تونس نسخه یمن را برای لیبی تجویز کرد

۱۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۴ کد : ۱۹۰۳۴۴۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه تونس در اظهاراتی مداخله جویانه با تاکید بر آن که کشورش با اجرای سناریوی یمن در سوریه موافق است، اعلام کرد که موضع تونس و روسیه درخصوص سرنوشت بشار اسد با یکدیگر متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، رفیق عبدالسلام، وزیر خارجه تونس در اظهاراتی مداخله جویانه از اجرای سناریوی یمن در سوریه حمایت کرده و عنوان داشت که موضع تونس و روسیه درخصوص سرنوشت سوریه با یکدیگر متفاوت است.

وی در ادامه افزود: تونس با هرگونه مداخله نظامی و خارجی در امور سوریه کاملا مخالف است اما رویکرد ما با روسیه درخصوص سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه متفاوت است چرا که ما اجرای سناریوی یمن در سوریه را ترجیح می‌دهیم.

وی در ادامه افزود: ما در اتحادیه عرب امکان انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه را برای ممانعت از وقوع جنگ داخلی بررسی کردیم، اما به نظر می‌رسد که موانع و پیچیدگی‌های مربوط به اوضاع سوریه مانع از اجرای سناریوی یمن در این کشور می‌شود.

عبدالسلام تاکید کرد: نمی‌توان گفت که موضع روسیه و تونس درخصوص سوریه مشابه است اما ما با روسیه در خصوص حمایت از طرح کوفی عنان، فرستاده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل به سوریه اتفاق نظر داشته و بر لزوم حل و فصل بحران سوریه در چارچوب طرح سوری-عربی تاکید می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: ما از اجرای اصلاحات سیاسی و از محقق شدن آرمان‌های مردم سوریه حمایت می‌کنیم و با مداخله‌ی نظامی کشورهای خارجی و ورود گروه‌های مسلح به این کشور مخالف هستیم، چرا که این مساله بحران سوریه را پیچیده‌تر می‌سازد.

رفیق عبدالسلام اظهار کرد: ما شاهد تجربه‌ پیشین کشورهای دیگر مانند عراق بوده‌ایم و نمی‌خواهیم که این مساله در سوریه نیز تکرار شود البته خواهان مداخله گروه‌های بشردوستانه در سوریه هستیم.

وی در واکنش به خبرهایی که از حضور گروه‌های مسلح تونسی در میان مخالفان سوری حکایت دارد، اظهار کرد: اگر این مساله صحت داشته باشد مسئولان تونس نسبت به آن ناراضی هستند و تمایل ندارند که هیچ یک از جوانان تونسی یا دیگر کشورهای عربی را در امور سوریه دخیل ببینند.

وی در خصوص گروه‌های سیاسی تونس که در تلاش هستند دولت کنونی این کشور را برکنار کنند، اظهار کرد: هیچ کس نمی‌تواند دولت کنونی را برکنار کند چرا که این دولت از زمان استقلال تونس قدرتمندترین دولت در این کشور از لحاظ مشروعیت بوده است.

عبدالسلام تاکید کرد: کسانی که امروز در تونس بر منصب قدرت نشسته‌اند باور دارند که با اراده مردمی و انتخابات آزاد و شفاف و نه از طریق کودتای نظامی و روش‌های غیر قانونی بر سر کار آمده‌اند.

وی درخصوص گروه‌های سلفی اظهار کرد: در میان این گروه‌ها یک رویکرد منفی وجود دارد که ما با آن و تفسیرهایی که از متون دینی دارند مخالف بوده و بر این عقیده هستیم که تا زمانی که سلفی‌ها مسالمت آمیز عمل کنند ما می‌توانیم با آن‌ها بر سر میز مذاکره بنشینیم.

عبدالسلام افزود که مسئولان تونس با هرگونه تهدیدی علیه امنیت ملی چه از سوی القاعده و چه از سوی هر سازمان دیگری با جدیت برخورد خواهند کرد.



نظر شما :