با نزدیک شدن فصل تحریم های نفتی

مشتریان ایران گزینه های دیگر را جستجو می کنند

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۴ کد : ۱۹۰۰۴۰۸ اخبار اصلی
شرکای تجاری ایران با توجه به اعمال تحریم های آمریکا و اروپا علیه صنعت نفت جمهوری اسلامی که از تابستان آغاز می شود به دنبال راهی برای جلوگیری از آسیب های ناشی از این تحریم ها هستند.
مشتریان ایران گزینه های دیگر را جستجو می کنند

دیپلماسی ایرانی:شرکای تجاری ایران با توجه به اعمال تحریم های آمریکا و اروپا علیه صنعت نفت جمهوری اسلامی که از تابستان آغاز می شود به دنبال راهی برای جلوگیری از آسیب های ناشی از این تحریم ها هستند. ترکیه به دنبال منابع نفتی دیگر است ، هند گزینه های دیگری را جستجو می کند و کشور های آسیایی کوچک تر نیز تاکید دارند که مقادیر اندکی نفت از ایران وارد می کنند.

ترکیه پنجمین خریدار بزرگ نفت ایران متعهد شده است که واردات نفت از ایران برای تنها پالایشگاه این کشور به نام توپراس را به میزان 10 درصد کاهش می دهد.  

وزیر اقتصاد ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه اجلاس گروه 20 در واشینگتن، خاطرنشان کرد که خط آخر این است که منابع جایگزین وجود دارد. و نفت با قیمت یارانه ای خریداری نمی شود بلکه قیمت آن بین المللی است. وی تاکید کرد که ترکیه از تحریم های سازمان ملل حمایت می کند و با توجه به تحریم های پیش رو از سوی آمریکا اکنون ترکیه به دنبال گزینه های دیگری است.

این در حالی است که هند به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت ایران می گوید که گزینه های دیگری را جستجو می کند. خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر اقتصاد این کشور گزارش داده است که دهلی نو برخی مشکلات را در واردات نفت از ایران تجربه می کند. به خصوص تامین مالی واردات نفتی. به گفته وی این یک مشکل است اما امکان های دیگر نیز جستجو می شود.

تحریم های آمریکا به منظور کاهش درآمد نفتی ایران طراحی شده است. به این ترتیب موسسه های مالی از تبادل های نفتی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی منع می شود و این در حالی است که این بانک بخش عمده ای از مبادله های نفتی جمهوری اسلامی را انجام می دهد. از سوی دیگر در شرایطی که مشتریان نفتی ایران تا تابستان واردات نفت از ایران را کاهش ندهند، از ورود به بازار آمریکا بازداشته می شوند.

گفتنی است در حالی حاضر 11 کشور شامل ژاپن از مشوق معافیت از تحریم های آمریکا بهره مند شده اند زیرا کاهش ملموسی در واردات نفتی خود از ایران اعمال کرده اند. چین به عنوان مشتری نخست ایران در واردات نفت نیز به دنبال لابی با کاخ سفید در همین زمینه است.

علاوه بر این اتحادیه اروپا نیز تحریم های مشابهی را علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعمال می کند که از 11 تیرماه به اجرا درمی آید. البته نگرانی و گمانه زنی ها در خصوص تحریم نفت ایران نیز تاثیر خود را بر بازار نفت داشته و بهای نفت را به بیش از 100 دلار برای هر بشکه رسانده است.


فهرست مجازاتی ها

 

در حالی که کشور هایی مانند ژاپن و 10 کشور اروپایی دیگر از مشوق معافیت از تحریم های آمریکا بهره مند شده اند، این امکان وجود دارد که 12 مشتری نفتی دیگر ایران مانند کره جنوبی، سنگاپور و تایوان در فهرست مجازاتی های آمریکا قرار گیرند.

ژاپن واردات نفت از ایران را 15 تا 22 درصد کاهش داده اما برخی از کشور ها می گویند هنوز از میزانی که باید واردات نفت از ایران را کاهش دهند، اطلاعی ندارند. دولت اندونزی در این زمینه تاکید دارد که از ایران نفت وارد نمی کند. کره جنوبی نیز همچنان سرگرم مذاکرات با آمریکا برای معافیت از تحریم هاست. همچنین سنگاپور و تایلند نیز تاکید دارند که مقادیر اندکی نفت از ایران وارد می کنند.
 

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

نظر شما :