اسد عامل اختلاف شرق و غرب شد

۱۱ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۹۰۳۴۹۵ سرخط اخبار
وزیر خارجه آمریکا بار دیگر اعلام کرد که این کشور جایگاهی برای حضور رئیس جمهوری فعلی سوریه در آینده سیاسی این کشور نمی بیند و این در حالی است که وزرای خارجه چین و روسیه بر مشارکت تمامی طرف های سوری در روند حل اختلافات تاکید دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، هیلاری کلینتون که در جریان نشست نشست گروه تماس در خصوص سوریه صحبت می کرد، گفت: واشنگتن هیچ نقشی را برای وی در دولت جدید سوریه نمی بیند و اسد همچنان باید برود و وی هرگز آزمون رضایت متقابل را نخواهد گذراند.

همچنین وزرای خارجه چین و روسیه نیز در کنفرانسی پس از این نشست مواضع دولتهای متبوع خود را درباره این نشست بر شمردند.

پرس تی وی در این باره به نقل از سرگئی لاوروف آورده است: مسکو به این نتیجه رسیده که به سوری ها باید اجازه داده شود تا سرنوشت خود را خودشان تعیین کنند.

وی گفت: مردم سوریه باید درباره دوره انتقالی تصمیم بگیرند و هیچ طرفی هم نباید از این روند کنار گذاشته شود.

"یانگ جیه چی" وزیر خارجه چین نیز راه حل های تحمیلی از خارج در زمینه انتقال قدرت را زیر سؤال برد و گفت: تمامی مردم سوریه باید در این راه حل سهیم باشند و خارجی ها نمی توانند برای مردم این کشور تصمیم بگیرند.

در همین رابطه روزنامه البیان چاپ امارات نیز در مطلبی می نویسد: توافق در باره انتقال قدرت صورت گرفته اما شخص بشار اسد و حضور وی در روند انتقال قدرت از موارد اختلاف غرب با چین و روسیه می باشد.

این روزنامه در ادامه آورده است: در حالی که هیلاری کلینتون توافق ژنو را زمینه ساز رفتن اسد عنوان کرده اما سرگئی لاوروف این نتیجه گیری را رد می کند.

نشست گروه تماس سوریه روز گذشته شنبه در ژنو برگزار شد، و شرکت کنندگان بر سر دوران انتقالی در سوریه به منظور حل و فصل بحران این کشور به توافق رسیدند.

کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه گفت: ممکن است شخصیت‌هایی از نظام فعلی این کشور در دولت انتقالی حضور یابند.

بیانیه پایانی نشست ژنو بر ضرورت توقف خشونت‌ها در سوریه تاکید و نقض حقوق بشر در این کشور را محکوم کرد.

در بیانیه پایانی آمده است: گام‌های اصلی برای حل و فصل بحران سوریه باید با تشکیل دولتی انتقالی در بستری بی‌طرف آغاز شود. این دولت باید دارای اختیارات کامل باشد و اپوزیسیون و دیگر طرف‌ها را در بر گیرد. باید منافع مردم سوریه در هر توافق سیاسی که برای پایان دادن به بحران این کشور بر سر آن مذاکره می‌شود، مد نظر قرار گیرد.

بیانیه نشست ژنو بر ضرورت اجرایی طرح شش بندی کوفی عنان تاکید کرد.

کوفی عنان پیشتر طرح صلحی به منظور پایان دادن به بحران سوریه ارائه داده بود. آتش بس میان طرف‌های درگیر در سوریه، گفتگو میان دولت و معترضان، آزادی فعالیت احزاب و رسانه‌ها، برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی و اصلاح قانون اساسی، مهمترین بندهای این طرح هستند.

 

نظر شما :