تهدیدهای متقابل نظامی مصر-رژیم صهیونیستی

قاهره برای تل آویو شمشیر از رو بست

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۶ کد : ۱۹۰۰۴۴۴ اخبار اصلی
حسین طنطاوی خطاب به اسرائیلی‌ها گفت: «اگر یک نفر به مرزهای مصر نزدیک شود پایش را می‌شکنیم. برای همین لازم است که نیروهای ما در آمادگی کامل به سر برند.»
قاهره برای تل آویو شمشیر از رو بست

دیپلماسی ایرانی: قطع انتقال گاز مصر به اسرائیل که روز یک‌شنبه به دستور شورای نظامی این کشور صورت گرفت، اتفاقی بزرگ در روابط تلاویو – قاهره محسوب می‌شود. این تصمیم چنان شوکی در میان سیاستمداران اسرائیلی ایجاد کرد که برخی آن‌چنان با دستپاچگی واکنش نشان دادند که صحبت از اشغال مجدد صحرای سینا زدند و حتی عده‌ای مثل آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه تندروی اسرائیل در احضار سفیر مصر در تلاویو اظهار نظر کرد که خطر مصر حتی از ایران که به واسطه تلاشش برای تداوم برنامه هسته‌ای‌اش تا کنون اسرائیل آن را تنها دشمن خود می‌دانسته، بیشتر است. به هر حال تنش تازه‌ای در روابط دو طرف ایجاد شده است. تنشی که بی‌شک سختی‌های بسیاری را متحمل اسرائیل می‌کند و می‌تواند عواقب سختی را برایش در پی داشته باشد.

به گزارش القدس العربی، مقام‌های اسرائیلی چه آنهایی که در قدرت هستند و چه آنهایی که در قدرت بوده‌اند و اکنون سمتی ندارند، همگی می‌گویند که این اتفاق تنشی سخت در روابط دو طرف ایجاد می‌کند. به ویژه که عواقب چنین تصمیمی بر روی داد و ستد تجاری دو طرف تاثیرات شگرفی می‌گذارد.

برخی نیز بر این اعتقادند که این تصمیم بر معاهده صلح سایه خواهد انداخت و حتی فردی مثل بنیامین الیعزر، صحبت از احتمال درگیری مرزی میان مصر و اسرائیل زده است. اظهاراتی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته و با واکنش تند و سریع عالی‌ترین مقام‌های مصری مواجه شده است.

ژنرال حسین طنطاوی، رئیس شورای نظامی انتقالی مصر گفت: «درست است که به طور کلی مرزهای ما ملتهب است اما ما آماده‌ایم به هر گونه تعدی به خاک کشورمان از سوی هر طرفی که باشد قویا واکنش نشان دهیم و از مرزهایمان دفاع کنیم.»

وی سپس خطاب به اسرائیلی‌ها گفت: «اگر یک نفر به مرزهای مصر نزدیک شود پایش را می‌شکنیم. برای همین لازم است که نیروهای ما در آمادگی کامل به سر برند.»

سرهنگ محمد فرید حجازی، فرمانده ارتش دوم جبهه میدانی مصر نیز گفت: «آنها بهتر است قبل از انجام هر گونه تعدی به خاک مصر حساب کارهایشان را بکنند.»

این در حالی است که ارتش مصر هم‌زمان با قطع گاز به اسرائیل مانور گسترده‌ای را موسوم به "بدر 2" در صحرای سینا انجام داد که در آن علاوه بر فرماندهان ارشد ارتش، نمایندگان مجلس و شماری از چهره‌های سیاسی مصر، حسین طنطاوی نیز شرکت داشت.

در همین رابطه مجلس ملی مصر با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد، توقف صادرات گاز از مصر به اسرائیل نشانه اراده ملت مصر است. مجلس همچنین هر گونه تهدید نظامی اسرائیل علیه مصر را قویا رد کرد.

در همین حال شنیده می‌شود که متعاقب این تصمیم مصر برنامه تبادل زندانی میان مصر و اسرائیل را که بر موجب آن بنا بود قاهره روز چهارشنبه 25 آوریل سالم الترابین، جاسوس مشهور اسرائیلی در بند را در برابر آزادی 60 زندانی مصری که تلاویو به اتهام قاچاق یا عبور غیر قانونی از مرز دستگیر کرده بود، آزاد کند.

بسیاری از روزنامه‌های اسرائیلی هم‌زبان با دیپلمات‌هایشان در زبانی هیستریک، لغو توافق‌نامه گاز میان مصر و اسرائیل را مقدمه لغو معاهده صلح دانسته‌اند و نوشته‌اند که مصری‌ها به روشنی می‌گویند که خواستار رابطه با اسرائیل نیستند.

مصری‌ها معتقدند که اسرائیل در قبال گازی که از مصر وارد می‌کرده مبلغی کمتر از قیمت واقعی پرداخت می‌کرده و این ظلمی است که در حق مردم مصر در زمان حکومت مبارک روا داشته شده و دلیلی ندارد که این میراث به جا مانده از دوران دیکتاتوری مبارک همچنان ادامه یابد. مصری‌ها همچنین می‌گویند که حق خود می‌دانند که هر زمان که تشخیص دهند قرارداد صادرات گاز به اسرائیل را لغو کنند. در عین حال حسن یونس، وزیر برق مصر گفته است که کشورش برای تامین گاز نیروگاه‌های برق به گاز صادراتی به اسرائیل نیاز دارد و این مساله برای دولت مصر در اولویت است.

اگر چه خانم دکتر فائزه ابو النجا، وزیر همکاری‌های بین‌المللی گفته است که قاهره آمادگی امضای توافق‌نامه جدید با قیمت و شرایط تازه با اسرائیل را دارد ولی بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر مصر بخواهد مجددا صادرات گاز به اسرائیل را از سر بگیرد مرتکب یک خودکشی سیاسی شده است. به ویژه این که انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است و شورای انتقالی نظامی قصد دارد با حفظ آبرو حکومت را تحویل رئیس جمهوری منتخب مردم بدهد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی



نظر شما :