امتناع سران ارشد اسرائیل از دیدار با نماینده آمریکا در مذاکرات بغداد

۰۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۴ کد : ۱۹۰۱۹۳۹ سرخط اخبار

فارس: بدنبال اختلاف موضع واشنگتن و تل آویو در قبال ایران، نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل از دیدار با مذاکره کننده تیم آمریکا در مذاکرات بغداد که با هدف ارائه گزارش از مذاکرات 1+5 با ایران وارد تل آویو شد، خودداری کردند.

به گزارش فارس به نقل از شبکه تلویزیونی "راشاتودی"، درحالیکه "وندی شرمن" مذاکره کننده تیم آمریکا در مذاکرات 1+5 در بغداد و معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی روز گذشته برابر با 25 ماه مه وارد اسرائیل شد تا تل آویو را در جریان جزئیات مذاکرات هسته ای با ایران قرار دهد، اما مقامات ارشد اسرائیل از دیدار با شرمن خودداری کردند.

راشاتودی نوشت که این رفتار دیپلماتیک از سوی مقامات اسرائیلی در واکنش به سفر شرمن به تل آویو در شرایطی گزارش می شود که روابط میان تل آویو و واشنگتن به دلیل نوع موضع گیری های اسرائیل و آمریکا در برابر بلندپروازی های هسته ای ایران آسیب دیده است.

در ادامه این خبر آمده است که شرمن درصدد ارائه خلاصه مذاکرات صورت گرفته 1+5 در بغداد به مقامات اسرائیلی بود اما در این بین "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر و "ایهود باراک" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به طور غیرمنتظره ای برای دیدار با معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی در دسترس نبودند و به این ترتیب و با استناد به گزارش منتشر شده از سوی پایگاه صهیونیستی "دبکا"، شرمن گزارش خود درباره مذاکرات بی ثمر 1+5 با ایران را به "یاکو آمیدرور" مشاور امنیت ملی و "رافی باراک" مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل تحویل داد.

"راشاتودی" گزارش داد که روابط میان واشنگتن و تل آویو اخیرا با توجه به راه حل های متفاوت آنها در قبال برنامه هسته ای ایران دچار تنش شده است؛ درحالیکه ترجیح آمریکایی ها دادن هشدار و تحمیل تحریم جهت تحت فشار قرار دادن ایران است اما اسرائیلی ها تهدید به اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران می کنند.

ممانعت مقامات ارشد اسرائیل از دیدار با شرمن در شرایطی گزارش می شود که یک مقام ناشناس آمریکایی با رد اختلاف و شکاف میان موضع واشنگتن و تل آویو، سفر تیم امنیتی آمریکا به اسرائیل بعد از مذاکرات بغداد را نشان دهنده اعتماد و امنیت موجود میان روابط آمریکا و اسرائیل توصیف کرده است.

مذاکرات اخیر 1+5 با ایران در بغداد به دلیل ممانعت تهران از تعلیق غنی سازی 20 درصدی اورانیوم بی نتیجه به پایان رسید؛ ایران پیشنهاد تعلیق غنی سازی را "نامتعادل" توصیف و این پیشنهاد را به دلیل اینکه خواسته های ناعادلانه ای را در قبال اقدامات کم غربی ها در واکنش به موافقت تهران مطرح کرده بود، رد کردند.

ایران تاکید کرده است که تا زمانی که 1+5 "حق" مسلم فعالیت های غنی‌سازی ایران را به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای "ان پی تی"، به رسمیت نشناسد، هیچ پیشرفتی در گفت‌وگوها حاصل نخواهد شد.
 

نظر شما :