روز یکشنبه در دهلی نو اتفاق می افتد

هند میزبان همزمان هیات ایرانی و کلینتون

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۹۰۰۸۳۲ اخبار اصلی
در روز های آینده هند با آزمونی سخت در بخش روابط دیپلماتیک مواجه خواهد شد. چرا که به طور همزمان میزبانی هیاتی تجاری از سوی ایران و وزیر امور خارجه آمریکاست. هدف هیات ایرانی از سفر به دهلی نو دقیقا همان چیزی است که هیلاری کلینتون به منظور بازداشتن مقامات هند از آن به این کشور سفر می کند.
هند میزبان همزمان هیات ایرانی و کلینتون

دیپلماسی ایرانی: در روز های آینده هند با آزمونی سخت در بخش روابط دیپلماتیک مواجه خواهد شد. چرا که به طور همزمان میزبانی هیاتی تجاری از سوی ایران و وزیر امور خارجه آمریکاست. هدف هیات ایرانی از سفر به دهلی نو دقیقا همان چیزی است که هیلاری کلینتون به منظور بازداشتن مقامات هند از آن به این کشور سفر می کند. ایرانیان می خواهند در شرایطی که تحریم ها اعمال می شوند، روابط نفتی خود را با هند دنبال کرده و سیستم برای دریافت پول نفت تدوین کنند اما وزیر امور خارجه آمریکا از دهلی نو می خواهد از تحریم ها پیروی کرده و واردات نفت از ایران را کاهش دهد.

این در حالی است که هند به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کننده های انرژی در جهان در ظاهر با درخواست غرب برای تحریم ایران مخالفت می کند اما برخی گزارش ها حاکی از آن است که مقامات دهلی نو از پالایشگاه های هند خواسته اند واردات نفت از ایران را بین 15 تا 20 درصد کاهش دهند. به این ترتیب این امیدواری وجود خواهد داشت که در جریان سفر دو روزه کلینتون بتوانند وی را برای بهره مندی از معافیت از تحریم ها قانع کنند. بند معافیت از تحریم ها موضوعی است که در قانون تحریم های جدید ایران از سوی ایالات متحده در نظر گرفته شده است. به این معنی که مشتریان نفتی ایران که کاهش قابل ملاحظه ای در واردات نفت خود اعمال کنند می توانند تا 6 ماه به تجارت در بازار آمریکا ادامه دهند و در صورتی که همکاری آنها باز هم به تایید برسد، معافیت از تحریم ها نیز برای آنها تمدید می شود. 10 کشور اروپایی مشتری نفت ایران و ژاپن از جمله کشور هایی هستند که اخیرا توانسته اند با توجه به اقدام در جهت کاهش با متوقف کردن خرید نفت از ایران از معافیت تحریمی آمریکا بهره مند شوند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولت هند که از نزدیک در جریان روند مذاکرات هند با ایران و آمریکا قرار دارد ، ابراز امیدواری کرده است وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر خود بحث معافیت از تحریم ها را مطرح کند چرا که هند به اندازه کافی در این زمینه اقدام کرده است.

این در حالی است که هم اکنون کلینتون در چین، دیگر مشتری نفتی ایران به سر می برد. هرچند مساله کاهش واردات چین نیز علنی نشده است اما برخی شواهد نشان می دهد که در سه ماهه نخست سال جاری میلادی واردات نفت چین از ایران، یک سوم کاهش یافته است. مقامات پکن در واکنش به گزارش هایی در این زمینه می گویند که مشکلات موجود در قرارداد ها موجب این کاهش واردات شده است اما تحلیلگران بر این باورند که طرف چینی آگاهانه و به دلیل راضی کردن آمریکا و متحدانش و همچنین بهره مندی از معافیت های تحریمی این اقدام را انجام داده است.

هرچند چین از سیستم قرارداد پایاپای و در مواردی پرداخت طلا به جای پول نقد برای خرید نفت از ایران استفاده می کند، اما از آنجا که صادرات هند به ایران بسیار محدود تر است، تحریم های آمریکا و متحدانش راه خرید نفت از ایران را برای هند بسیار دشوار کرده است. تهران و دهلی نو هم اکنون روی سیستم پرداخت 45 درصد هزینه واردات نفت با روپیه توافق کرده اند اما همچنان باید راه حل های دیگری برای پرداخت بقیه پول نفت هند به ایران که سالیانه به رقمی معادل 11 میلیارد دلار می رسد، اندیشیده شود. اما امید هند به افزایش صادرات به ایران به منظور کاهش عدم توازن تجاری بین دو کشور در اوایل سال جاری نتیجه ای به دنبال نداشته است.

هیات ایرانی در هند

این در حالی است که هیاتی متشکل از 56 ایرانی به سرپرستی یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی روز یکشنبه وارد هند می شوند تا دور دیگری از مذاکرات به منظور اینکه هند چه کالاهایی را می تواند در قبال واردات نفت به بازار ایران صادر کند را برگزار کنند.

صادر کنندگان همچنین به دنبال ایجاد شفافیت در تازه ترین تحریم های آمریکا علیه ایران هستند که به موجب آن هر شخص حقیقی و حقوقی که به دور زدن تحریم ها علیه ایران کمک کند از ورود به سیستم بانکی آمریکا منع می شود.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی و صنعت ایران و هند تاکید دارد که دولت هند باید این موضوع را با کلینتون مطرح کند، زیرا صادرکنندگان از سیستم روپیه استفاده می کنند و در این مورد از سیستم بانکی آمریکا استفاده نمی شود. به گفته وی هنوز مشخص نیست که آیا روابط تجاری دوجانبه ایران و هند هم شامل تحریم های جدید آمریکا می شوند یا خیر و در این مورد ابهاماتی وجود دارد.

البته صادرات کالاهای ضروری به ایران مانند دارو و مواد غذایی به موجب تحریم های شورای امنیت علیه ایران ممنوع نیست و هند هم از این تحریم ها پیروی می کند. گفتنی است در هیات ایرانی که به هند سفر می کنند نمایندگان شرکت های دارویی و مواد غذایی و همچنین شرکت های خودروسازی، فولادسازی و محصولات پالایشگاهی نیز حضور دارند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :