در آستانه دور بعدی مذاکرات در مسکو اعلام شد

احداث یک نیروگاه هسته ای دیگر در ایران

۰۸ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۹۰۱۹۹۸ اخبار اصلی
این روزها برخی کارشناسان و ناظران بین المللی بر این باورند که سیاست هسته ای غرب در قبال ایران به طور ملموسی ناکارآمد بوده است. به تعبیر آنها در سابقه یک دهه ای مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی، تعداد سانتیرفوژ ها در تاسیسات هسته ای ایران از صفر به چند هزار رسیده و در عین حال عملیات غنی سازی اورانیوم که همواره مورد تردید جامعه بین المللی بوده نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای در ایران داشته است.
احداث یک نیروگاه هسته ای دیگر در ایران

دیپلماسی ایرانی: این روزها برخی کارشناسان و ناظران بین المللی بر این باورند که سیاست هسته ای غرب در قبال ایران به طور ملموسی ناکارآمد بوده است. به تعبیر آنها در سابقه یک دهه ای مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی، تعداد سانتیرفوژ ها در تاسیسات هسته ای ایران از صفر به چند هزار رسیده و در عین حال عملیات غنی سازی اورانیوم که همواره مورد تردید جامعه بین المللی بوده نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای در ایران داشته است.

تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از نصب سانترفوژ های بیشتر در سایت زیرزمینی فودرو در نزدیکی قم است که دقیقا در چند ماه گذشته انجام شده و کشف اورانیوم غنی شده با خلوص 27 درصد در شرایطی که غرب به دنبال متوقف کردن عملیات غنی سازی 20 درصدی در ایران است، نشان می دهد که پیشرفت برنامه های هسته ای ایران با وجود مخالفت غرب به سرعت ادامه دارد.

این در حالی است که باوجود از سرگیری مذاکرات هسته ای پس از وقفه ای 15 ماهه و درخواست آمریکا و متحدان اروپایی اش برای تعلیق غنی سازی 20 درصدی، تهران اعلام کرده دلیلی برای متوقف کردن این عملیات وجود ندارد و درب سایت نظامی پارچین در جنوب شرق تهران که آژانس امیدوار است به آن دسترسی پیدا کند نیز به روی بازرسان گشوده نمی شود. توافقی که سفر اخیر یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی به تهران امید ها را نسبت به آن افزایش داده بود.

اما تازه ترین گام ایران در نقض خواسته های غرب در اظهارات اخیر رئیس سازمان انرژی هسته ای جمهوری اسلامی نمود پیدا کرده است. فریدون عباسی، در گفت و گوی که تلویزیون دولتی ایران اخیرا با وی انجام داده از احداث یک نیروگاه هسته ای جدید در جنوب بوشهر خبر داده است. عباسی خاطرنشان کرد عملیات احداث این نیروگاه هسته ای 1000 مگاواتی سال آینده آغاز می شود. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین یادآور شد که در این پروژه به مقاطعه کاران خارجی نیز نیاز است.

این در حالی است که با توجه به تحریم های بین المللی و تحریم های یک و دوجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران سرمایه گذاری و تامین تجهیزات در پروژه های هسته ای جمهوری اسلامی برای شرکت های خارجی ممنوع شد و شرکت های خاطی نیز تحت تحریم های آمریکا قرار می گیرند. از سوی دیگر هم اکنون بسیاری از پروژه های نفتی ایران نیز به دلیل خروج مقاطعه کاران خارجی به کندی پیش می روند یا اینکه به طور کلی متوقف شده اند. به این ترتیب مشخص نیست که با وجود تحریم ها و احتمال تشدید آنها، چگونه شرکت های خارجی می توانند در این پروژه نقش آفرینی کنند.

برای مثال پروژه تاسیسات هسته ای 360 مگاواتی دارخوین در جنوب غرب خوزستان و نزدیکی مرز عراق که پیش از انقلاب توسط یک شرکت فرانسوی آغاز شده بود با توجه به تحریم های اروپا علیه ایران در حال تعلیق قرار دارد. اما عباسی تاکید کرده است که طراحی این تاسیسات به پایان رسیده و در دست بررسی است. البته خبرگزاری فرانسه به نقل از محمد احمدیان، معاون رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران گزارش می دهد که وی در سپتامبر 2011 اعلام کرده بود که ایران به دنبال کمک خارجی برای به پایان رساندن پروژه دارخوین است.

خبر احداث یک نیروگاه هسته ای دیگر در ایران در حالی منتشر می شود که مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 برای ماه آینده در مسکو برنامه ریزی شده است. مذاکراتی که دور نخست آن در ماه آوریل در استانبول برگزار شد و بغداد نیز میزبان دور بعدی این گفت و گو ها بود. اما تا کنون تنها نتیجه این مذاکرات توافق برای دور بعدی نشست بوده است.

روزنامه فایننشال تایمز در سرمقاله خود می نویسد، برای مقابله با تهدید نظامی اسرائیل علیه ایران باید به یک راهکار دیپلماتیک با ایران دست یافت اما پس از دو دور مذاکره هنوز در خصوص این توافق تردید وجود دارد. به گزارش این روزنامه انگلیسی درواقع توافق با ایران بسیار دشوار است.

تهیه کننده : تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :