سوئیس تلاش های آمریکا برای تحریم ایران را ناکارآمد کرده است

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۹۰۰۲۹۸ سرخط اخبار
روزنامه آلمانی زبان تاگس آنسایگر چاپ سوئیس در مقاله ای با اشاره به مخالفت این کشور با تحریمهای نفتی ایران می نویسد: این اقدامات سبب شده تا تلاش های ایالات متحده برای فشارهای بیشتر بر ایران ناکارآمد شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، "دیوید فون پولون" نویسنده این مطلب می نویسد: شورای فدرال (کابینه) روز چهارشنبه در نشست هفتگی خود اعلام کرد که بر خلاف آمریکا و اتحادیه اروپا فعلا نمی خواهد در تحریم نفت و مشتقات نفتی علیه ایران شرکت کند. ضمنا شورای فدرال در این نشست به بانک مرکزی ایران هم اجازه داده که کماکان معاملات خود با سوئیس را ادامه دهد و این شوا همچنین با توقیف دارائی های بانک مرکزی ایران نیز با این استدلال که این بانک نقش مهمی در اقتصاد ملی این کشور دارد مخالفت نمود و تاکید کرد این امر می تواند بعنوان مجازت کلی ملت ایران به حساب آید.

در ادامه این مطلب آمده است: اینک شواهد حاکی از آن است که شورای فدرال وارد یک درگیری جدید با آمریکا شده زیرا منتقدین تاکید می کنند که شرکت های بین المللی نفتی مستقر در سوئیس از جمله گلنکور، ویتول، ترافیگورا و یا گونفور روزنه های فراری را باز می گذارند تا ایران از طریق آنها بتواند برای دور زدن تحریم نفتی خود استفاده کرده و نفت خود را بفروشد. "هاینریش ماته" که به شرکت ها و دولت ها در زمینه خطرات معاملات با ایران مشاوره می دهد به خبرگزاری بلومبرگ گفته که "بنابراین دولت فدرال سوییس با این کار تلاش های آمریکا برای تحریم مالی ایران را ناکارآمد می سازد."

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: پس از تحریم های شدید آمریکا در ماههای اخیر، اتحادیه اروپا نیز تحریم نفتی را بخاطر برنامه هسته ای ایران علیه آن اعمال نمود. اروپا می خواهد این تحریم را گام به گام تا اول ژوئیه سال جاری بطور کلی به اجرا درآورد. بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بخاطر این تحریم در این میان خرید نفت خود از ایران را تا حد زیادی کاهش داده اند. البته شورای فدرال تاکید نموده تحریم های دیگر اتحادیه اروپا علیه ایران را در یک زمان دیگر و اگر تحولات در خصوص تهران تشدید شد، خواهد پذیرفت اما این درحالیست که "ماتو پاربش" از دفتر وکالت هولمن فنویک ویلان در ژنو چنین تحولی را غیر محتمل می داند.
 
 البته خبرگزاری رویتر تاکید در این باره می نویسد: شرکت های نفتی گلنکور و ویتول می خواهند تحریم های نفتی علیه ایران را دقیقا اجرا کنند. ولی آنها نمی دانند که به تدابیر اتحادیه عمل کنند و یا به تحریم هائی که سوییس علیه ایران اعمال می کند. "گروه بیانیه برن" هم که یک گروه حمایت کننده از حقوق جهان سوم است به سیاست تحریم شورای فدرال انتقاد کرده است.

اولیور گلاسن، سخنگوی این گروه می گوید: سیاست تحریم سوئیس مانند تاکتیک سالامی است زیرا در وهله اول می خواهد که به جایگاه فروش نفت در سوئیس ضربه وارد نسازد و شورای فدرال دست حمایت خود را بر روی سر این شرکت های نفتی نگه می دارد درحالیکه هیچکس هیچ اطلاعی از عملکرد این شرکت ها در خاک سوئیس ندارد."
 
وی می افزاید: شورای فدرال در این زمینه همان سیاست سابق خود را دنبال می کند و همان اشتباهی را مرتکب می شود که در گذشته مرتکب شده بود. البته در خاک سوئیس معاملات فیزیکی نفت ایران صورت نمی گیرد. یعنی شرکت های نفتی مستقر در سوئیس نفت ایران را بدون حمل آن بفروش می رسانند. بعبارت دیگر، این شرکت ها قراردادها را در سوئیس منعقد می کنند و روش حمل آنرا سازماندهی می نمایند ولی یک قطره از نفت ایران وارد سوئیس نمی شود. به همین خاطر هم دقیقا مشخص نیست که شرکت های نفتی بین المللی مستقر در سوئیس واقعا تحریم نفتی ایران را دور می زنند یا نه. البته "ماری آوت" از دفتر اقتصاد سوئیس(سکو) تاکید می کند که تحریم اتحادیه های اتحادیه اروپا شامل اتباع آن اتحادیه که در سوئیس مشغول به کار هستند نیز می شود و بطور مثال برای آنها نیز معامله نفت ایران ممنوع است.


نظر شما :