سوپرتانکر ها در نقش ذخایر شناور نفت

فشار تحریم ها تانکر ها را وارد عمل کرد

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۰۰۴۱۸ اخبار اصلی
خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه در کشتیرانی ایران اعلام کرده است که با توجه به کاهش خرید نفت از ایران به دلیل تحریم های اعمال شده، ایران ناچار شده بیش از نیمی از ناوگان سوپر تانکر های خود را برای ذخیره نفت به بندری در خلیج فارس بفرستد.
فشار تحریم ها تانکر ها را وارد عمل کرد

 دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه در کشتیرانی ایران اعلام کرده است که با توجه به کاهش خرید نفت از ایران به دلیل تحریم های اعمال شده، ایران ناچار شده بیش از نیمی از ناوگان سوپر تانکر های خود را برای ذخیره نفت به بندری در خلیج فارس بفرستد.

این منبع آگاه که از روند صادرات در ترمینال خارک، جزیره ای در شمال خلیج فارس آگاهی دارد اعلام کرده که 14 شرکت متعلق به شرکت ملی تانکری ایران از مجموع 25 تانکر اکنون در لنگرگاه قرار دارند و به عنوان یک ذخیره شناور عمل می کنند. گفتنی است هر یک از این تانکر ها حامل 2 میلیون بشکه نفت هستند.

5 تانکر دیگر از 9 سوئز مکس ایران به ظرفیت یک میلیون بشکه نفت نیز اکنون در جایگاه های فراساحلی حامل نفت هستند. به این ترتیب، از ظرفیت 59 میلیون بشکه ای تانکر های ایران، 33 میلیون بشکه( 56 درصد) آن مورد استفاده قرار گرفته تا نفت را روی آب ذخیره کند.

این در حالی است که آمار منتشر شده از سوی صنعت کشتیرانی نشان می دهد که دشواری های ایران در راه فروش نفت بسیار جدی تر شده است. از سوی دیگر با مورد استفاده قرار گرفتن بیش از نیمی از ظرفیت تانکری ایران، ظرفیت صادرات نفتی نیز محدود شده است.

یک منبع دیگر نیز فاش کرده است که تانکر های ذخیره نفت در جزیره خارک با ظرفیت 23 میلیون بشکه اکنون کاملا پر هستند. به گفته وی ناوگان تانکری ایران از ماه مارس برای بارگیری عازم خارک شده تا از سرریز تانکر ها در ساحل جلوگیری کند.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز در 13 آوریل گزارش داده بود که اغلب تانکر ها در ناوگان تانکری ایران دستگاه گیرنده خود را خاموش کرده اند تا حرکت کشتی ها را پنهان کنند و به همین دلیل اطلاعات مربوط به مکانی که تانکر ها در آن قرار دارند برای مدت دست کم 3 هفته به روز نشده است. یک منبع ایرانی در این زمینه اظهار داشت، دستگاه های رادار خاموش شده اند تا امکان شناسایی تانکر ها وجود نداشته باشد. وی در ادامه خاطرنشان کرد که تانکر ها در لنگرگاه هستند و هدایت نمی شوند به همین دلیل به  روشن بودن دستگاه هدایت کننده نیاز ندارند.

اما در حالی که حدود 2 ماه دیگر تا اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران باقی مانده، مورد استفاده قرار گرفتن بیش از نیمی از ظرفیت تانکری ایران برای ذخایر شناور مساله اجاره تانکر ها برای صادرات نفتی را پر رنگ تر کرده است. برخی بر این باورند که با وجود تحریم ها و همچنین محدودیت ها در پوشش بیمه ای، استفاده از تانکر های ایرانی برای صادرات نفت یکی از راه های دور زدن تحریم ها به شمار می رود اما در صورتی که ایران ناگزیر به اجاره تانکر باشد، تاثیر تحریم ها بیشتر خواهد بود.

از سوی دیگر ایران اعلام کرده که میزان صادرات در مقایسه با رقم 2 میلیون و 200 هزار بشکه ای در سال گذشته به 2 میلیون و 100 هزار بشکه رسیده است. اما برخی برآورد های دیگر نشان می دهد که صادرات نفتی ایران در ماه مارس به 1 میلیون و 900 هزار بشکه کاهش یافته و در ماه آوریل نیز اندکی دیگر کاهش داشته است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10



نظر شما :