ایران محدودیت های مرسی را درک می کند

۰۶ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۹۰۳۲۷۵ سرخط اخبار
روزنامه آرمان : چندی پیش در مصاحبه‌ای از محمد مرسی(کاندیدای اخوان‌المسلمین) نقل شد که در آن در گفت‌وگو با خبرنگار الکویتیه مسائلی را مطرح کرده بود. از جمله گفته‌ بود که مخالف دیدار با کاردار ایران در قاهره است و به همه توافقنامه‌های رسمی با رژیم صهیونیستی احترام می‌گذارد. درباره این مصاحبه که در سایت‌های فارسی هم منتشر شده، باید یادآور شد وقتی کاندیدایی در آستانه انتخابات مسائلی را مطرح می‌کند، نمی‌تواند این مسئله کاملا بیانگر واقعیات باشد. ایشان در مصاحبه مطبوعاتی این حرف را نزده است که بگوییم این موضوع دقیقا منعکس‌کننده دیدگاه‌های رسمی‌ ایشان است. باید توجه‌ کرد در آستانه انتخابات مواضع اصلی اعلام‌ نمی‌شود و همه چیز شکلی از تبلیغات دارد. مواضع مرسی در آن فضا درباره ایران را نیز باید با لحاظ این مسئله تحلیل کرد.

البته برای آگاهی از دیدگاه‌های محمد مرسی، بهتر است به اصول اندیشه‌های «حزب آزادی و توسعه» مراجعه کنیم و آن را معیار قرار دهیم. قطعا برخی رسانه‌های عربی، منافع خودشان را در نظر دارند و ایران‌ستیزی نیز در آنجا سکه رایج است. از نظر من سوالی که آن روزنامه مبنی بر اینکه آیا شما می‌خواهید با کاردار ایران دیدار کنید، در آن زمان سوالی غیر‌منطقی است. حتی در آن اتهامی مستتر است که یعنی احتمالا شما با کاردار ارتباط دارید و سیاست‌هایتان را با آن تنظیم می‌کنید. آن رسانه‌ها به نظر من درصددند تا به هدف‌های خاص خود برسند وگرنه در هیچ‌ کجای دنیا رسم بر این نیست که کاندیدایی قبل از انتخابات با یک کاندیدای خارجی دیدار کند. معمولا رسانه‌های عربی به دنبال این هستند که رگه‌هایی پیدا کنند از مخالفت اخوان با ایران و با بزرگ‌نمایی آن، حتی بتوانند اختلاف و معضل در رابطه دو کشور ایجاد کنند. 2-‌ رقبای آقای مرسی - چه حزب النور که از اسلامگراهاست و چه رقبای سکولار و مخالفان غربی وی- اتهامی را که علیه اخوان‌المسلمین مطرح می‌کنند این است که اخوان در جهت نزدیکی با ایران و شیعه‌گری گام بر‌می‌دارند. می‌گویند حضور ایران می‌تواند خطرساز باشد برای مصری‌ها درخصوص اسرائیل. یعنی اینها سعی کردند اینگونه وانمود کنند که روی‌ کار آمدن اسلامگراها به معنای آغاز یک دوره آنارشی و جنگ منطقه‌ای یا حتی انزوای مصر است. بنابراین می‌بینیم که آقای مرسی تلاشش این بود که به این اتهامات دامن نزند. این موضوع هم از طرف دستگاه دیپلماسی ما که کاملا مخالف قرارداد کمپ‌دیوید است، قابل‌ درک است.

ما حتی مطمئن نیستیم که وی در اظهاراتش عبارت خلیج ع.ر.ب.ی را به کار برده است. دیدگاه آقای مرسی را ما در موقعیت‌های دیگر داریم. وی پیش‌تر درباره روابط قاهره و تهران گفته‌ سیاست‌های ما می‌تواند با گذشته ‌متفاوت باشد و با آن‌ کشورهایی که تا به حال رابطه نداشته‌ایم باید رابطه خود را گسترش دهیم. منظورش از این کشورها، همان ایران است. از نظر اخوان‌المسلمین، این کشورهای غربی‌اند که تهدید به حساب می‌آیند. فراموش نکنید که حماس یکی از شاخه‌های اخوان است و روابط کنونی ما با آنها بسیار خوب است. این مساله در حدی مطرح است که ما خیلی اوقات متهم می‌شویم به حماس زیاد کمک می‌کنیم.

در قضیه سودان، عمرالبشیر شاخه سودانی اخوان هستند و ما روابط بسیار استراتژیکی با اخوانی‌های سودان داریم. لذا اخوان می‌تواند این قضیه را درک کند و در این زمینه نگرانی وجود ندارد. اخوان اکنون در مسیر انسجام سیاست‌ها و نوعی بازنگری است. چون تا امروز این جریان نیازی به سیاست‌ خارجی به معنایی که اکنون درگیرش است نداشته است. مسئله خیلی حساس و تاثیرگذار است. اخوان به‌طور کامل در دگردیسی است و بدین دلیل ما منتظر شکل‌گیری روابط خیلی بهتری با گذشته هستیم.

نظر شما :