عباسی: درباره بازدید از پارچین قانع نشده‌ایم

۰۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۰۱:۱۴ کد : ۱۹۰۱۹۲۷ سرخط اخبار
 

یک مقام هسته‌یی ایران گفت: بازدید از پارچین بنابر فشار کشورهایی که از آژانس می‌خواهند در این زمینه تحقیق کند مورد علاقه‌ی آژانس است اما ما هنوز در این زمینه قانع نشده‌ایم و دلایل و مدارکی به ما ارائه نشده است که راجع به پارچین که یک مجموعه‌ی نظامی است بازدیدی ترتیب دهیم.

به گزارش ایسنا، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران بعداز ظهر شنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید علیمحمدی که در دانشکده فیزیک دانشگاه ترهان برگزار شد، درباره‌‌ی گزارش فصلی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس مبنی بر توافق ساختاری با ایران درباره فعالیت‌های هسته‌یی کشورمان افزود: توافق ساختاری باید به گونه‌ای باشد که تمام فرآیندها در آن ثبت شده باشد بدین معنا که ما مباحث‌مان را با آژانس از کجا می‌خواهیم آغاز کنیم و در هر بحثی می‌خواهیم چه نتیجه‌ای بگیریم و چگونه آن بحث را پایان دهیم و هر موضوعی که آغاز می‌کنیم و دیگر آن موضوع پایان داده می‌شود و دوباره باز نشود. این‌ها مباحثی است که در رویکرد ساختاری می‌خواهیم به آن بپردازیم.

او در مورد موضوع مطرح شده در گزارش آژانس مبنی بر ضرورت اعتمادسازی از سوی ایران گفت: منظور مدیر کل آژانس این است که کارشناسان دو طرف، گفت‌وگوهای‌شان را ادامه دهند.

عباسی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این که آمانو گفته است نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران را تماما تایید کند اظهار کرد: مدیرکل آژانس همیشه این موضوع را ذکر می‌کند و این جمله جمله‌ای است که در همه‌ی گزارش‌ها به صورت سابق نوشته می‌شود به دلیل این که یک سری پرسش‌هایی دارند که تا زمانی که برای آن پرسش‌ها پاسخی نگیرند نمی‌توانند بگویند تمام ابعاد را بررسی کرده‌اند.

وی ادامه داد: بهتر است آمانو راجع به توسعه کاربرد پرتوها در زندگی مردم ایران به شورای حکام گزارش دهد و اعلام کند که ایران در این زمینه‌ها فعال است. بهتر است آمانو در گزارش‌های خود ذکر کند که ایران در زمینه‌ی کشاورزی در حال انجام چه کارهایی است و چه اقداماتی نیز در گذشته انجام داده است. هم‌چنین در زمینه‌ی کاربرد پرتوها در صنعت که ایران به آن پرداخته است نیز بهتر است وارد شود. بهتر است آمانو فقط تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ ایران را در گزارش‌ها ذکر نکند.

عباسی در پاسخ به این پرسش که آیا این گزارش تاثیری در نشست ایران و 1+5 خواهد داشت گفت: نه این طور فکر نمی‌کنم بلکه بسیار آن را سازنده می‌دانم زیرا هرچه اطلاعات بیش‌تری از جانب آژانس منتشر شود ما نیز بر اساس همان محورهایی که مکتوب شده است با آن‌ها صحبت می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه در مورد خواسته‌ی آژانس مبنی بر بازدید از سایت پارچین نیز گفت: بازدید از پارچین بنابر فشار کشورهایی که از آژانس می‌خواهند در این زمینه تحقیق کند مورد علاقه‌ی آژانس است اما ما هنوز در این زمینه قانع نشده‌ایم و دلایل و مدارکی به ما ارائه نشده است که راجع به پارچین که یک مجموعه‌ی نظامی است بازدیدی ترتیب دهیم. ما در پارچین سایت هسته‌یی نداریم که بخواهیم فعلا وارد آن بحث شویم.

وی ادامه داد: آن‌ها می‌خواهند که پارچین را ببیند اما اگر هم قرار باشد بازدیدی صورت گیرد ما باید قانع شویم که آن‌جا جزء مکان‌هایی است که باید در معرض بازدید آن‌ها قرار دهیم.

خبرنگاری در مورد خط قرمز ایران در مورد غنی‌سازی و اصرار غرب مبنی بر متوقف کردن آن پرسید که عباسی گفت: ما برای رفع نیاز کشورمان از هیچ کس اجازه نمی‌گیریم ما اهل معامله هستیم قبلا گفته‌ایم که سوخت 20 درصد را در اختیار ما بگذارید. سال‌ها پس از پیروزی انقلاب، آ‌مریکا از این که سوخت راکتور تهران را به ما بدهد، امتناع کرده است. حتی با اعمال تحریم‌ها از این که کشورهای دیگر سوخت را در اختیار ما بگذارند جلوگیری می‌کنند. این سوخت هم به عنوان نوع خواست و شکل خواست آن و درصد غنا جزء محصولات همه‌ی کشورها نیست. هر کشوری که بخواهد آن را تولید کند ملزم است خط تولید را طراحی کند. فقط بحث مواد نیست بلکه مباحثی مانند مواد و متالوژی که حاکم است نیاز به طراحی و ساخت خط تولید دارد. در حال حاضر ایران خود خط تولید را طراحی کرد و ساخته است و مراحل تبدیل UF6 غنی شده به 20 درصد را نیز پشت سر گذاشته است و تمام فرایند را چک کرده است و سوخت را تولید کرده. این معقولانه نیست که کشوری که تحت فشار بوده و خود مجبور شده است که نیازش را رفع کند زیرا رادیودارو نیاز بیماران سرطانی بوده است، اقتصادی به موضوع نگاه کند.

او توضیح داد: آن چه که ایران انجام داد بیش‌تر رفع نیاز بوده است که الحمدالله رفع شد و امروز ما جزو کشورهایی هستیم که می‌توانیم این سوخت را برای دیگران تامین کنیم. بهتر است دیگران راجع به تهیه‌ی سوخت با کشور ما وارد مذاکره شوند نه این که بخواهند ما تولید سوخت‌مان را تعطیل کنیم.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره‌ی نحوه‌ی پیگیری امضای توافق‌نامه بین ایران و آژانس نیز گفت: این موضوع در دست بررسی کارشناسان دو طرف است. گفت‌وگو‌ها در وین و تهران دنبال می‌شود و علی‌اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس نیز در حال پیگیری این موضوع است و مذاکرات ادامه دارد. ما دنبال این هستیم که با آژانس گفت‌وگو کنیم و مسائل را حل کنیم. آژانس وظایف قانونی دارد که باید آن را انجام دهد ما هم حقوقی داریم و از حقوق خودمان دفاع می‌کنیم.

عباسی در مورد مذاکرات ایران و غرب نیز گفت: گفت‌وگوها باید مراحل خود را طی کند و زنجیروار به هم وصل باشد تا بتوان از آن نتیجه گرفت.

نظر شما :