بغداد برنده میزبانی مذاکرات است

فرصتی مغتنم برای خروج عراق از انزوا

۰۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۴ کد : ۱۹۰۱۶۶۳ اخبار اصلی
البته در نشست بغداد نیز نتایج چشمگیری برای پرونده هسته ای ایران مورد انتظار نیست اما مقوله مهم برای عراقی ها این است که میزبان یک نشست مهم هستند.
فرصتی مغتنم برای خروج عراق از انزوا

دیپلماسی ایرانی: مذاکرات هسته ای بین ایران و 6 قدرت جهانی روز چهارشنبه در بغداد برگزاری می شود. این گفت و گو ها مفهوم خاصی برای امنیت جهانی دارد اما در عین حال تازه ترین تحولی به شمار می رود که در جهت خارج کردن عراق از انزوا صورت می گیرد.

عراق برای سال ها تحت رهبری صدام حسین قرار داشت و پس از آن نیز اقدام نظامی آمریکا این کشور را بیشتر در موضع ضعف قرار داد. مقامات عراقی بیش از یک میلیارد دلار برای بهبود وجه کشورشان اختصاص داده اند که نتایج مختلفی به همراه داشته است.

علی موسوی، سخنگوی دولت نوری المالکی، ابراز امیدواری می کند که عراق به عنوان کشوری سازنده و مثبت در عرصه جهانی ایفای نقش کند. نقشی که با دوران صدام حسین که همواره به دنبال کسب قدرت بود، متفاوت است.

وی در ادامه ابراز خوش بینی کرد، برگزاری نشست ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در بغداد فرصتی برای نشان دادن چهره واقعی عراق فراهم کند. عراقی که به دنبال ثبات و توسعه است و نمی خواهد در حاشیه قرار داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گفت و گو های بغداد جدید ترین نمونه سوق دادن عراق به سوی میزبانی رویداد های مختلف است تا در جامعه جهانی خود را به عنوان یک کشور با ثبات معرفی کرده و نشان دهد که دیگر در معرض آشوب و بی ثباتی قرار ندارد.

در عراق امروزی هرچند حملات به قوت خود باقی است اما از میزان ناآرامی ها نسبت به سال های 2006 و 2007 به طور ملموسی کاسته شده است.

عراق در ماه مارس میزبان اجلاس اتحادیه عرب بود. نشستی که برای نخستین بار در بغداد برگزار می شد. اما این اجلاس در شرایطی در بغداد برگزار شد که شهر نیمه تعطیل بود و عراقی ها نیز نسبت به افزایش هزینه ها و منافع اندک برای آنها پس از نوسازی هتل ها و محل برگزاری اجلاس، انتقاد کردند.

از سوی دیگر طرح تبدیل نجف به پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز که در سال جاری مطرح شده بود با توجه به تاخیر ها و اتهاماتی که در خصوص تامین بودجه مطرح شده بود، لغو شد. همچنین پیشنهاد میزبانی بصره برای مسابقات گلف 2013 نیز رد شد چرا که کشور های شرکت کننده در این مسابقه بر این باورند که عراق شرایط امنیتی لازم برای میزبانی این رقابت را ندارد.

حتی در مورد نشست ایران و 6 قدرت جهانی در بغداد نیز نگرانی هایی در مورد میزبانی عراق برای این مذاکرات از سوی کشور های شرکت کننده مطرح شده است. آنهایی که در مورد برگزاری این نشست در عراق ابراز نگرانی می کنند هم از شرایط امنیتی این کشور اطمینان ندارند و هم اینکه به نزدیکی روابط تهران و بغداد اشاره می کنند که می تواند بر مذاکرات هسته ای که در این شهر برگزار می شود، تاثیر گذار باشد.

یک دیپلمات غربی به شرط فاش نشدن نام خود اظهار داشت ، برای برخی از شرکت کنندگان در نشست بغداد، این تصور وجود دارد که آنها به منطقه جنگی وارد می شود و این عکس العمل مقدماتی آنهاست.

وی در زمینه نقش عراق در مذاکرات هسته ای تصریح کرد: عراق نقش میانجی را ایفا نمی کند و مقامات عراقی نیز بارها خاطرنشان کرده اند که می دانند مانند استانبول، میانجی هسته ای در پرونده ایران نیستند. این در حالی است که دور نخست مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پس از وقفه ای 15 ماهه در ماه آوریل در استانبول از سر گرفته شد و ترکیه به طور روشن نقش میانجی گری در این زمینه را ایفا کرد.

البته در نشست بغداد نیز نتایج چشمگیری برای پرونده هسته ای ایران مورد انتظار نیست اما مقوله مهم برای عراقی ها این است که میزبان یک نشست مهم هستند. یک تحلیلگر عراقی بر این باور است که توانایی کشورش برای میزبانی یک نشست بین المللی از این دست نشان دهنده ظهور منطقه ای و جهانی عراق است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10



نظر شما :