پس از ماه ها تهدید به استفاده از گزینه نظامی

چرا ایران از رژِیم صهیونیستی شکایت کرد

۰۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۵ کد : ۱۹۰۱۹۳۴ سرخط اخبار
خزایی در نامه ای که به سازمان ملل ارائه داده، تصریح کرده است که اظهارات بی پایه و اساس باراک در خصوص تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته ای از سوی مقامات رژیمی مطرح می شود که خود با تسلیحات هسته ای اش صلح بین المللی را تهدید می کند.
چرا ایران از رژِیم صهیونیستی شکایت کرد

دیپلماسی ایرانی : در حالی که ماه هاست مقامات اسرائیلی در خصوص اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران سخن پراکنی می کنند، جمهوری اسلامی به تازگی نامه شکایت آمیزی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده و در آن اسرائیل را به موضع گیری های جنگ طلبانه متهم کرده که قوانین بین المللی را نقض می کند.

 این نامه روز جمعه توسط محمد خزایی، سفیر ایران در سازمان ملل به دست مقامات شورای امنیت رسیده است. به گفته وی، اظهارات ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در خصوص پتانسیل اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران نقض اصول منشور سازمان ملل است. اصولی که اقدامات تحریک آمیز در جهت به خطر انداختن صلح جهانی و منطقه ای را محکوم می کند.

این در حالی است که باراک پس از مذاکرات روز چهارشنبه در بغداد بین ایران و 6 قدرت جهانی اعلام کرد حتی در صورتی که جمهوری اسلامی با بازرسی های گسترده تر از تاسیسات هسته ای اش موافقت کند، باز هم گزینه نظامی از روی میز کنار نمی رود. وزیر دفاع اسرائیل در عین حال تاکید کرد تهران باید تمامی فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کند.

اما خزایی در نامه ای که به سازمان ملل ارائه داده، تصریح کرده است که اظهارات بی پایه و اساس باراک در خصوص تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته ای از سوی مقامات رژیمی مطرح می شود که خود با تسلیحات هسته ای اش صلح بین المللی را تهدید می کند.

نامه اعتراض آمیز تهران علیه اسرائیل در حالی به سازمان ملل ارائه شده است که مذاکرات هسته ای اخیر در بغداد پیشرفت چندانی نداشته و تنها برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات که ماه آینده در مسکو برگزار می شود، توافق شده است. مذاکراتی که اسرائیل در خصوص ثمربخشی آن تردید داشته و ادعا می کند که هدف تهران از ادامه گفت و گو ها تنها خرید زمان برای توسعه هر چه بیشتر فعالیت های هسته ای اش است.

از سوی دیگر بدبینی اسرائیل در خصوص مذاکرات ایران و غرب، آمریکا را نیز در شرایط دشواری قرار داده است .گفته می شود که ایالات متحده می کوشد با زنده نگاهداشتن مذاکرات دست کم تا ماه نوامبر و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از عملی شدن تهدید نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران جلوگیری کند. اما با توجه به استقبال سرد تهران از بسته پیشنهادی آمریکا و دیگر شرکایش در گروه 1+5، و پافشاری جمهوری اسلامی برای لغو تحریم ها، چشم انداز تداوم گفت و گو ها در آینده دور، در ابهام قرار دارد. موضوعی که می تواند بار دیگر موضع جنگ افروزانه اسرائیل علیه ایران را تقویت کند.

تردید در خصوص آینده مذاکرات هسته ای ایران و غرب همزمان با انتشار گزارشی که نشان می دهد ایران در 5 سال اخیر حجم کافی اورانیوم غنی شده برای تولید 5 بمب هسته ای را تولید کرده است. موسسه علوم و امنیت بین الملل که به دقت برنامه های هسته ای ایران را زیر نظر دارد بر مبنای تحلیل اطلاعات گزارش روز جمعه آژانس بین المللی انرژی اتمی این ادعا را مطرح کرده است. آژانس در این گزارش اعلام کرده که نمونه هایی از اورانیوم غنی شده 27 درصدی در تاسیسات هسته ای فوردو در نزدیکی قم کشف شده است.

اما مقامات تهران این یافته های را تلاش رسانه های غربی برای تبدیل یک مساله فنی به موضوعی سیاسی عنوان کرده اند. علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد این مساله ای فنی و متداول است که هم اکنون تحت بررسی کارشناسان قرار دارد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10



نظر شما :