ایران و سوریه سرنوشت منطقه را تعیین می‌کنند

تغییرات اساسی در موازنه‌های منطقه‌ای

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۲ کد : ۱۹۰۰۶۶۸ اخبار اصلی
درگیری‌ای که در حال حاضر در منطقه شاهدیم در حقیقت صف‌بندی دو قطب عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس با حمایت امریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش در برابر ایران و سوریه با حمایت روسیه و چین و شاخه‌های وابسته به آنها در منطقه است.
تغییرات اساسی در موازنه‌های منطقه‌ای

دیپلماسی ایرانی: تنش در روابط ایران با کشورهای منطقه علی الخصوص کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دغدغه اصلی بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی تبدیل شده است. از یک سو به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران با 1+5 بر سر پرونده هسته‌ای‌اش و از سوی دیگر قدرت‌نمایی ایران با سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری کشورمان به جزیره ایرانی ابوموسی و کلید خوردن برنامه‌های توسعه‌ای ایران در این جزیره بزرگ خلیج فارس باعث شده تا کشورهای عربی بیش از هر زمانی ناخشنود باشند و نگرانی‌هایشان از تثبیت و افزایش قدرت منطقه‌ای ایران بیش از پیش افزایش یابد. در این میان سفر موفق نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق به ایران و صحبت از ایجاد اتحادیه‌ای میان ایران و عراق باعث شده است تا کشورهای عربی فراتر از نگرانی از آینده وضعیت خود بترسند.

در این میان روزنامه القدس العربی، چاپ لندن در یادداشتی به همین موضوع پرداخته و می‌نویسد: افزایش تنش در روابط ایران با هم‌پیمانانش (ترکیه و قطر) از یک سو و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و هم‌پیمانانشان از سوی دیگر باعث شده است تا درگیری‌های اعراب با ایران به خاک سوریه کشیده شود و این جذب و دفع‌ها و این کش‌مکش‌ها که در جبهه‌های مختلف در جریان است بر آینده منطقه و به طور کلی جامعه جهانی اثر بگذارد.

در ادامه این یادداشت آمده است: با دعوت عربستان از بحرین برای تشکیل یک اتحادیه که با هدف سرکوب انقلاب مردمی‌ای که در آن در جریان است، صورت گرفته و دعوت از دیگر کشورهای عربی برای انضمام به این اتحادیه و در مقابل دعوت ایران از عراق برای ایجاد یک اتحادیه، آن طور که معاون رئیس جمهوری ایران گفته است، و همچنین تصمیم ایران به تبدیل جزایر سه گانه به یک استان به مرکزیت آن جزایر باعث شده است تا در این میان نگرانی‌های منطقه‌ای تا ترکیه هم برسد و این کشور از قطر بخواهد که با افزایش تهدیدها علیه دولت عراق مواضعش را با آنکارا هماهنگ کند تا به زعم خود آن‌چه تهدید ایران می‌دانند، مهار شود. در سایه این تنش‌ها است که ترکیه به کردها که دشمنان دیروز آن بودند می‌گوید که حمایت غیر محدود از آنها می‌کند فقط به صرف این که به دولت عراق رای عدم اعتماد دهند و این کشور را برای یک تغییر تازه آماده کنند. به این موارد پرونده طارق الهاشمی، معاون تحت پیگرد رئیس جمهوری عراق، افزایش بحران در بحرین و یمن و مانورهای نظامی ایرانی‌ها در خاک کشورشان و به نمایش گذاشتن توانایی‌های بالا و جنگ‌افزارهای پیشرفته‌شان را نیز بیفزایید تا دریابید رقابت منطقه‌ای تا چه اندازه تنگاتنگ و تمام عیار است.

نویسنده این یادداشت سپس می‌نویسد: بدین ترتیب وضعیت شبه جنگی در منطقه شکل گرفته که قصد دارد توازن‌ها را به هم بزند و تعریف تازه‌ای از قدرت‌ منطقه‌ای ارائه دهد. در این میان وضعیت سوریه می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد، ایران و هم‌پیمانانش تصمیم گرفته‌اند به هیچ وجه دست از حمایت خود از اسد بر ندارند و اجازه ندهند که حکومت او سقوط کند، حتی اگر غرب تصمیم بگیرد سوریه را به آتش بکشد، حرکتی که اخیرا از سوی فرانسه که خواستار مشمول شدن سوریه تحت بند هفتم منشور سازمان ملل شده، موید آن است. تا کنون آن‌چه از وضعیت سوریه برداشت می‌شود بر آمدن اسد از پس بحرانی است که دچار آن شده و برنده شدن هم‌پیمانانش یعنی ایران و متحدانش، روسیه و چین است. در این میان غربی‌ها و متحدان عرب‌شان تلاش می‌کنند که وضعیت را در سوریه به یک وضعیت طایفه‌ای تبدیل کرده و بحث درگیری‌های شیعه و سنی راه بیندازند تا شکست خورده این میدان نباشند. ایران نیز تصمیم دارد در برابر تصمیم آنها از شیعیان در همه کشورهای عربی حمایت کند.

در پایان این یادداشت آمده است: درگیری‌ای که در حال حاضر در منطقه شاهدیم در حقیقت صف‌بندی دو قطب عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس با حمایت امریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش در برابر ایران و سوریه با حمایت روسیه و چین و شاخه‌های وابسته به آنها در منطقه است. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که نتیجه این درگیری چه خواهد شد ولی اگر روزی دیدید که بحث طایفه‌ای از بعد منطقه‌ای‌اش فراتر رفته و پای بحث شیعه و سنی به روسیه و اروپا هم رسیده، زیاد تعجب نکنید چرا که اقتضای چنین درگیری‌ای است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :