تقلیل حکم اعدام 6 تبعه زندانی دیگر ایران در عربستان

۱۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۵ کد : ۱۹۰۳۴۶۴ سرخط اخبار

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه ایران در ادامه گفت و گوی تفصیلی خود با خبرنگاران سیاسی ایرنا اظهار داشت: ما به حکم برادری و همسایگی حجت را در روابط دو جانبه بر عربستان تمام کردیم و امیدواریم شاهد تغییر رفتار ریاض باشیم.

وی در عین حال تاکید کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران به دنبال تقلیل روابط با کشورهای منطقه نیست.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه همچنین اظهار داشت: عربستان سعودی باید درباره اعدام 18 تبعه زندانی ایران توضیح دهد و تبعات اقدام خود را تحمل کند.

 

*** حجت را در روابط دو جانبه بر عربستان تمام کردیم

خبرنگاران سیاسی ایرنا در ادامه گفت و گوی تفصیلی خود با معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه از وی پرسیدند: روابط تهران- ریاض سال ها است دچار فراز و نشیب هایی است؛ از انفجار الخُبر گرفته تا ماجرای سناریوی ساختگی ترور سفیر سعودی در واشنگتن و اخیرا هم اعدام تعدادی از اتباع ایرانی.

این فراز و نشیب ها در حالی است که آقای دکتر 'علی اکبر صالحی' در بدو ورود به وزارت خارجه یکی از اولویت های خود را ارتقای روابط با عربستان اعلام کردند اما امروز شاهدیم این رابطه نه تنها رو به بهبودی نرفته بلکه حتی اوضاع رو به وخیم تر شدن گذاشته است. علت فراز و نشیب ها در روابط تهران- ریاض چیست؟

معاون وزیر امور خارجه پاسخ داد: تا قبل از اعدام 18 تن از اتباع زندانی کشورمان که در هفته های اخیر به اتهام قاچاق مواد مخدر صورت گرفت، به طور مشخص در حوزه مناسبات دوجانبه، اختلاف جدی بین ایران و عربستان وجود نداشت و آنچه که در یک دهه گذشته رخ داده است، تفاوت دیدگاه و در جاهایی اختلاف جدی دیدگاه های ما و عربستان سعودی در حوزه تحولات منطقه ای بوده است و نمونه آن در لبنان، عراق و در یک سال و نیم اخیر هم در حوزه بحرین و سوریه بوده است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: لذا تفاوت و اختلاف دیدگاه ها عمدتا به حوزه ای خارج از مناسبات دوجانبه تهران- ریاض بازمی گردد.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه با بیان این که آنچه در یک سال و نیم گذشته در منطقه رخ داد، واقعیاتی است که برای عربستان از چند منظر قابل بحث است.

وی اضافه کرد: نکته اول این که از محافل داخلی عربستان و از مراکز پژوهشی این کشور و سایر حوزه هایی که در زمینه بین المللی و سیاسی کار می کنند، استنباط می شود که برخی از دوستان و متحدین عربستان سعودی از جمله حُسنی مُبارک و بن علی در یک سال و نیم گذشته سرنگون شدند که تحولی جدید به شمار می رود.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه افزود: نکته دوم این که، در مقطع سرنگونی این افراد که خدمات فراوانی به واشنگتن ارایه دادند، آمریکایی ها از کنار مساله سقوط این افراد برای منافع خود در راستای تحولات جدید گذشتند.

وی خاطرنشان کرد: نکته سوم این که، آمریکایی ها به عربستان سعودی بارها وعده دادند که ما حامی شما باقی خواهیم ماند ولی عربستان وقتی نگاه می کند که آمریکا با دیگران‌ چه کرد، طبیعی است که نگران باشد آیا می توان به آمریکایی ها اعتماد کرد یا نه؟

دیپلمات ارشد دستگاه سیاست خارجی کشورمان گفت: نکته چهارم این که عربستان سعودی می بیند بعد از حادثه 11 سپتامبر به یکباره راهبرد آمریکا در منطقه به اسم دمکراسی سازی، تغییر رژیم های عربی در منطقه بوده است و بعد، مجموعه شرایطی باعث می شود که رویکرد خود را تغییر به همکاری با این رژیم ها دهد و بخواهد اینها را به عنوان متحدین خود در منطقه حفظ کند.

امیرعبدالهیان ادامه داد: نکته پنجم این است که عربستان سعودی می بیند در دو حوزه امنیتی مهم خود یعنی بحرین و یمن اتفاقاتی در حال وقوع است که می تواند تاثیری مستقیم بر اوضاع داخلی آن داشته باشد.

وی همچنین اظهار داشت: شخصا فکر می کنم در روابط دوجانبه آنچه را ما به عنوان دستگاه دیپلماسی باید انجام می دادیم، عمل کرده ایم و حقیقتا به حکم برادری و همسایگی حجت را بر دوستانمان در عربستان سعودی تمام کردیم.

 

*** به دلیل روابط همسایگی خیلی از پروتکل ها را کنار گذاشتیم

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: آقای دکتر 'محمود احمدی نژاد' بارها به عربستان سفر کردند. رییس جمهوری به دلیل روابط همسایگی خیلی از پروتکل ها را کنار گذاشتند. منتظر این نماندند که اگر یک سفر رفتند، حتما آقای ملک عبدالله بیاید؛ اگر می گفتند که ملک عبدالله بیمار است، آقای احمدی نژاد می گفتند که اشکالی ندارد، من می روم. اگر می گفتند اجلاس بین المللی است، آقای احمدی نژاد نگفتند که چون ایشان نیامده پس من این اجلاس را شرکت نمی کنم؛ چند مرحله این سفر را به حُکم همسایگی و با حسن نیت انجام دادند.

وی تصریح کرد: همین طور آقای متکی وزیر امور خارجه وقت، مراودات مختلفی را سعی کردند انجام دهند اما متاسفانه از سوی دوستان سعودی کما این که روابط ما در سطح سفیری است، کانال های دیپلماتیک ما همواره باز است و گفت و گو در سطوح مختلف جریان دارد اما در سال های اخیر سعی کردند سفر مقامات عالی رتبه خود را کنترل، مدیریت و حتی متوقف کنند.

این دیپلمات ارشد دستگاه سیاست خارجی کشورمان گفت: در دوره جدید وزارت خارجه، آقای دکتر صالحی از بدو ورود سعی کردند پیام های مثبتی را به عربستان سعودی بدهند. حتی به رغم شرایط سختی که افکار عمومی داخل بخاطر اقدامات خشن سعودی در بحرین و در منطقه وجود داشت و ما نسبت به عربستان سعودی توسط برخی از دوستانمان در منطقه وحتی افکار عمومی در داخل کشور تحت فشار بودیم، دکتر صالحی در مراسم تدفین ولیعهد قبلی عربستان سعودی شرکت کرد؛ بارها تماس و مکاتبات و پیام هایی را با آقای سعود الفیصل داشت برای اینکه از این مرحله به نفع جهان اسلام و منطقه عبور کنیم.

خبرنگار ایرنا در این هنگام پرسید: آقای دکتر! صحبت شما را همین جا قطع می کنم. به گفته خودتان سعودی ها، سفرهای مقامات عالی رتبه خود را کنترل، مدیریت و حتی متوقف کردند اما دستگاه سیاست خارجی ما از تمام ظرفیت ها استفاده کرد.

از دیدگاه منتقدان، این اقدامات نقطه ضعف دستگاه دیپلماسی ارزیابی می شود چرا که که به رغم این همه اهمیت تهران برای رابطه با ریاض، آنها این حد از احترام و اهمیت را برای ما قائل نشدند و بالعکس بیشترین مراودات و تماس ها را با همان کشورهایی داشته اند که به قول شما از ناحیه آنها احساس خطر می کنند.پاسخ شما به منتقدان چیست؟

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه پاسخ داد: واشنگتن – ریاض روابط شان در عالی ترین سطح در تمامی حوزه ها است. آن نکته ای که من عرض کردم ناظر بر تحولات منطقه و اتفاقاتی است که در انقلاب های منطقه رخ داده است اما در عین حال از محافل داخلی عربستان این استنباط می شود که همواره این نگرانی را دارند که به آمریکایی ها نمی توان اعتماد کرد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در حوزه روابط دو جانبه بالاخره ما این اقدامات را انجام دادیم. ما توقع و انتظارمان از عربستان این بود که با توجه به نگاه همسایگی که جمهوری اسلامی ایران دارد و نگاه همزیستی مسالمت آمیز و همکاری متقابلی که دارد و با نگاه به مصالح جهان اسلام و امنیت و ثبات منطقه، شاهد واکنش های مثبت از طرف عربستان باشیم.

 

*** اعدام دو گروه هشت و 10 نفره از اتباع زندانی ایران در عربستان

خبرنگار ایرنا پرسید: عربستان سعودی دقیقا چه تعدادی از اتباع ایرانی را اعدام کرد؟ چرا این اعدام ها در شرایط کنونی انجام شد و اهداف عربستان از اجرای این حکم بعد از چند سال از صدور این احکام چه بوده است؟

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه پاسخ داد: عربستان دو گروه از ایرانیان را اعدام کرد؛ یک گروه هشت نفره و یک گروه 10 نفره؛ آنهم به اتهام حمل مواد مخدر.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه افزود: در حالی که این افراد پنج سال پیش، دستگیر و به اعدام محکوم شده بودند و از ابتدا که این پرونده باز شد، جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه و سفارت ما تلاش های جدی را برای تعیین وضعیت و آزادی این افراد آغاز کردند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: از نگاه عربستان سعودی و مطالبی که به سفیر ما منتقل کردند، این افراد متهم به حمل بیش از دو تن مواد مخدر بودند اما برای ما به عنوان وزارت خارجه، رعایت کنوانسیون های بین المللی، دسترسی کنسولی در شکل قانونی و دقیق خود اهمیت دارد.

وی تصریح کرد:‌ سعودی ها می گویند ما به شما دسترسی کنسولی داده ایم، همه آنها در زندان تلفن همراه داشتند و هر روز با خانواده هایشان و سفارت در تماس بوده اند. در جلسه دادگاه هم، سفارت برایشان وکیل گرفته است اما به دولتمردان عربستان باید بگوییم که وقتی می گوییم دسترسی کنسولی، یعنی این که وقتی که دستگیر شدند، باید طی یادداشتی وزارت خارجه عربستان به سفارت ما در ریاض، موضوع را اعلام می کرد که این افراد دستگیر شده اند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: به رغم پیگیری ها و یادداشت های مکرر، دسترسی رسمی و کنسولی به ما داده نشد که خلاف کنوانسیون های بین المللی است و به شدت به این موضوع اعتراض داریم.

معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: در سه ماه گذشته یکباره مواجه شدیم که از داخل زندان به سفارت زنگ زدند که هشت نفر از زندانیان ایرانی را برای اجرای حکم اعدام برده اند.

وی افزود: در پیگیری های مکرری که به عمل آمد، دکتر صالحی به رغم این که ما واکنش های مثبت و قابل انتظار را در موضوع های مختلف از عربستان سعودی نمی دیدیم، تماس تلفنی با آقای سعود الفیصل برقرار کردند.

 

*** ارسال دو یادداشت از سوی عربستان پس از اعدام

امیرعبداللهیان اظهار داشت: آقای سعود الفیصل به آقای دکتر صالحی گفته بودند که من این موضوع را پیگیری می کنم و 24 ساعت بعد، تماس گرفتند و گفتند که اعدام این افراد به تعویق افتاد اما در روزهای بعد، یادداشتی از طریق وزارت خارجه عربستان به دست ما رسید.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: گواهی فوت یعنی گواهی اعدام این افراد به همراه وصیت نامه های آنها را نیز به سفارت ما فرستادند.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه افزود: متاسفانه در تاریخی که آقای سعود الفیصل به آقای صالحی گفته بودند که اعدام این افراد به تعویق افتاده است، این اعدام ها صورت گرفته بود.

 

*** اطلاعات ما نشانگر نوعی ناهماهنگی در عربستان است

در این هنگام، خبرنگار ایرنا پرسید: ‌سوال افکار عمومی نیز همین است که طی یک دهه به خاطر همسایگی با عربستان کنار آمدیم و تعامل نیز یکجانبه بود، چگونه وزارت امور خارجه ما به رغم اطلاعاتی که داشت، به سخن آقای سعود الفیصل اعتماد کرد؟

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه پاسخ داد: برخی اخبار نشان می دهد یک نوع ناهماهنگی در دستگاه های داخلی عربستان سعودی یعنی بین قوای مجریه و قضاییه این کشور درباره اجرای این احکام اعدام وجود داشته است.

 

*** جزییات نامه سعود الفیصل به صالحی

خبرنگار ایرنا پرسید: فکر نمی کنید سعودی ها با این اقدام، یک بازی جدید را با ایران آغاز کرده اند؟

معاون وزیر امور خارجه پاسخ داد: اخبار و اطلاعاتی که ما داریم، به همراه مطالبی که به ما منتقل شده و بررسی هایی که در آنجا به عمل آمده است، نشان می دهد اظهاراتی که آقای سعود الفیصل در این باره داشته و تلاش هایی که انجام داده است و حتی اینکه دستور برای تعویق این اعدام ها داده شده، حرف نابجایی نبوده و حقیقتا این اقدام را در مناسبات بین دو وزیر خارجه و در مناسبات دیپلماتیک انجام داده است.

وی اضافه کرد: اما دستگاه قضایی عربستان، دستوری را که از قوه مجریه آمده، نادیده گرفته بود که آقای سعود الفیصل هم طی نامه ای به دکتر صالحی با اشاره به استقلال قوه قضاییه به نوعی به این موضوع پرداخته است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد:‌حتی بعد از آن، آقای سعود الفیصل مجبور شد نامه ای را برای آقای صالحی بفرستد که در آن نامه توضیحاتی را مبنی بر اینکه امیدواریم شرایط ما را و بحث به وجود آمده بین دستگاه قضایی و مجریه را درک کنید، ارائه کرده است.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه ایران گفت: اما نکته مهم برای ما این است که حتی اگر این افراد اتهامشان اثبات شده باشد، باید دسترسی کنسولی و وکیل و نیز همه فرصت های لازم را برای دفاع از خود می داشتند و مهم تر از همه، حتی اگر قرار بود این افراد اعدام شوند، باید در مناسبات دوجانبه، عربستان رفتاری را بروز نمی داد که شائبه سیاسی از آن استنباط شود.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه تاکید کرد: ‌در هر صورت، ما اعدام اتباع خود را قابل قبول نمی دانیم؛ در مناسبات فیمابین، به رغم اینکه قرارداد استرداد مجرمان با عربستان سعودی نداریم،‌این افراد باید برای ادامه محکومیت خود به ایران می آمدند.

 

*** عربستان می توانست احکام اعدام 18 نفر را تقلیل دهد

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه افزود: در یک نگاه توام با همکاری، این امکان وجود داشت که محکومیت این افراد از اعدام تقلیل پیدا می کرد؛ کما اینکه در سال های گذشته در عربستان به کرات چنین اتفاقاتی افتاده و چنین نگاهی، یعنی تخفیف در حکم این گونه افراد صادر شده است.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه تصریح کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران حق خود را در همه گونه پیگیری، محفوظ می داند و قطعا این اقدام عربستان سعودی را صرفا یک اقدام فنی نمی دانیم و عربستان سعودی باید دقیقا توضیح دهد و تبعات این اقدام را تحمل کند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد:‌ حتما جمهوری اسلامی ایران از تمام ظرفیت های خودش در این رابطه استفاده خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه در عین حال گفت: البته این را هم اضافه کنم در مورد افراد اعدام شده، موضوع را با دستگاه های ذیربط خود چک کردیم و متاسفانه ممکن است برخی از این اتهامات در مورد برخی افراد براساس سوابق قبلی که داشتند، درست باشد اما اعدام اتباع خود را حتی اگر جرمشان محرز هم می شد در عربستان سعودی یا در هر کشور ثالثی، قابل قبول نمی دانیم. وی افزود: البته برخی اتباع کشورمان با چنین تخلفاتی، شان کشور را رعایت نمی کنند و برای دستگاه دیپلماسی مشکل ایجاد می کنند.

 

*** تقویت شائبه سیاسی بودن اقدام ریاض

خبرنگار سیاسی ایرنا از معاون وزیر امور خارجه سوال کرد:‌ به نظر می رسد، انگیزه عربستان سعودی از اعدام این افراد، انگیزه های سیاسی بوده است. نظر شما چیست؟

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه پاسخ داد: نمی توانیم بگوییم که صرفا یک اقدام فنی بود. بالاخره این افراد پنج سال پیش به اعدام محکوم شده بودند؛ اینکه چرا در چنین مقطعی این اعدام صورت می گیرد، شائبه این که این اقدام سیاسی بوده باشد، را هم می تواند تقویت می کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تاکید کرد: عربستان سعودی باید در این رابطه توضیح دهد و پاسخگو باشد.

 

*** امیدواریم شاهد تغییر رفتار ریاض باشیم

خبرنگار ایرنا پرسید: به رغم همه این فراز و نشیب ها نمی توانیم در رابطه با تحولات عربستان بی تفاوت باشیم چرا که به گفته خودتان هم، ایران و عربستان دو کشور بزرگ در منطقه خلیج فارس هستیم. نایف بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهدی که هشت ماه بیشتر ولیعهد نبود، فوت کرد و اکنون آقای سلمان بن عبدالعزیز جای او را گرفته است. پادشاه عربستان هم که 88 سال سن دارد، بشدت بیمار است. این وقایع را در ساختار سیاسی ریاض، چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا امکان دارد که در سیاست های داخلی و خارجی عربستان تغییری حاصل شود؟

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه پاسخ داد: اخباری که از امیر سلمان به عنوان ولیعهد جدید عربستان منعکس می شود و نگاهی که او به حوزه سیاست خارجی دارد، گفته می شود که نگاه مثبت و متفاوتی از پیشینیان است و امیدواریم در عمل شاهد این تغییر رویکرد باشیم.

وی تصریح کرد: انتظار داریم به طور ملموس در ارتباط با آنچه در حوزه بحرین و سوریه در حال وقوع است، شاهد تغییر رفتار عربستان سعودی باشیم.

 

*** تقلیل حکم ٦ زندانی ایرانی دیگر در عربستان

خبرنگار سیاسی ایرنا از معاون وزیر امور خارجه سوال کرد: هنوز تعداد دیگری از اتباع ما در عربستان در زندان هستند. تعداد دقیق آنها چند نفر است و وزارت امور خارجه چه اقداماتی را انجام داده اید که این افراد به سرنوشت آن 18 نفر گرفتار نشوند؟

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه پاسخ داد: سعی کرده ایم از ظرفیت های مختلفی که در این رابطه وجود دارد، استفاده کنیم.

امیرعبداللهیان گفت: تاکنون به صورت شفاهی به ما و تعدادی از زندانیان ایرانی که به اتهام حمل مواد مخدر زندانی هستند و حکم اعدام برای آنها صادر شده است، گفته اند که این حکم برای ٦ نفر به 15 سال زندان تقلیل پیدا کرده است.

وی افزود: گفته اند که به زودی یادداشت آن را نیز برای سفارت ما به صورت رسمی می فرستند و در پیگیری هایی که داشتیم، خواستار تجدید نظر در حکم این افراد و انتقال آنان به کشور شدیم.

وی اظهار داشت: همچنین به ما گفتند که یک نفر از این افراد شامل عفو شده و در حال طی کردن پروسه آزادی اش هستیم که این موارد مربوط به بعد از اجرای حکم اعدام 18 نفر اتباع زندانی ایرانی است.

 

***ماجرای دعوتنامه پادشاه عربستان/ نمی توان رییس کشوری را به اجلاسی بین المللی دعوت نکرد

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره ماجرای به تعویق افتادن دعوت از پادشاه عربستان سعودی برای شرکت در اجلاس سران عدم تعهد که قرار است شهریور ماه امسال در تهران برگزار شود، گفت: قرار بود سفری به عربستان داشته باشم و در دیدار با آقای سعود الفیصل، دعوت نامه آقای ملک عبدالله را برای شرکت در اجلاس سران غیرمتعهدها تسلیم وی کنم اما آن سفر در آن تاریخ و در اعتراض به رفتار عربستان سعودی در اجرای حکم اعدام اتباع زندانی ایرانی لغو شد و این موضوع را به کاردار این کشور هم اعلام کردم.

امیرعبدالهیان افزود: برخی رسانه ها اعلام کردند که در اعتراض به این مساله موضوع دعوت از پادشاه عربستان سعودی برای شرکت در اجلاس غیرمتعهد لغو شده است که چنین مطلبی صحت ندارد.

وی در عین حال تصریح کرد:‌ این که جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته باشد، پادشاه عربستان را برای اجلاس غیرمتعهدها دعوت نکند، خبر درستی نیست و چنین تصمیمی هم اتخاذ نشده است.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه تاکید کرد:‌ ما از تمام اعضای سران جنبش عدم تعهد، از جمله پادشاه عربستان سعودی برای حضور در این اجلاس دعوت خواهیم کرد.

خبرنگار ایرنا پرسید:‌ آیا قرار است شما این دعوت نامه را به عربستان ببرید یا این که این دعوت نامه را فرد دیگری به عربستان خواهد برد؟

معاون وزیر امور خارجه پاسخ داد: راجع به نحوه تسلیم دعوت نامه هنوز تصمیمی جدید گرفته نشده است اما شما نمی توانید برای اجلاسی بین المللی یک کشور را حذف کنید.

 

*** اقدامات وزارت خارجه درباره اعدام اتباع زندانی ایرانی

خبرنگار ایرنا از معاون وزیر امور خارجه سوال کرد:‌ آقای دکتر! راجع 18 نفری که اعدام شدند تاکنون چه اقدامات حقوقی انجام شده است؟

امیرعبداللهیان در پاسخ گفت: گام اول آن احضار کاردار عربستان سعودی بود و اقدام دوم، این که هیات فنی، حقوقی و کنسولی در وزارت امور خارجه تشکیل شده است که به عربستان سعودی اعلام کردیم، این هیات برای بررسی ادعاهایی که بوده و همچنین بررسی پرونده این افراد به این کشور سفر خواهد کرد.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه اظهار داشت: مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با ترکیبی از بخش های حقوقی و بخش های ذیربط کنسولی ترکیب هیات یاد شده را تشکیل می دهند.

وی افزود: همچنین یکسری تدابیری را اندیشیدیم که در محافل حقوقی بین المللی بر مبنای کنوانسیون وین کار را دنبال کنیم.

امیرعبداللهیان یادآور شد: طراحی های سیاسی برای یافتن چرایی این مساله هم در حال دنبال شدن است اما در هر صورت هرگونه توضیح عربستان سعودی ولو این که به ما اثبات کنند که این افراد مواد مخدر حمل کرده بودند، برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست و اعدام این اتباع را عملی غیرقابل قبول می دانیم.

 

*** به دنبال تقلیل روابط با کشورهای منطقه نیستیم

خبرنگار ایرنا از معاون وزیر خارجه پرسید: شما اخیر دیدارهایی با مراجع عظام تقلید در قم داشتید. بطور مشخص درباره چه مسایلی با آنان گفت و گو کردید و رهنمودهایشان را دریافت کردید؟

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه پاسخ داد: مراجع عظام تقلید در قم نسبت به اتفاقی که در عربستان افتاده بود، سوالاتی جدی داشتند.

امیرعبداللهیان افزود: توضیح اقداماتی که وزارت امور خارجه در قبال این حرکت نادرست عربستان انجام داده است یکی از موضوعات دیدارهای من بود.

وی اضافه کرد:‌مراجع عظام تقلید همچنین درباره تحولات منطقه از جمله عراق و بحرین سوالاتی داشتند؛ به وی‍ژه در مورد نقض فاحش حقوق بشر و برخوردی که با مردم اعم از شیعه و سنی در بحرین می شود.

دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه تصریح کرد: قطعا انتظار مراجع از وزارت خارجه این است که اولا بسیار قوی و محکم در دفاع از حقوق اتباع ایرانی و ثانیا در دفاع از مسلمانان در هر نقطه ای از جهان اقدام کند.

امیرعبدالهیان همچنین گفت:‌ ما به دنبال این نیستیم که روابط تهران- ریاض یا روابط ایران با هریک از کشورهای منطقه را تقلیل دهیم.

وی افزود: مناسبات دوجانبه و تاریخی ما به قوت خودش باقی است اما دفاع قوی از حقوق اتباع جمهوری اسلامی ایران موضوع دیگری است.



نظر شما :