برگ برنده سوریه در مناقشه با ترکیه

۱۲ تیر ۱۳۹۱ | ۱۳:۵۲ کد : ۱۹۰۳۵۲۷ سرخط اخبار
اعتماد: یک روزنامه چاپ ترکیه با اشاره به تنش‌های موجود میان آنکارا و دمشق در 16 ماه گذشته در تحلیل خود می‌گوید بحران موجود در سوریه چالش‌های متعددی را برای وارث امپراتوری عثمانی به وجود آورده است.

به گزارش مهر روزنامه تودی‌زمان در گزارش خود می‌نویسد: «ترکیه که به‌واسطه بحران 16 ماه اخیر در سوریه از دمشق انتقاد می‌کند، با چند چالش در بحران سوریه مواجه است و این چالش‌ها ترکیه را با مشکل مواجه می‌کند؛ چالش‌هایی که از بحرانی منطقه‌یی سرچشمه گرفته و ثبات ترکیه را در بخش‌های مختلف به خطر می‌اندازد.»

به نوشته این روزنامه، اغلب کارشناسان معتقدند سوریه در شرایط فعلی چیزی برای از دست دادن ندارد اما در عوض ترکیه به واسطه بحران موجود در سوریه با افزایش ورود پیکارجویان «پ‌ک‌ک» (حزب جدایی‌طلب کارگران کردستان)، افزایش پناهندگان سوری مواجه بوده و همچنین مبادلات تجاری خود با کشورهای خاورمیانه از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را در خطر می‌بیند. اما مهم‌ترین چالشی که ترکیه را تهدید می‌کند، احتمال آغاز جنگ فرقه‌یی در سوریه است که امکان گسترش آن به کشورهای دیگر از جمله ترکیه وجود دارد.

این روزنامه در ادامه مطلب خود به هدف قرار گرفتن یک فرونده جنگنده اف- 4 ترکیه در آسمان سوریه اشاره کرده و می‌نویسد سقوط این جنگنده موجب افزایش تنش‌ها میان دو کشور شد.

دت لاسینر، رییس دانشگاه کاناکاله، در این خصوص به تودی‌زمان گفت: «دولت بشار اسد سعی دارد ترکیه را وارد جنگ کند زیرا از این کار چند فایده عاید دمشق می‌شو؛ نخست آنکه اگر ترکیه و سوریه وارد جنگ شوند، رژیم اسد از این جنگ به عنوان حربه‌یی برای افزایش قدرت خود استفاده کرده و به مردم سوریه این‌طور نشان می‌دهد که این جنگ علیه یک کشور اشغالگر است.» این کارشناس در ادامه می‌گوید: «نفع دوم سوریه در این جنگ آن خواهد بود که اسد این جنگ را به عنوان جنگی میان اعراب و ترکیه نشان خواهد داد و این کار را با هدف کسب حمایت کشورهای عربی انجام می‌دهد و به این ترتیب خود را به عنوان قهرمان جهان عرب نشان می‌دهد.»

سوم آنکه در صورت جنگ، بحران سوریه تبدیل به موضوعی دوجانبه میان این کشور و ترکیه می‌شود و به این ترتیب فشارها از روی بشار اسد برداشته می‌شود. فواز تلو، از مخالفان سوری که پیشتر عضو شورای ملی سوریه (مهم‌ترین گروه اپوزیسیون سوری) بود اما چندی پیش از آن کناره‌گیری کرد، به تودی‌زمان گفت: «ترکیه خواهان ایجاد تغییر در سوریه است اما اگر آنکارا برای انجام این تغییرات پیشقدم شود، باید از جانب جامعه جهانی حمایت شود.»

به گفته این مخالف دولت سوریه، دمشق در ماه‌های اخیر رابطه خود با پ‌ک‌ک را افزایش داده و حتی آنها را در مناطق کردنشین سوریه مستقر کرده و در صورت وقوع جنگ بین ترکیه و سوریه، دمشق از ورق پ‌ک‌ک به عنوان یک برگ برنده استفاده می‌کند.

لاسینر نیز در خصوص موضوع سوریه و پ‌ک‌ک می‌گوید: «سوریه آماده حمایت از پ‌ک‌ک برای انجام حملات علیه ترکیه است و از زمانی که روابط آنکارا و دمشق تیره شده، حملات پ‌ک‌ک به ترکیه نیز افزایش پیدا کرده است.» آتیلا ساندکی، رییس مرکز مطالعات استراتژیک وایزمن ترکیه، نیز به این روزنامه می‌گوید: «تنش‌های داخلی سوریه موجب افزایش کارایی پ‌ک‌ک به ویژه در شمال سوریه و مرکز این کشور با سوریه شده است و اگر ترکیه وارد جنگ با سوریه شود، ترکیه مجبور خواهد بود هم با اسد و هم با تهدید پ‌ک‌ک مقابله کند.»

علاوه بر این موضوع ترکیه نباید موضوع پناهندگان سوری را نادیده بگیرد چون به اعتقاد اغلب کارشناسان حضور آوارگان سوری در ترکیه مشکلات اقتصادی را برای آنکارا به دنبال خواهد داشت. به نوشته زمان به غیر از آوارگان سوری حاضر در ترکیه، حدود یک میلیون آواره نیز در داخل سوریه وجود دارد و در صورتی که این افراد به ترکیه مهاجرت کنند، مشکلات بی‌شماری برای این کشور به وجود می‌آید. از همین رو کشورهای دیگر نیز باید در امر ساماندهی آوارگان سوری به ترکیه کمک کنند.

مشکل بعدی، تبادلات تجاری ترکیه و سوریه است که در صورت ادامه تنش‌ها مشکلاتی را از لحاظ اقتصادی برای آنکارا به وجود می‌آورد. بر اساس آمارهای موجود حجم مبادلات دو کشور در سال 2010 میلادی دو میلیارد و 300 میلیون دلار بوده که این رقم در چهار ماه ابتدایی سال 2011 به 763 میلیون دلار رسید اما در چهار ماه ابتدایی سال 2012 به 249 میلیون دلار کاهش یافت که این کاهش 32 درصدی حجم مبادلات اقتصادی میان دو کشور را نشان می‌دهد.

با وجود تنش‌های موجود میان سوریه و ترکیه، عبور از سوریه و انتقال کالا از این کشور برای کامیون‌های ترک بسیار خطرناک است و به این ترتیب مبادلات تجاری ترکیه با کشورهای دیگری هم که از مسیر سوریه انجام می‌شد، به خطر افتاده است.

نظر شما :