سفر قریب الوقوع هیأت اقتصادی ایران به آمریکا، اروپا و آسیا

۲۶ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۲ کد : ۱۸۹۹۹۹۰ سرخط اخبار
سفر قریب الوقوع هیأت اقتصادی ایران به آمریکا، اروپا و آسیا
 

دیپلماسی ایرانی : محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران از سفر قریب الوقوع هیأت اقتصادی بخش خصوصی ایران به آمریکا، و برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی و آفریقایی جهت رایزنی درخصوص کاهش بار تحریمها بر فعالیت های تجاری فعالان اقتصادی بخش خصوصی و انجام مبادلات جدید خبر داد.

 وی گفت: تصویب قطعنامه ها و اعمال تحریمهای پی در پی از جانب شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، برخی از کشورهای اروپایی و همپیمانان آنها اثرات و بازتابهای گوناگونی را در داخل و خارج از کشور درپی داشته، بعبارتی تصویب هریک از این قطعنامه ها بار خاص خود را داشته و اثرات متفاوتی را نیز بر جای گذارده است. هرچند که واکنش سرد مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان به اعمال این تحریمها، بنوعی بی اهمیت بودن آنها را به رخ طرف مقابل میکشد اما نباید فراموش کرد که بار سیاسی، اقتصادی و روانی این تحریمها در نزد جهانیان و مقامات کشورهای مختلف بمرور زمان ظهور خواهد کرد. هرچند که طبق اظهارات مقامات کشورمان صدور قطعنامه ها برعلیه ایران هیچگونه تأثیری بر فعالیتهای هسته ای و صنعت نفت نگذاشته و اصلاً کارساز نبوده اما مطمئناً تصویب مکرر قطعنامه ها و فشار کشورهای غربی و رایزنی های آنها بر روحیه غالب کشورهای جهان اثرگذار بوده و تأثیرات روانی خود را بر جای میگذارد که خود موجب میشود تا در مراودات خودشان با ایران علی الخصوص مبادلات اقتصادی خود با شرکتهای ایرانی تجدید نظر کرده و در برابر آنها موانع و مشکلات متعددی را بوجود آورند.

علیپور در ادامه اظهار داشت: اینجانب بارها به موضوع قطعنامه ها و تحریمها های اعمال شده برعلیه ایران پرداخته و راهکارهای مناسبی را نیز با مشورت و هماهنگی همکاران خود در مراکز تجارت جهانی سایر کشورهای جهان در جهت کاهش و حتی رفع تحریمها باطلاع دولتمردان و مقامات ذیربط رسانیده ام، اما متأسفانه به این نتیجه رسیده ام که غالب دولتمردان ایران هیچگونه اراده ای جهت مبارزه و رفع تحریمها نداشته و بقول معروف آنرا نوعی فرصت نیز تلقی میکنند!! اما مجدداً تأکید میکنم که پس از رایزنی های فراوان با سازمانهای بین المللی و همکارانمان در مراکز تجارت جهانی سایر کشورهای جهان، راههائی را برای دور زدن و حتی بی اثر کردن برخی از تحریمها پیدا کرده ایم و این مسئله را نیز طی یکی دو سال گذشته با برخی از مقامات ذیربط دولتی در میان گذاشتیم اما دریغ از چند دقیقه وقت جهت توجه و پیگیری موارد مطروحه.! مع الوصف این بی توجهی عزیزان دولتی را بعنوان سوء نیت آنها تلقی نکرده و آنرا بحساب گرفتاری و مشغله کاری آقایان گذاشته ایم.

وی گفت: باعنایت باینکه دولت محترم همیشه بر این موضوع تأکید داشته که صدور قطعنامه ها و تحریمها هیچگونه تأثیری بر فعالیتهای هسته ای ایران نداشته اما هیچگاه به این مورد اشاره ننموده است که آیا تحریمهای خارجی تأثیری بر فعالیتهای بخش خصوصی نیز داشته یا نه؟ برهمین اساس از ماهها پیش دست تنها وارد عمل شده و با همکاری اتحادیه مراکز تجارت جهانی و آنهم در اوج تحریمهای اقتصادی، هیأت های تجاری و صنعتی را از بخش خصوصی ایران به کشورهای مختلف اعزام نمودیم که مهمترین آن سفر چند ماه پیش هیأتی متشکل از تجار و صاحبان صنایع و سرمایه ایرانی به کشور ایالات متحده آمریکا جهت شرکت در اجلاس بین المللی فتورالیا Futurallia 2011 بود که پس از مذاکرات تجاری با طرفهای خارجی آنهم در قلب آمریکا، قراردادهایی را نیز به امضاء رساندند که خبرهای آن در همان ایام از طریق رسانه های داخلی و خارجی بشکل گسترده ای پوشش داده شد.

سبزعلیپور تصریح کرد: اعمال تحریمهای گسترده و جدید کشورهای غربی علی الخصوص ایالات متحده آمریکا طی سه چهار ماه اخیر علی الخصوص تحریمهای اعمال شده در زمینه فروش نفت و همچنین تحریم شبکه بانکی و بانک مرکزی ایران و قطع همکاری سازمان بین المللی سوئیفت با مؤسسات مالی و اعتباری ایران، متأسفانه مجدداً مشکلات مضائفی بر اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد لذا حداقل نتیجه آن محدویت نقل و انتقال پول، گشایش اعتبار اسنادی و دشوار شدن واردات و صادرات کالا میباشد که مطمئناً بر هیچیک از مسئولین امر و افراد صاحب نظر پوشیده نمی باشد، برهمین اساس حداقل وظیفه مسئولین سیاسی و اقتصادی کشور در این ایام، همکاری تنگاتنگ در جهت دور زدن تحریمها و پیدا کردن راهکارها و طرفهای تجاری جدید بمنظور رفع محدودیتها و کاهش فشارهای حاصل از تحریمها بر فعالان اقتصادی میباشد.

وی اظهار داشت: باعنایت باینکه در حال حاضر کشورهایی همانند چین، روسیه، هند و.... دارای روابط نسبتاً خوب اقتصادی با ایران بوده و خارج از تحریمهای اعمال شده مراودات مالی و اقتصادی مناسبی با ایران دارند لکن فشارهای زیادی نیز از جانب ایالات متحده آمریکا و برخی از دول اتحادیه اروپا به آن کشورها وارد میشود تا هر چه سریعتر ارتباط اقتصادی خودشان را با ایران قطع و یا به حداقل رسانده و کشورمان را زیر بار سنگین تحریمها اقتصادی تنها بگذارند. مع الوصف سیاست اقتصادی جدید ایران حکم میکند تا بیشترین و بهترین استفاده را از روابط موجود با کشورهای دوست برده و مراودات اقتصادی خود را با جهان از طریق این کشورهای دوست گسترش و انجام دهد.

علیپور در ادامه افزود: در همین راستا مرکـز تجارت جهانی ایـران با هماهنگی مسئولین مراکـز تجارت جهانی در نیویورک و سایر کشورهای جهان مقرر نموده است تا همانند سال گذشته چند هیأت تجاری متشکل از فعالان برجسته اقتصاد ایران را بطور مجزا جهت سفر به کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، هند و چین، آفریقای جنوبی و الجزایر سازماندهی و بمرور طی روزهای آینده به این کشورها اعزام نماید. هدف از اعزام این هیأتها، رایزنی در خصوص رفع تحریمها، پیدا کردن طرفهای جدید تجاری و پولی و بانکی و حضور در اجلاسهای بین المللی ایندیالیا (Indiallia 2012) و چاینالیا (Chinallia 2012) و فیوچرالیا (Futurallia 2012) و سنترالیا (Centerallia 2012) و همچنین جستجوی راهکار بمنظور مبادلات کوچک و بزرگ بازرگانی، تسهیلات مالی، ترویج و اتحاد تکنولوژیهای مورد نظر و رشد تجارت بین المللی در این برهه حساس میباشد.

وی گفت: قبول دارم که با بی اهمیت جلوه دادن تحریمها باید روحیه دشمن را بهم ریخت و موجب تضعیف و از هم گسستگی اتحاد آنها شد اما باید واقعیتها را نیز پذیرفت و اظهار شادی نکرد زیرا صرف استفاده از جملاتی در واکنش به صدور تحریمها و قطعنامه ها از قبیل اینکه تصویب این قطعنامه ها اشتباهی بزرگ است، یا تصویب قطعنامه ها فقط به ضرر کشورهای صادرکننده میباشد و یا اصلاً ارزشی ندارد.... نمیتوان بسادگی از کنار آنها عبور کرد زیرا همچنانکه پیشتر نیز گفتم وقتی آتشی روشن میشود تر و خشک را با هم میسوزاند و به همه آسیب میزند یعنی به هر دو طرف دعوا، پس باید تمام عزم خود را جزم کنیم تا به ما لطمه ای وارد نشده و با درایت خاصی این موضوع را پیگیری و مشکلات سر راه را برطرف نمائیم.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران خاطرنشان کرد: طی اطلاعاتی که از طریق همکاران خود در سایر مراکز در اختیار داریم، مقامات آمریکایی و اروپایی آمادگی گفتگو درخصوص رفع تحریمها و حتی دادن امتیاز به ایران را دارند که این نوعی موفقیت برای ایران محسوب میشود منتهی تنها مشکل موجود فیمابین نوع گفتمان طرفین با هم میباشد که تصور میکنم قابل دسترسی و تحقق خواهد بود، لکن روزی این اتفاق بین ایران و غرب خواهد افتاد و دیوارهای بی اعتمادی از بین خواهد رفت اما طولانی شدن این روند به نفع هیچیک نخواهد بود، فلذا امید دارم تا مسئولین امر و دلسوزان نظام با ریزبینی و حساسیت ویژه ای به این مهم پرداخته و با سیاست خاصی از موقعیتهای موجود بهره جسته و تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند لکن صراحتاً اعلام میکنم چنانچه مقامات مسئول و تصمیم گیرندگان عزیز ایران اسلامی از فعالیتها بین المللی و امکانات موجود در این مرکز حمایت نمایند این قول را میدهم که سریعاً هیأتهای تجاری ایران را سازماندهی و به کشورهای فوق الذکر اعزام نموده و قدمهای مثبتی را نیز با کمک سایر رؤسای مراکز تجارت جهانی در جهت کاهش تحریمها و پیدا کردن طرفهای جدید تجاری و مالی برداریم.

 

 

نظر شما :