیک شدند.

ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح ترکیه در بیانیه‌ای افزود: هلی‌کوپتر‌های نظامی سوریه حریم هوایی ترکیه را نقض نکردند.

طبق این بیانیه‌، چهار فروند جنگنده ترکیه از پایگاه نظامی این‌چیرلیک، واقع در جنوب این کشور و دو فروند دیگر از پایگاه هوایی باتمان از زمین برخاستند.

ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح ترکیه ادامه داد، جنگنده‌های این کشور به منظور کنترل پروازها راهی آسمان شدند.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، در صورت تکرار وقایع مشابه ترکیه ممکن است پاسخی خشونت‌بار دهد.

نخست‌وزیر ترکیه روز یکشنبه از گزارش منتشره در روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" که در آن نوشته شده بود، جنگنده ترکیه وارد حریم هوایی سوریه شده است، انتقاد کرد. اردوغان گفت: این روزنامه متأسفانه اقدام به انتشار اطلاعاتی نادرست کرده است.

دولت ترکیه اعلام کرده است: جنگنده این کشور در حریم هوایی بین‌المللی مورد اصابت قرار گرفت و سرنگون شد.

ستاد مشترک نیروهای ارتش ترکیه نیز در واکنش به گزارش روزنامه ساندی تایمز انگلیس که در آن به نقل از منابع ارتش آمریکا اعلام کرده بود که جنگنده ترکیه‌ای در حریم هوایی سوریه هدف قرار گرفته شده است با صدور بیانیه‌ای بار دیگر تاکید کرد که جنگنده این کشور در آسمان بین‌المللی مورد هدف قرار گرفته و تنها در آب‌های سوریه سقوط کرده است.

از سوی دیگر، نشست مخالفان سوریه با مشارکت چندین کشور از جمله اعضای دائم شورای امنیت امروز (دوشنبه) در مقر اتحادیه عرب در قاهره آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که این نشست دو روز به طول بینجامد.

عبدالباسط سیدا، رئیس شورای مخالفان سوریه موسوم به شورای ملی سوریه به همراه 250 تن از سران مخالفان سوریه برای شرکت در این کنفرانس وارد مصر شده‌ و وزرای امور خارجه عراق، کویت، قطر، مصر، تونس، ترکیه و فرانسه نیز به این نشست دعوت شده‌اند.

این نشست مذکور بنا به درخواست وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در نشست پیشین این اتحادیه برگزار می‌شود و هدف از آن رسیدن به یک دیدگاه مشترک و اتحاد میان مخالفان سوریه اعلام شده است.

از سوی دیگر، "شورای ملی سوریه" در واکنش به نشست ژنو با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در این نشست اعلام کرد: نشست ژنو مکانیزم واضحی برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه ارائه نکرد و ما خواستار تلاش‌های بیشتری از سوی شرکت‌کنندگان در این نشست هستیم.

مخالفان سوریه با درخواست برای اجرای بند هفتم منشور سازمان ملل در خصوص سوریه اعلام کردند که نشست ژنو زمانبندی خاصی برای اجرای مصوبات خود ارائه نکرده و در واقع به دولت سوریه مهلت داده تا به اقدامات خود ادامه دهد.

در همین حال لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد که در متن توافقنامه ژنو بندی گنجانده شده که بر ضرورت کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت تاکید دارد.

وی در سخنانی تاکید کرد: در متن توافقنامه آمده است که دولت انتقالی که قرار است تشکیل شود تمامی اختیارات لازم را داراست و بشار اسد در آن حضور نخواهد داشت و تنها کسانی که بر سر آن‌ها توافق شود در این دولت مشارکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: اگر توافقنامه ژنو برای پایان دادن به خشونت‌های سوریه کافی نباشد فرانسه از شورای امنیت خواهد خواست تا بند هفتم منشور سازمان ملل که استفاده از قدرت نظامی علیه کشورهای متخلف را مجاز می‌داند، را اجرا کند.

نظر شما :