سرنوشت ملتی به این انتخابات گره خورد

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۱:۲۱ کد : ۱۹۰۰۵۱۹ سرخط اخبار
خبرآنلاین:انتخابات ریاست جمهوری در مصر تبدیل به نوعی غلتک بازی سیاسی شده است. ابتدای ماه جاری بود که کمیته انتخابات در این کشور ده کاندید را حایز شرایط لازم و کافی برای حضور در گردونه انتخابات ندانست. پس از آن نخست وزیر سابق احمد شفیق نیز یک بار از شرکت در این دور از انتخابات محروم و سپس با رد رای اعلام شده سابق مجددا واجد شرایط برای شرکت در رقابت ها اعلام شد. البته دیوان عالی هنوز در حال بررسی وضعیت صلاحیت احمد شفیق است. آنها که در سبد انتخابات باقی ماندند تقریبا رویکردی شبیه به هم در قبال مشکلات اقتصادی و اصلاحات سیاسی دارند. با اینهمه نگاه این افراد به نقش اسلام در ساختار سیاسی مصر پس از حسنی مبارک بسیار با هم متفاوت است. بر این اساس انتخابات ریاست جمهوری در مصر معیار بسیار خوبی برای محک زدن میزان توجه مصری ها به فاکتور مذهب و میزان تمایل آنها به اسلامی کردن سیاست در این کشور پس از سه دهه حاکمیت حسنی مبارک خواهد بود. رای دادن به کاندیدایی که عقاید محافظه کارانه اسلامی داشته باشد می تواند بر روند تدوین قانون اساسی هم تاثیر گذار بوده و البته تاثیر خود را بر مسائل جنجالی مد نظر غرب مانند حقوق زنان و اقلیت های مذهبی هم خواهد گذاشت.


کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات در مصر زمان باقیست و این در حالیست که می توان دغدغه های ناشی از تردید در اعتبار و سلامت انتخابات را در بسیاری از مردم احساس کرد. ردصلاحیت چهره هایی مانند عمر سلیمان که سابق بر این رئیس سازمان اطلاعات در زمان ریاست جمهوری حسنی مبارک بود و خیرت الشاطر نامزد جریان اخوان المسلمین و صالح ابواسماعیل نامزد مد نظر سلفی ها تاثیر بسزایی بر نگرش منفی مردم بر عملکرد شورای نظامی مصر داشت.بسیاری از منتقدان شورای نظامی مصر را به تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن آرا و دخالت در انتخابات متهم می کنند. به باور منتقدان شورای نظامی به دنبال به روی کار آوردن مردی است که بتواند حافظ منافع مصالح این شورا و نظامیون در حکومت آتی مصر باشد.


بر اساس آخرین نظرسنجی های انجام گرفته پس از محروم شدن چهره هایی مانند شاطر از شرکت در انتخابات، عمروموسی با در اختیار داشتن نظر مثبت 40 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی بیشترین شانس برای پیروزی در این انتخابات را دارد. موسی را بسیاری از تحلیل گران گزینه مطلوب شورای نظامی مصر هم می دانند. موسی که سابق بر این دبیر کل اتحادیه عرب هم بوده است ظاهرا با اعطای اختیارات سیاسی به شورای نظامی مصر مشکل چندانی ندارد. واسطه دخالت نظامیون در مسائل سیاسی هم شورای امنیت ملی خواهد بود که افسران رده بالای ارتش در آن کرسی های کلیدی را اشغال خواهند کرد.


فاکتور اساسی که در این انتخابات باید مدنظر قرار گیرد نقش اسلام گرایان است. موسی هفته گذشته در مصاحبه ای به صراحت اعلام کرد که مصر نمی تواند دموکراسی اسلامی را در این بازه زمانی تجربه کند. با اینهمه بیش از 70 درصد از شرکت کنندگان در انتخابات پارلمانی مصر به کاندیداهای اسلام گرا رای دادند. با خط قرمز کشیدن بر کاندیداتوری الشاطر در حال حاضر اصلی ترین چهره اسلام گرایان اخوانی در این انتخابات محمد مرسی 60 ساله است. او نماینده شاخه محافظه کارتری از اخوان است و پیش بینی می شود که رای سلفی های مصر را هم دقیقا به دلیل همین عقاید محافظه کارانه در سبد خود داشته باشد . مرسی خواهان تشکیل شورای اسلامی است به منظور تطبیق قوانین موجود در مصر با شریعت اسلامی. البته وی تاکید کرده که تصمیم های این شورا لازم الاجرا نیستند. الشاطر که پیش از مرسی کاندید حزب اخوان بود بیش از تکیه بر قوانین اسلامی خواهان اصلاحات اقتصادی در مصر بود. او بارها در تبلیغات اولیه خود پایبندی اش بر دموکراسی و تحمل عقیده مخالف را به رخ منتقدانش کشیده بود. رای دهندگان بی شک با نیم نگاهی به باورها و اصول مرسی به سختی می توانند پایبندی او به حکومت چندحزبی را باور کنند.

البته اخوان حکایت تمام قد خود را پشت قباله مرسی انداخته و از طرفداران خود خواسته که به او رای دهند، بسیاری از آنها نیز بی شک از این فرمان تبعیت خواهند کرد.
عبدالمنعم ابو الفتوح دیگر نامد اسلام گرای این رقابت ها است. پزشکی با شخصیت کاریزماتیک که برای نخستین بار در سال 1977 با انتقاد صریح از انور سادات در دانشگاه قاهره توجه همگان را به سمت خود جلب کرد. او در میان نسل جوان اخوان بسیار محبوب است و البته سالها هم منتقد برخی محافظه کاری ها و سخت گیری های مذهبی اخوان بوده است. زمانی که این جریان در سال 2007 مانیفستی را منتشر کرد که نویسنده آن محمد مرسی بود ، ابوالفتوح به بخش هایی از آن در خصوص ممانعت از ریاست جمهوری زنان و غیرمسلمان ها انتقاداتی را وارد دانست. وی سال گذشته تصمیم خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را علنی کرد و همین مساله منجر به اخراج او از اخوان شد. او اسلام گرایی است که در مرحله نخست شعارهایی با محوریت عدالت اجتماعی و اقتصادی را سرلوح رقابت های خود قرار داده است.


با وجود تمام این اما و اگرها و هیاهوها به نظر می رسد که انتخابات ریاست جمهوری مصر در زمان مقرر در ماه آتی برگزار شود. رای دهندگان نیز با گزینه هایی کاملا مشخص روبه رو هستند. این احتمال وجود دارد که رای دهندگان اسلام گرا با امید به بازگشت ثبات سیاسی و آرامش اقتصادی پشت سر عمروموسی قرار گیرند. با اینهمه برخی نیز به کاندیداهای اسلام گرا رای خواهند داد.
رای به محمد مرسی می تواند به تقویت جایگاه جریان اخوان منتهی شود.تقویت این جریان نیز می تواند تدوین قانون اساسی را شامل شود که شاید در آن بخش هایی از حقوق اقلیت های مذهبی و زنان نادیده گرفته شده و یا کمرنگ شود. اگر دستان ابوالفتوح به عنوان برنده انتخابات بالا رود می توان نتیجه گرفت که مصری ها به تفسیر چندحزبی از قالبی اسلام گرا بیشتر از تک حزبی بودن تمایل دارند.
سی ان ان 16 آوریل
 

نظر شما :