غرب به دنبال توافق با ایران است

۰۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۹۰۱۶۵۸ سرخط اخبار
هومن مجد" نویسنده ایرانی- آمریکایی مقیم نیویورک در مصاحبه ای به مذاکرات ایران و غرب در بغداد اشاره می کند و می گوید:ایرانی ها اینک متوجه شده‌اند که آمریکایی ها و اروپایی ها این بار به طور جدی بدنبال یک راه حل دیپلماتیک هستند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجد که طی سفر های اخیر خود به ایران کتابهایی را درباره ایران به رشته تحریری در آورده در گفتگو با روزنامه سوئیسی "تاگس آنسایگر" در پاسخ به پرسشی در باره چرایی آغاز مذاکرات ایران با غرب در رابطه با موضوع هسته ای گفت: آمریکایی ها مسلما می گویند که تحریم ها ایران را مجددا به پای میز مذاکره بازگردانده است. مسلماً تحریم در این زمینه مؤثر است. اما ایرانی ها اینک متوجه شده‌اند که آمریکایی ها و اروپایی ها این بار بطور جدی بدنبال یک راه حل دیپلماتیک هستند. این بار هیچ پیش شرطی مطرح نشده و ضمنا کاترین اشتون، مسئول مذاکرات هسته ای که از سوی جامعه بین المللی این مذاکرات را سرپرستی می کند نیز آشکارا تاکید نموده که حقوق ایران در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح هسته ای را به رسمیت می شناسد.

وی در پاسخ به این پرسش که موضوع هسته ای ایران می تواند به شیوه دیپلماتیک حل شود یا خیر گفت: بله، زیرا این بار بر خلاف گذشته ایران می تواند خیلی چیزها بدست آورد تا از دست بدهد. شواهدی وجود دارند که حاکی از آن هستند که غرب حاضر است ایران به غنی سازی اورانیوم با خلوص 3.5 درصد ادامه بدهد. البته در مقابل، ایران باید غنی سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد را که اخیرا آغاز کرده بود متوقف سازد. مشکل در اینجاست که این مذاکرات برای اوباما زود آغاز شده است. تا زمانیکه او برای بار دوم به سمت ریاست جمهوری انتخاب نشده، نمی تواند امتیازهایی را به تهران بدهد. هر سازشی از طرف او در مبارزات انتخاباتی می تواند علیه وی مورد استفاده قرار گیرد. بعبارت دیگر، اوباما امروز نمی تواند پیشنهادی به ایران بدهد که برای تهران قابل قبول باشد.

این نویسنده که مترجمی رسمی محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران را در بسیاری از سفرهایش به نیویورک بر عهده داشت در ادامه می گوید: برای اینکه بتوان موفق بود، مذاکرات هسته ای باید تا آخر سال جاری ادامه پیدا کنند و اینک نیاز به یک گام کوچک است. بطور مثال ایران می تواند قول بدهد که غنی سازی اورانیوم بیش از خلوص 3.5 درصد را موقتا متوقف می سازد. آنوقت اوباما خواهد توانست اسرائیلی ها را از حمله نظامی به ساختارهای هسته ای ایران باز دارد. البته پس از پیروزی احتمالی اوباما در انتخابات ماه نوامبر، وضعیت کاملا به گونه دیگری خواهد شد.

وی در ادامه هرگونه احتمال مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا را رد کرد و گفت: من در این زمینه نشانه ای مشاهده نکردم. البته دیدارهای مستقیم و آشکار امکان پذیر است ولی من مذاکرات مخفی را غیر محتمل می دانم. اگر بر ملا شود که افراد اوباما بطور مخفی با نمایندگان ایران مذاکره کرده اند، نامبرده چون در مبارزات انتخاباتی قرار دارد دچار مشکلات زیادی خواهد شد و این مشکلات برای ایران هم می تواند بوجود بیاید. به همین خاطر نیز هر دوطرف اقدام به چنین مذاکراتی نخواهند کرد. اگر هم گفتگویی صورت گیرد این گفتگو در برابر دید افکار عمومی انجام خواهد گرفت.

هومن مجد در پاسخ به اینکه چرا ایران با داشتن منابع منابع عظیم نفت و گاز میلیاردها دلار در برنامه هسته ای سرمایه گذاری می کند؟ گفت: این امر دلائل علمی و ناسیونالیستی دارد. ایرانی ها هم می خواهند مانند دیگر کشورهای از برنامه هسته ای برخودار باشند. ضمنا این فناوری یک فناوری با ارزش و با صرفه ای است. آنوقت چرا درست ایران باید از آن صرف نظر کند؟ چرا ایران باید حق کمتری در این زمینه از انگلیس، فرانسه و یا آمریکا داشته باشد؟ ضمنا حکومت ایران تاکید می کند که نفت و گاز یک روزی به پایان می رسند و آنوقت ایران گزینه های دیگر انرژی را نیاز خواهد داشت.

این نویسنده درباره اتهاماهای مربوط به اینکه آیا برنامه هسته ای ایران ابعاد نظامی دارد یا خیر تصریح کرد: من تصور نمی کنم که ایران تصمیمی در این زمینه اتخاذ کرده باشد. رهبر ایران تاکید می نماید که زیان بمب اتمی بیشتر از سود آن است. از آن گذشته اگر چنین کاری صورت گیرد آنوقت دولت این کشور در برابر مردم خود متهم به دروغگویی خواهد شد زیرا مرتبا تاکید نموده که بمب اتمی نمی خواهد. وقتی آیت الله خامنه ای می گوید که بمب اتمی علیه قوانین اسلامی است این موضوع یک فتوا بوده که می توان آنرا جدی گرفت. البته اگر وضعیت تغییر کند، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند نظر خود را تغییر دهد. این احتمال وجود دارد که وی فتوای خود را در صورت حمله اسرائیل به ایران تغییر دهد.

این نویسنده ایرانی - آمریکایی مقیم نیویورک در ادامه در باره احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران نیز می گوید: من اعتقاد ندارم که رژیم صهیونیستی حقیقتا حمله کند. اگر رژیم صهیونیستی در نهایت چنین کاری بکند آنوقت ایران تاکید خواهد کرد که بمب اتمی باید حتما ساخته شود. ضمنا مردم ایران نیز آنوقت در پشت حاکمیت قرار می گیرند. ایرانی ها مردمی وطن پرست هستند و به همین خاطر یک حمله از خارج خواهد توانست یک موج ناسیونالیستی گسترده ای در این کشور بوجود آورد.
 

نظر شما :