رئیس جمهوری جدید و کوله‌باری از انتظارات

مصر وارد سخت‌ترین دوران خود می‌شود

۰۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۳:۵۰ کد : ۱۹۰۱۵۹۶ اخبار اصلی
چیزی که این روزها دغدغه ملت مصر را برانگیخته و بر انتخابشان در انتخابات ریاست جمهوری تاثیر خواهد گذاشت، اقتصاد، امنیت و سیاست خارجی است.
مصر وارد سخت‌ترین دوران خود می‌شود
دیپلماسی ایرانی: مصری‌ها برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب 25 ژانویه پای صندوق‌های رای می‌روند تا رئیس جمهوری جدید خود را انتخاب کنند. رئیس جمهوری‌ای که قرار است متفاوت از دیگر روسای جمهور مصر باشد. تا کنون گفته‌ می‌شود که دکتر عبدالمنعم ابوالفتوح از دیگر رقبای خود پیش افتاده است و پس از او عمرو موسی، حمدین الصباحی و احمد شفیق در رقابت تنگاتنگ با او به سر می‌برند. اما مردم مصر از رئیس جمهوری جدیدشان چه انتظاراتی دارند؟ رئیس جمهوری که بی‌شک سخت‌ترین دوران تاریخ معاصر مصر را متحمل خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، چیزی که این روزها دغدغه ملت مصر را برانگیخته و بر انتخابشان در انتخابات ریاست جمهوری تاثیر خواهد گذاشت، اقتصاد، امنیت و سیاست خارجی است. عموما مصری‌ها با مشکلات بسیاری دست به گریبانند. فساد گسترده، فقر، بیکاری، کمبود آب آشامیدنی، خدمات بهداشتی و مسائلی از این دست مشکلاتی است که همواره مصری‌ها با آنها دست و پنجه نرم می‌کرده‌اند.

عمار علی حسن، پژوهشگر مسائل سیاسی در مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام در این باره می‌گوید: «دستورالعمل‌های مختلفی برای تعامل با قضایا و مشکلات متراکم به جا مانده از نظام سابق وجود دارد که باید به طور موازی و نه متوالی برای حل آنها اقدام کرد.»

وی همچنین می‌گوید: «آن‌چه پیش از هر چیزی رئیس جمهوری آینده باید به آن توجه داشته باشد، قانون اساسی جدید کشور است که ملت مصر مدت‌ها برای آن انتظار کشیده‌اند. نهایی شدن این موضوع باعث پایان یافتن دوران انتقالی خواهد شد و برخی از قوانین ظالمانه‌ای که باعث می‌شود تا بیش از همه به شهروندان فشار وارد آید نیز پایان می‌یابد.»

صابر ابوالفتوح، رئیس کمیته قوای هماهنگ‌کننده مجلس نمایندگان نیز در این باره می‌گوید: «رئیس جمهوری آینده مشکلات بسیاری را پیش روی خود خواهد داشت. بازگشت امنیت ومجازات اراذل و اوباش وابسته به حکومت سابق که همچنان در خیابان‌های شهرهای مختلف پراکنده‌اند و به آدم ربایی، دزدی و بزهکاری مشغولند از مهم‌ترین کارهایی است که رئیس جمهوری آینده باید فکری به حال آنها بکند. همچنین گرانی لجام گسیخته و حقوق‌های پایین حداقل چیزهایی است که از رئیس جمهوری آینده انتظار می‌رود که فکری برای حل آنها بکند.»

عبدالرحمن الجوهری، هماهنگ‌کننده جنبش کفایه در اسکندریه نیز معتقد است که مبارزه با فساد که سراسر مصر را در نوردیده است مهم‌ترین مسئولیت رئیس جمهوری آینده مصر خواهد بود.

خلف بیومی، مدیر مرکز حقوق بشر الشهاب نیز می‌گوید: «رئیس جمهوری آینده مصر باید اهداف و شعارهای انقلاب مثل اصلاحات، آزادی و عدالت اجتماعی، محاکمه چهره‌های بارز نظام سابق، بازگرداندن اموال به تاراج رفته توسط رژیم سابق و قصاص خون شهیدان ریخته شده از ابتدای انقلاب تا کنون را تحقق بخشد.»

در ارتباط با مسائل خارجی، نادر بکار، سخنگوی حزب سلفی النور در این باره می‌گوید: «مرحله آینده مرحله‌ای بسیار سخت خواهد بود که باید توجه ویژه‌ای به آن شود. به خصوص در ارتباط با روابط خارجی رئیس جمهوری آینده باید بتواند جایگاه اصلی و نقش کلید و حیاتی مصر در منطقه را باز گرداند.»

وی همچنین می‌گوید: «مهم‌ترین بخش در سیاست خارجی بعد افریقایی و بحران‌های موجود در منطقه نیل است. در کنار آن مساله فلسطین مهم‌ترین مساله‌ای است که رئیس جمهوری جدید مصر با آن دست به گریبان خواهد بود. ما انتظار داریم که رئیس جمهوری جدید در روابط مصر با اسرائیل به خصوص توافق‌نامه امضا شده گاز با این رژیم نیز تجدید نظر کند.»

احمد مطر، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک نیز در این باره می‌گوید: «رئیس جمهوری آینده مسئولیت سنگینی را برای بازسازی میهن بر عهده دارد. او باید بتواند از نیروهای کارکشته و زبده‌ای برای بازسازی کشور استفاده کند. مشکلات اقتصادی مهم‌ترین مشکلی است که پیش روی رئیس جمهوری آینده خواهد بود. همچنین مسائل بهداشتی و ارتباط با اسرائیل و بازگشت مصر به جایگاه اصلی خود برای تقابل با بحران‌های منطقه‌ای مهم‌ترین مسائلی است که این کشور با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :