حمایت قاطع اروپایی‌ها از طرح عنان در سوریه

غربی ها کابوس جنگ داخلی می بینند

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۳ کد : ۱۹۰۰۴۴۳ اخبار اصلی
حتی آن دسته از دیپلمات‌هایی که نسبت به عملکرد نظام سوریه در وضعیت فعلی شک و شبهه وارد می‌آوردند اکنون می‌گویند که اتفاقا باید به همین دلیل هم شده از عنان حمایت کرد.
غربی ها کابوس جنگ داخلی می بینند
دیپلماسی ایرانی: جامعه جهانی چشم امید به کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه دوخته است. این حداقل چیزی است که به روشنی می توان از اظهارات وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی که روز دوشنبه 23 آوریل در لوکزامبورگ گرد هم آمدند، برداشت کرد. حتی آن دسته از دیپلمات‌هایی که نسبت به عملکرد نظام سوریه در وضعیت فعلی شک و شبهه وارد می‌آوردند اکنون می‌گویند که اتفاقا باید به همین دلیل هم شده از عنان حمایت کرد. برخی از دیپلمات‌ها نیز به صراحت تاکید کردند، اگر مسئولیت عنان در سوریه به شکست بینجامد این کشور قطعا وارد جنگ داخلی خواهد شد. اتفاقی که همه کشورهای اروپایی و حتی امریکا از وقوع آن به شدت بیمناکند.

به گزارش روزنامه السفیر، چاپ لبنان، البته این بدان معنا نیست که از این حمایت می‌توان این گونه برداشت کرد که فشارها به حکومت اسد کاهش می‌یابد. اروپایی‌ها خود را برای دوره چهاردهم تحریم‌ها علیه دمشق آماده می‌کنند و این بار می‌خواهند صادارت کالاهای لوکس و فاخر به سوریه را تحریم کنند.

قطعا بعید است که نظام حاکم بر سوریه با چنین تحریم‌هایی احساس تنگنای اقتصادی کند اما اروپایی‌ها در توجیه این حرکتشان می‌گویند که این یک پیام سری به خانواده اسد است. به خصوص که برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که با وجود بحران عمیق در سوریه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و خانواده‌اش در حال خرید کالاهای لوکس از شرکت‌های معتبر اروپایی هستند. اروپایی‌ها همچنین صادرات هر گونه موادی که به زعم آنها به واسطه آن مواد مردم سوریه مورد سرکوب قرار می‌گیرند را نیز منع کرده‌اند.

سوئیس تحریم‌های خود علیه نظام حاکم برسوریه را عملا کلید زده است و تحریم‌هایی را متوجه خانم انیسه اسد، مادر بشار اسد، اسماء، همسر بشار اسد و تعدادی دیگر از اعضای حکومت سوریه اعمال کرده است. در این فهرست همچنین نام بشری اسد، خواهر رئیس جمهوری سوریه و منال اسد، همسر ماهر اسد، برادر رئیس جمهوری که ریاست گارد جمهوری را بر عهده دارد نیز گنجانده شده است. علاوه بر آن نام 7 وزیر، بازرگان و صاحب شرکت و همچنین دو شرکت نفتی نیز در این فهرست دیده می‌شود.  

به هر حال در حال حاضر اروپایی‌ها خود را در برابر دو حالت می‌بینند، یا عنان در مسئولیتش در قبال پرونده سوریه موفق شود یا سوریه وارد یک جنگ داخلی تمام عیار شود.

شاید روشن‌ترین نگرانی اروپایی‌ها را در مذاکرات جان اسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ که هفته گذشته مذاکرات طولانی و مفصلی را با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل انجام داد، بتوان دید. وی به صراحت تاکید کرد که لازم است از کوفی عنان حمایت قاطع شود چرا که اگر طرح او شکست بخورد، سوریه وارد جنگ داخلی خواهد شد. این تنها فرصت در برابر جامعه جهانی است تا بتواند راه حلی برای حل سوریه بیابد.

وی درباره احتمال دخالت نظامی خارجی برای حل بحران سوریه نیز گفت: «بار دیگر باید تاکید کرد و من این موضوع را هر زمانی در آینده نیز باز تکرار خواهم کرد، استفاده از راه حل نظامی در سوریه ده‌ها هزار قربانی در پی خواهد داشت از این رو بهتر است که به فکر راه حل سیاسی باشیم. برای همین باید همه تلاش خود را به کار گیریم که به نظام اسد فشار بیاوریم که خشونت‌ها را متوقف کند تا امکان ارسال کمک‌های انسانی به سوریه ممکن شود و همچنین زمینه‌های مذاکره فراهم آید.»

از سویی صدور قطعنامه اعزام ناظران صلح بین‌المللی به سوریه با استقبال اروپایی‌ها مواجه شده است. میخائیل شبیندلیکا، وزیر امور خارجه اتریش در گفت‌وگو با السفیر گفت: «نشست شورای امنیت نشست بسیار خوبی بود، این نشست فرصتی ایجاد کرد تا بتوانیم نسبت به برقراری صلح در سوریه در بازه زمانی بسیار نزدیک امیدوار باشیم.»
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز نسبت به موفقیت کار عنان ابراز امیدواری کرد اما گفت که زود است بگوییم بحران سوریه همین الآن به یک راه حل رسیده است. وی گفت: «خیلی سخت است با تحولاتی که طی 13 ماه گذشته رخ داده و هنوز نظام سوریه از اجرای جوانب اصلی آتش‌بس خواسته شده از آن ناتوان است، بگوییم که مشکل سوریه به این زودی‌ها حل می‌شود. ولی تاکید می‌کنم که بسیار مهم است که به حمایت از طرح عنان ادامه دهیم و تا آن‌جا که می‌توانیم به توقف خشونت‌ها در سوریه کمک کنیم.»

 

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :