صهیونیست‌ها از گفت‌وگوهای هسته‌ای غرب با ایران خشمگین شدند

تقلای تل آویو برای به شکست کشاندن مذاکرات

۰۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۳ کد : ۱۹۰۱۹۱۶ اخبار اصلی
اسرائیلی‌ها به رغم این که صحبت از انجام حمله نظامی به ایران می‌زنند، خوب می‌دانند که چنین کاری را ظرف چند روز یا چند هفته آینده نمی‌توانند، انجام دهند. اگر اسرائیل تصمیم به چنین کاری بگیرد دست کم چند سالی طول خواهد کشید تا بتواند تهدیدش را عملی کند.
تقلای تل آویو برای به شکست کشاندن مذاکرات
دیپلماسی ایرانی: صحبت از به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و غرب که به میان می‌آید، اسرائیلی‌ها نگران می‌شوند. هنوز ساعاتی از پایان مذاکرات ایران با 1+5 در بغداد نگذشته بود که ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل باز هم صحبت از حمله نظامی به ایران زد تا بدین ترتیب نشان دهد که تا چه اندازه نسبت به نشست مذاکرات هسته‌ای ناخرسند است و تلاش می‌کند تا این مذاکرات را به چالش بکشاند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل گفت که نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران مشکوک است و تلاویو همچنان به فکر استفاده از گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

اظهاراتی که با واکنش جمهوری اسلامی ایران نیز مواجه شد به گونه‌ای که محمد خزاعی، نماینده کشورمان در سازمان ملل به انتقاد از اظهارات مقام‌های اسرائیلی پرداخت و به سازمان ملل نسبت به تهدیدهای اسرائیل علیه ایران شکایت کرد.

باراک در مصاحبه با رادیو اسرائیل در پاسخ به این سوال که تفاهم اخیر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نظارت بین‌المللی بر برنامه‌های هسته‌ای ایران را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «ما نسبت به نیات ایران مظنونیم و بعید نمی‌دانیم برای حل مشکلی که با برنامه هسته‌ای ایران داریم از گزینه نظامی استفاده کنیم.»

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و ایهود باراک، وزیر دفاع این رژیم از دیدار با وندی شرمن، نماینده امریکا در مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران سر باز زدند تا خشم خود را به امریکایی‌ها بر سر مذاکره با تهران و نشست‌های استانبول و بغداد به روشنی نشان دهند.

از سوی دیگر هم‌زمان با مذاکرات ایران با 1+5 در بغداد، موشه یعلون، وزیر امور استراتژیک اسرائیل مدعی شد که ایران جهان را برای خرید وقت به بازی گرفته است.  

به نظر می‌رسد خشم اسرائیلی‌ها زمانی افزایش یافته است که دیپلمات‌های اروپایی صحبت از توافق با ایران بر سر چارچوبی برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای زدند و به رغم عدم رسیدن به انتظارات در نشست بغداد موافقت کردند که نشست بعدی خود را در مسکو دنبال کنند و بحث نیز بر سر کاهش غنی‌سازی 20 درصدی به 5 یا 5.3 درصد باشد نه توقف کامل غنی‌سازی توسط ایران.

سرهنگ ایتی بارون، رئیس واحد مطالعات در سازمان امنیت اسرائیل در برابر کمیسیون امور خارجی و امنیت کنست اسرائیل گفت: «ایران بر پیشنهادهای هسته‌ای که به آن داده شده متمرکز شده است تا دشمنی‌های خود را به ما در سیاست‌های منطقه‌ای بیش از پیش نشان دهد.»

وی مدعی شد: فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها باعث شده است تا ایرانی‌ها به سمت مذاکره با جامعه جهانی حرکت کنند.

با این حال بارون اذعان کرد، فشارهای بین‌المللی باعث ایجاد تغییری در برنامه‌های هسته‌ای ایران نشده و ایران تجدید نظری در سیاست‌هایش برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای‌اش به وجود نیاورده است. به ویژه که همچنان تاسیسات هسته‌ای فوردو در نزدیکی قم و بوشهر به فعالیت خود ادامه می‌دهند و هیچ توقفی در فعالیت آنها ایجاد نشده است.

این مقام صهیونیستی همچنین مدعی شد، ایران اکنون با اورانیوم 20 درصد غنی‌سازی شده توان ساخت بمب هسته‌ای را دارد و باید قبل از آن که این میزان غنی‌سازی به 95 درصد برسد فکری به حال ایران کرد.

این در حالی است که همه کارشناسان منطقه‌ای و خاورمیانه از وقوع هر گونه جنگ احتمالی با ایران یا حمله نظامی توسط اسرائیل یا امریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران هشدار می‌دهند و می‌گویند که هر گونه رویکرد خصمانه‌ای از این دست باعث می‌شود تا کل منطقه خاورمیانه به آتش کشیده شود. ولی با این حال گویا مسئولان اسرائیلی گوش‌هایشان به این هشدارها بدهکار نیست. ماتان فیلنای، وزیر دفاع مدنی اسرائیل می‌گوید که این مساله جزئی از خط سیاسی اسرائیل شده است.

وی در این باره گفت: «سال‌ها است که ما از زبان ایرانی‌ها قول صداقت و امنیت شنیده‌ایم ولی تا کنون هیچ التزام حقیقی‌ای از تهران ندیده‌ایم.»

عاموس گلعاد، یکی از مسئولان نظامی عالی‌رتبه اسرائیلی نیز در این باره گفت: «ایران طرحی موفقیت‌آمیز در نشست بغداد داشت و آن چیزی جز تبدیل شدنش به یک قدرت هسته‌ای نیست. ایران پنهان نمی‌کند که استراتژی‌اش در پرونده هسته‌ای چیست و به همگان می‌گوید که به فکر توسعه برنامه‌های هسته‌ای‌اش است.»

به رغم رجزخوانی‌های اسرائیل و بعضی پایتخت‌های غربی برای انجام حمله نظامی به ایران، کارشناسان بعید می‌دانند که در وضعیت فعلی نه اسرائیل و نه هیچ کدام از کشورهای غربی حتی ایالات متحده امریکا توان انجام حمله نظامی به ایران را داشته باشند.

در همین رابطه روزنامه تلگراف که در کلکته هند منتشر می‌شود به نقل از مسئولان اسرائیلی که نامی از آنها نبرده نوشته است که اسرائیلی‌ها به رغم این که صحبت از انجام حمله نظامی به ایران می‌زنند، خوب می‌دانند که چنین کاری را ظرف چند روز یا چند هفته آینده نمی‌توانند، انجام دهند. اگر اسرائیل تصمیم به چنین کاری بگیرد دست کم چند سالی طول خواهد کشید تا بتواند تهدیدش را عملی کند.  

 

نظر شما :