ایا بهبود روابط ایران و امریکا جدی است؟

۲۸ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۸ کد : ۱۹۰۰۱۲۵ باشگاه خوانندگان
یادداشتی از مرتضی غرقی برای دیپلماسی ایرانی.
ایا بهبود روابط ایران و امریکا جدی است؟
این روزها موضوع بهبود روابط ایران و امریکا بار دیگر تیترمقالات برخی از رسانه‌های گروهی کشور را به خود اختصاص داده است .یکی ازمشکلاتی که در مورد تحلیل روابط ایران و امریکا وجود دارد این است که کمتر به عمق موضوع پرداخته می شود وتنها لایه‌های سطحی این مسئله مورد بررسی قرارمی گیرد. واقعیت این است که رابطه ایران و امریکا کلاف سردرگمی است که ایران و امریکا تنها بازیگران ان نیستند بلکه بازیگران حرفه ائی دیگری که از این رهگذر سود کلانی می برند. در فرایند این روابط تاثیر گذار هستند .

بخشی از این بازیگران و عوامل را باید در داخل امریکا و برخی دیگر را درمناسبات منطقه ای و بین المللی جستجو کرد. تجربه سیاسی نشان می‌دهد که لابی کشورهای عربی و لابی اسلحه و لابی ایپک در کنگره امریکا هرگز به بهبود روابط ایران و امریکا تن نخواهند داد. اسرائیل و عربستان و دیگر کشور‌های عرب منطقه از جدی ترین مخالفان بهبود روابط ایران و امریکا هستند یادمان نرفته که در تابستان سال 88 پادشاه عربستان از امریکا خواسته بود که تاسیسات هسته ای ایران را نابود کند .

 ازسوی دیگر کشورهائی که از رهگذر تیرگی روابط ایران و امریکا بهره اقتصادی می برند هر گز راضی به بهبود این روابط نیستند .

لابی ایپک در کنگره امریکا بر این اعتقاد است که اگر روابط امریکا با ایران بهبود یابد، قدرت سیاسی ایران در منطقه بالا می رود و به موازات قدرت نظامی و زیر ساخت‌های اقتصادی که دارد قدرت برتر منطقه خواهد شد و این مسئله باعث خواهد شد توازان قوا در منطقه به نفع ایران و به ضرر اسرائیل و متحدان عرب امریکا تغییر یابد. از این رو انها به این روابط تن نخواهند داد. نکته دیگری که همواره از ان غفلت می شود این است که تصمصیم در ایجاد روابط خارجی امریکا با دیگر کشور‌ها از اختیارات کنگره است و اصولا قوه مجریه در این مورد نمی تواند به طور جدی تاثیرگذار باشد و تنها نقش کاتالیزور و اجرائی دارد. مگر اینکه کنگره نیز به نتیجه رسیده باشد که روابط با ایران باید بهبود یابد. که هنوز در اثبات این ادعا نشانه جدی وجود ندارد و اظهارات اوباما و نامه پراکنی‌های او بیشتر به ژست تبلیغات انتخاباتی و بهره گیری ازفرصتهای بدست شبیه است نه بر داشتن گام‌های جدی در بهبود روابط.

این نکته را نیزفراموش نکنید تا مادامی که صهیونیست‌ها بر کمیته‌های روابط خارجی و دفاعی کنگره امریکا تسلط دارند بهبود روابط ایران و امریکا دست نیافتنی خواهد بود و متهم کردن یکدیگر در موضوع روابط ایران و امریکا تنها یک دعوای سیاسی است که جز تخریب وحدت ملی چیزی عاید کشور نخواهد کرد.

 

( ۶ )

نظر شما :