گروه اتحاد علیه ایران هسته ای پیشنهاد داد

تعلیق عضویت تهران در صندوق بین المللی پول

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۰۰۶۷۲ اخبار اصلی
یک گروه وکالتی در نیویورک که شرکت ها و سازمان ها را برای توقف روابط تجاری با ایران تحت فشار قرار می دهد، اکنون از صندوق بین المللی پول می خواهد که حساب خود در بانک مرکزی جمهوری اسلامی را بسته و عضویت ایران در این صندوق را به حال تعلیق درآورد.
تعلیق عضویت تهران در صندوق بین المللی پول

دیپلماسی ایرانی: یک گروه وکالتی در نیویورک که شرکت ها و سازمان ها را برای توقف روابط تجاری با ایران تحت فشار قرار می دهد، اکنون از صندوق بین المللی پول می خواهد که حساب خود در بانک مرکزی جمهوری اسلامی را بسته و عضویت ایران در این صندوق را به حال تعلیق درآورد.

مارک والاس، رئیس گروه اتحاد علیه ایران هسته ای که بنیانگذاران آن از مقامات سابق و کنونی دولت آمریکا هستند با ارسال نامه ای به مدیر عامل صندوق بین المللی پول روابط این صندوق با ایران را مورد انتقاد قرار داده است. این در حالی است که آمریکا و اروپا به زودی تحریم هایی را علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی به اجرا درمی آورند.

خبرگزاری بلومبرگ که نسخه ای از این نامه را در اختیار دارد در این زمینه می نویسد: گروه والاس در تلاش هستند تا جبهه جدیدی علیه ایران ایجاد کنند تا از عملیات غنی سازی اورانیوم صرفنظر کرده و با جامعه بین المللی همکاری کنند. با این وجود ویلیام موری، سخنگوی صندوق بین المللی پول اعلام کرده که این صندوق هیچ قانونی را نقض نکرده و قوانین معمول را در قبال کشور های عضو به کار می برد.

والاس که پیش تر سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل را بر عهده داشته در گفت و گویی تاکید کرده است که صندوق بین المللی پول باید عضویت ایران را به حال تعلیق درآورد و درصورتی که ایران به رفتار کنونی خود ادامه دهد این کشور را به طور کامل اخراج کند.

در نامه والاس آمده است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی تامین کننده مالی برنامه های هسته ای ایران است و نتوانسته از پولشویی جلوگیری کند.

محدود کردن ایران

این در حالی است که آمریکا و اروپا تحریم های مالی، تجاری، بیمه ای و انرژی متعددی علیه ایران اعمال می کنند. در بخشی از نامه والاس این نکته خاطرنشان شده که صندوق بین المللی پول بیش از یک میلیارد دلار پول نقد و سهام در بانک مرکزی جمهوری اسلامی نگهداری می کند و باید با توجه به تحریم های آمریکا و اروپا به این اقدام پایان دهد.

سهمیه صندوق بین المللی پول

با این وجود مقامات آژانس می گویند که این بودجه هیچ قانونی را نقض نمی کند و سهمیه ایران معادل 2 میلیارد و 250 میلیون پول رایج ایران است و این حساب برای سال ها مورد برداشت قرار نگرفته است.

به گفته موری، در سهمیه صندوق بین المللی پول در بانک مرکزی ایران، دلار وجود ندارد. از سوی دیگر صندوق بین المللی پول هیچ پروژه ای در ایران نداد و از دلار برای بودجه ای که در ایران قرار دارد استفاده نشده است.

معافیت بودجه ای

از سوی دیگر آمار صندوق بین المللی پول نشان می دهد که ایران از ژانویه 1984 هیچ معامله ای با این صندوق نداشته است. موری این نکته را تصریح می کند که هر گونه تصمیم برای تعلیق عضویت یا اخراج اعضا بر عهده کشور عضو است و مدیر عامل صندوق بین المللی پول نمی تواند در این زمینه تصمیم گیری کند.

این در حالی است که مقامات خزانه داری آمریکا و اتحادیه اروپا می گویند با توجه به اینکه صندوق بین المللی پول یک سازمان بین المللی است از تحریم های آمریکا و اروپا علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی معاف است.

موضع اروپا

مایکل من، یکی از سخنگو های کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر این باور است که تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران تنها برای کشور های عضو این اتحادیه لازم الاجراست و صندوق بین المللی پول شامل این تحریم ها نمی شود.

اما والاس نظر دیگری دارد. او می گوید ماهیت نگهداری بودجه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی به نوبه خود یک معامله تجاری است. به گفته وی حتی در صورتی که صندوق بین المللی پول نتواند بودجه را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی خارج کند باید عضویت ایران را به حال تعلیق درآورد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :