عذرخواهی دولت ژاپن بابت کوتاهی در ارائه اطلاعات هسته‌ای

۱۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۰ کد : ۱۹۰۳۴۶۲ سرخط اخبار

مقامات هسته‌یی ژاپن از ساکنان فوکوشیما به خاطر افشا نکردن نقشه‌هایی که مناطق خطرناک دارای مواد رادیواکتیو را نشان می‌داد، عذرخواهی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رادیو استرالیا گزارش داد که این نقشه‌های آمریکایی بلافاصله پس از وقوع حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی در سال 2011 به دولت ژاپن و آژانس ایمنی هسته‌یی این کشور ارائه شد. اما مقامات ژاپن به جای انتشار این نقشه‌ها، آن‌ها را پیش خود نگه داشتند.

مقامات ژاپن از شهردار کاووچی، روستایی در نزدیکی نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما که اکنون تخلیه شده است، عذرخواهی کردند، اما یوکو اندو، شهردار این روستا این عذرخواهی را رد کرد و گفت که دیگر خیلی دیر شده است.

او گفت که اگر نقشه‌ها را به مردم روستایش داده بودند آن‌ها می‌توانستند از تخلیه و جابه‌جایی به مناطقی که میزان رادیواکتیوشان بسیار بالا بود، خودداری کنند.

در این میان بیش از 10 هزار شهروند ژاپنی ضدهسته‌یی روز جمعه در اعتراض به تصمیم ژاپن برای راه‌اندازی مجدد راکتورهای هسته‌یی‌اش که قرار است روز یک‌شنبه راه‌اندازی شوند، جلوی دفتر یوشیهیکو نودا، نخست‌وزیر ژاپن تجمع کردند. از زمان اعلام این خبر توسط دولت ژاپن، این گسترده‌ترین تظاهرات اعتراضی است که در مرکز توکیو انجام می‌شود.

این تصمیم دولت ژاپن با هشدار دو زلزله‌شناس برجسته ژاپنی نیز روبه‌رو شده است که اخیرا اعلام کردند که ژاپن در حال نادیده گرفتن درس‌های امنیتی حاصل از بحران نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی است.

شرکت کانسای الکتریک پاور، با وجود مخالفت‌های گسترده مردمی از دولت ژاپن اجازه گرفته است تا دو راکتور هسته‌یی نیروگاه اوهی را مجددا راه‌اندازی کند.

کاتسوهیکو ایشیباشی، یک زلزله‌شناس دانشگاه کوبه گفت که الگوهای زمین‌لرزه‌های ارائه شده توسط ناظران هسته‌یی ژاپن احتمالا گسل‌هایی را که در نزدیکی نیروگاه هسته‌یی اوهی قرار دارند، نادیده گرفته‌اند.

ایشیباشی در جمع خبرنگاران گفت: آزمایشات فشار و رهنمود‌های امنیتی برای راه‌اندازی راکتورهای هسته‌یی هر دو احتمال وقوع حادثه در این نیروگاه را در نظر گرفته‌اند. آن‌ها به جای تشدید استاندارد‌ها کاهش استاندارد‌های امنیتی را به نمایش گذاشتند.

میتسوشیسا واتانابه، یک استاد زلزله‌شناس در دانشگاه توکیو نیز در یک کنفرانس خبری گفت که کارشناسانی که مشاور صنعت هسته‌یی ژاپن هستند خطر زمین‌لرزه را دست کم گرفته‌اند.

واتانابه گفت: مهارت و بی‌طرف بودن کارشناسانی که مشاور آژانس ایمنی هسته‌یی و صنعتی ژاپن هستند به شدت زیر سوال رفته است.

پس از وقوع زمین‌لرزه‌ای در سال 2007 که موجب نشت مواد رادیواکتیو در راکتورهای شمال ژاپن شد، ایشیباشی گفت که ژاپن در خطر یک فاجعه هسته‌یی به دنبال وقوع یک زمین‌لرزه شدیدتر قرار دارد، هشداری که پس از وقوع حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی ثابت شد.

ایشیباشی روز سه‌شنبه با بیان این که پیش‌بینی زمان وقوع زمین‌لرزه‌ها هم‌چنان غیرممکن است، افزود که وقوع زمین‌لرزه 9 ریشتری سال گذشته نشان داد که احتمال این که زمین‌لرزه‌های فاجعه‌آمیزی به وقوع بپیوندند در آینده بسیار زیاد است.

شرکت کانسای الکتریک پاور اعلام کرد که قصد دارد روز یک‌شنبه راکتور 1180 مگاواتی شماره 3 نیروگاه هسته‌یی اوهی را مجددا راه‌اندازی کند که این اولین راکتور هسته‌یی ژاپن خواهد بود که پس از وقوع فاجعه فوکوشیما دایچی فعالیت خود را از سر می‌گیرد. شرکت کانسای الکتریک پاور اعلام کرد که این راکتور پس از راه‌اندازی بین 4 و 6 ژوییه تولید برق را آغاز می‌کند و در 8 تا 11 ژوییه تولید برق را با نهایت ظرفیت خود انجام می‌دهد.

این شرکت علاوه بر آن گفت که در تاریخ 17 تا 21 ژوییه (27 تا 31 تیرماه) راکتور 1180 مگاواتی شماره 4 نیروگاه اوهی را نیز مجددا راه‌اندازی خواهد کرد.

یک سخنگوی شرکت کانسای الکتریک پاور گفت که راکتور شماره 4 از تاریخ 20 تا 26 ژوییه (30 تیرماه تا 5 مرداد) تولید برق را از سر می‌گیرد و از 24 تا 31 ژوییه (3 تا 10 مرداد ماه) به نهایت ظرفیت تولید خود می‌رسد.

یوشیهیکو نودا، نخست‌وزیر ژاپن در اواسط ماه خرداد به شرکت کانسای الکتریک پاور دستور داد که دو راکتور هسته‌یی نیروگاه اوهی در شهرستان فوکوی را مجددا راه‌اندازی کنند، اقدامی که پس از یک حدود یک ماه توقف تولید برق هسته‌یی در ژاپن اتفاق می‌افتد و هدف از آن جلوگیری از کمبود برق در تابستان است.

راکتورهای شماره 3 و 4 نیروگاه اوهی در 60 کیلومتری شمال شهر کیوتو قرار دارند.

نودا در جلب حمایت مقامات محلی در شهرستان فوکوی برای موافقت با راه‌اندازی مجدد دو راکتور نیروگاه هسته‌یی اوهی موفق شد و به آن‌ها هشدار داد که در صورتی که این راکتورها راه‌اندازی نشوند ژاپن با کمبود گسترده برق در طول تابستان مواجه خواهد شد و این امر اقتصاد ژاپن را به خطر خواهد انداخت.

فرماندار فوکوی هنگام بیان موافقت خود با از سرگیری فعالیت راکتورهای اوهی بر اهمیت منابع قابل اعتماد انرژی در اطراف اوساکا و کیوتو تاکید کرد. پیش از او شینوبو توکیوکا، شهردار اوهی آخرین موافقت لازم برای راه‌اندازی این راکتورها را ارائه کرده بود. قبل از وقوع حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی، انرژی هسته‌یی 30 درصد برق ژاپن را تامین می‌کرد.

یک نظرسنجی که اخیرا توسط مرکز تحقیقاتی پیو در واشنگتن انجام شد نشان داد که 70 درصد مردم ژاپن خواستار کاهش و یا حذف انرژی هسته‌یی هستند.

پس از وقوع زمین‌لرزه و سونامی ماه مارس سال 2011 برق نیروگاه فوکوشیما‌ دایچی قطع شد، سیستم‌های خنک‌کننده‌اش از کار افتاد و با بالا رفتن بیش از حد دمای راکتورهای این نیروگاه چند انفجار هیدروژنی در این نیروگاه اتفاق افتاد و علاوه بر آن هسته راکتورها دچار گداخت نسبی شد و مواد رادیواکتیو نیز در هوا و زمین منتشر شد.

این حادثه موجب شد که بسیاری از ساکنان اطراف منطقه فوکوشیما دایچی مجبور به ترک خانه‌های خود شوند و تا شعاع چند کیلومتری این نیروگاه خالی از سکنه شود. بسیاری از ساکنان این مناطق هنوز قادر به بازگشت به خانه‌های‌شان نشده‌اند.

این اتفاق موجب شد که اعتماد عمومی به ایمنی نیروگاه‌های هسته‌یی خدشه‌دار شود و اعتراضات گسترده‌ای نسبت به انرژی هسته‌یی در ژاپن صورت گیرد.

در ژاپن همه نیروگاه‌ها ملزم هستند هر 13 ماه یک‌بار بازرسی‌هایی دوره‌یی را روی راکتورها انجام دهند، اما از زمان وقوع حادثه هسته‌یی ژاپن هیچ یک از راکتورهای تعطیل شده اجازه راه‌اندازی مجدد را پیدا نکرده‌اند و به همین دلیل در حال حاضر هر 54 راکتور هسته‌یی ژاپن خاموش هستند.

راکتورهای تجاری ژاپن دارای ظرفیت تولیدی کلی 46 هزار و 148 مگاوات هستند. 4 راکتور نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما د ایچی شرکت توکیو ا لکتریک پاور که بیش‌ترین آسیب را پس از زمین لرزه و سونامی ماه مارس دیدند به طور رسمی کنار گذاشته شده‌اند.



نظر شما :