آژانس بین المللی انرژی هسته ای هیزم جنگ را مهیا می کند

مرجع هسته ای یا عروسک غربی؟

۰۲ فروردین ۱۳۹۱ | ۰۶:۱۱ کد : ۱۸۹۹۱۷۲ اخبار اصلی
آمریکایی ها ادعا می کنند که تنها با استناد به گزارش های آژانس بین المللی انرژی هسته ای است که به ایران حمله خواهند کرد.اما ویکی لیکس پرده از همکاری های پشت پرده رئیس این آژانس با غرب برمی دارد.
مرجع هسته ای یا عروسک غربی؟
 دیپلماسی ایرانی : ماه گذشته میلادی که مذاکرات میان ایران و غرب از سر گرفته شد نخستین عکس العمل اروپایی ها به این داستان اینگونه بود که یک مقام اروپایی با شرط مخفی ماندن نامش ادعا کرد که ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای همکاری نکرده و بر نگرانی ها در خصوص تسلیحاتی شدن برنامه هسته ایش افزوده است.
این ادعا در حالی از سوی یک مقام غربی در آژانس مطرح شد که نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای علی اصغر سلطانیه در نخستین اظهار نظر در خصوص ازسرگیری مذاکرات در ماه فوریه تاکید کرد که مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن بوده اما اصرارهای آژانس بر بارمطرح کردن پرسش هایی که یک بار ایران به آنها پاسخ داده مساله را در اغما قرار داده است. سخنان سلطانیه همچنان نشان داد که درخواست بازرسان آژانس برای بازدید از پارچین در حالی مطرح شده که پیش از این و در توافق های قبلی ،قرار بر بازدید از این سایت در مراحل بعدی مذاکره بوده است. پس از طرح این درخواست خارج از انتظار از سوی بازرسان و مخالفت ایران با استناد به توافق های پیشین بود که دبیر کل آژانس یوکیا آمانو به تیم اعزامی بازرسان دستور متوقف کردن مذاکرات و بازگشت به وین را می دهد. این در حالیست که ایران از بازرسان آژانس دعوت کرده بود که برای سومین روز هم در تهران مانده و مذاکرات را ادامه دهند.

سلطانیه پس از این حادثه در گامی که غربی ها انتظار آن را نداشتند هفته گذشته در وین در گفتگویی مطبوعاتی جزئیات مذاکرات نیمه رها شده غرب با تهران را افشا کرد. نماینده ایران در حالی دست به این افشاگری زده که بیانیه های متعدد آژانس و اظهار نظرهای مقام هایی که نام خود را افشا نمی کردند همگی مقصر نشان دادن تهران را نشانه رفته بود و عدم صدور مجوز برای بازدید از پارچین را عامل اصلی تعلیق در دور جدید مذاکرات خوانده بود.
ادعاهایی که آژانس در محکوم نشان دادن ایران پس از دیدار در تهران در فوریه مطرح کرد اکنون تبدیل به دستاویزی برای صدور بیانیه احتمالی از سوی این مرجع و محکوم کردن رسمی تهران پیش از مذاکرات این کشور با گروه 5 به اضافه 1 شده است .

از فهوای کلام سلطانیه در وین و گفتگوهای متعدد وی اینگونه برآمد که آمانو پس از مشورت و البته دستورگیری از غرب و امریکا ، بحث پارچین را به میان کشیده تا بتواند ایران را متهم به عدم همکاری با آژانس کند. گزارش آژانس در نوامبر 2011 میلادی ، پارچین را نقطه ای معرفی می کند برای انجام آزمایش مقدمات نیل به بمب هسته ای از سوی ایران. اطلاعات داده شده از سوی ایران در این خصوص حاکی از این است که نمایندگان آژانس درخواست بازدید از پارچین را ابتدا در دور نخست مذاکرات در تهران در 29 و 30 ام ژانویه مطرح کردند. پس از آن برای دومین بار نیز در دیدارهای نماینده ایران با همتاهایش از آژانس در وین همین درخواست تکرار می شود. نمایندگان آژانس در آن بازه زمانی از ایران می خواهند که در دور دوم مذاکرات که در تاریخ های 20 و 21 فوریه در تهران برگزار می شود مجوز بازدید از پارچین برای آنها صادر شود. با اینهمه سلطانیه تاکید می کند که در دیدارهای میانی با نمایندگان آژانس در فوریه طرفین توافق می کنند که درخواست آژانس برای بازدید از پارچین به پس از نشست شورای حکام در ماه مارس موکول شود.

با اینهمه به گفته سلطانیه هیاتی از ناظران اعزامی که در بیستمین روز از فوریه به تهران رسیدند در نخستین روز از حضور در پایتخت ایران به اطلاع هیات میزبان می رسانند که دبیر کل خواهان بازدید ناظران از پارچین در مدت زمان حضور آنها در ایران است. در نهایت همزمان با مخالفت ایران با بازدید بی موقع ناظران از پارچین ، سلطانیه در طول مراسم ناهار دومین روز از حضور بازرسان در تهران از آنها برای ادامه مذاکرات در روز سوم دعوت به عمل می آورد که با موافقت ابتدایی هیات اعزامی روبه رو می شود. اما ظاهر امر حاکی از این است که این تیم پس از تماس با آمانو از ماندن در تهران منصرف شده و به وین باز می گردد.

این تغییر موضع آمانو در خصوص زمان بازدید از پارچین در نهایت ابزاری برای مقصر جلوه دادن تهران در تعلیق مذاکرات می شود. آمانو در دومین روز از ماه مارس با توسل به همین حربه در گفتگو با رویترز تاکید می کند که ایران باید هدف قطعنامه ای از سوی شورای حکام قرار گیرد تا متوجه درخواست غرب از خود در خصوص پاسخ دادن به مطالبه های آژانس شود.
با اینهمه شورای حکام هیچ گونه قطعنامه ای صادر نمی کند. در مقابل اعضای گروه 1+5 در بیانیه ای مشترک از تهران خواستند که مقدمات بازدید از پارچین را فراهم کند. در این بیانیه اندک اتهامی در خصوص به شکست کشاندن مذاکرات متوجه ایران نشد.

سایت consortiumnews در ادامه این نوشتار تاکید می کند که عملکرد مقام های ایرانی نشان می دهد که آنها با حق آژانس برای بازدید از تاسیسات هسته ای ایران مخالفتی ندارند اما تغییر مواضع آژانس و بازمطرح کردن مسائلی که پیش از این در خصوص آنها توافقاتی حاصل شده ، تنها به بی سر و ته شدن مذاکرات کمک می کند .
سلطانیه در بخش هایی از سخنان خود تاکید می کند که بر اساس ادعای آژانس آنها اطلاعاتی در خصوص تسلیحاتی شدن برنامه هسته ای ایران در اختیار دارند. در صورت صحت این ادعا ابتدا باید مدارک مورد ادعای غرب در اختیار ایران قرار گیرد و سپس درخواست پاسخ دهی از ایران تکرار شود. امریکا تاکنون بارها مخالفت خود را با ارائه این اسناد به تهران اعلام کرده و این در حالیست که دبیر کل پیشین آژانس محمد البرادعی بارها تاکید کرده بود که این خودداری امریکا نهایتا مذاکره با تهران را غیرممکن خواهد کرد.
پس از سخنان سلطانیه در شورای حکام ، آمانو برخی اظهارات وی را نادرست خواند اما تاکید کرد که فضای حاکم بر مذاکرات اولیه سازنده و مثبت بوده است. در دومین روز از این مذاکرات در وین ، آمانو باز تغییر موضع داده و ادعا می کند که ایران با ایجاد محدویت هایی در مسیر کار آژانس ،حق این نهاد برای بازدید از تاسیسات این کشور را نادیده می گیرد.
ساعتی پس از این موضع گیری بود که وزارت امور خارجه امریکا همین سخنان آقای آمانو را حجت قرار داده و تهران را به بی میلی در نیل به توافقنامه با غرب در خصوص برنامه هسته ایش متهم می کند.
ترجمه : تحریریه دیپلماسی ایرانی


 

نظر شما :