تحلیل بلومبرگ از نشست اخیر اوباما و نتانیاهو

مواضع واشنگتن و تل‌آویو در مورد ایران نزدیک‌تر شد

۱۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۰:۴۳ کد : ۱۸۹۸۷۱۱ اخبار اصلی
نتانیاهو در جریان نشست 30 دقیقه ای با اوباما که در پشت درهای بسته برگزار شد، تصریح کرد که کشورش باید در مورد تصمیم گیری برای اقدام نظامی علیه ایران آزادی تصمیم گیری داشته باشد.
مواضع واشنگتن و تل‌آویو در مورد ایران نزدیک‌تر شد

دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که روز گذشته( دوشنبه) با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ملاقاتی خصوصی داشته، قصد دارد امروز موضوع ایران را در کنگره آمریکا مطرح کند. نتانیاهو در جریان نشست 30 دقیقه ای با اوباما که در پشت درهای بسته برگزار شد، تصریح کرده بود که کشورش باید در مورد تصمیم گیری برای اقدام نظامی علیه ایران آزادی تصمیم گیری داشته باشد.

این در حالی است که اوباما در هفته اخیر دست کم 2 بار بر استفاده از گزینه نظامی علیه ایران در صورت ضرورت تاکید کرده و نتانیاهو نیز به دلیل این موضع گیری از وی قدردانی کرده است. اما در عین حال نخست وزیر اسرائیل بر این باور است که تحریم های اعمالی علیه جمهوری اسلامی در متوقف کردن برنامه های هسته ای این کشور موفق نیست و اسرائیل باید بتواند از خود دفاع کند. گزارش ها حامی از آن است که اوباما در ملاقات با نتانیاهو به وی گفته است که هنوز فضا برای مانور دیپلماتیک در مورد ایران وجود دارد اما با این حال آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است و تمامی گزینه ها نیز برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته ای روی میز خواهد بود.

این در حالی است که جمهوری اسلامی تمامی اهداف هسته ای خود را صلح آمیز توصیف کرده و ادعا های اسرائیل و غرب در خصوص تهدید آمیز بودن این فعالیت ها را تکذیب می کند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ نتانیاهو در جریان سخنرانی در کنفرانس آیپک( کمیته امور عمومی اسرائیل آمریکایی) مدعی شده است که نمی توان در مورد ایران بیش از این صبر کرد. وی در جریان سفر 5 روزه خود به آمریکا و کانادا امروز با مقامات کنگره ایالات متحده دیدار خواهد کرد.  
 

اقدام یکجانبه

هرچند نخست وزیر اسرائیل از اوباما به دلیل موضع گیری در مورد ایران در اجلاس آیپک قدردانی کرده است اما این نکته را نیز به روشنی بیان کرده که اسرائیل گزینه اقدام یکجانبه را نیز برای خود محفوظ نگه داشته است.

ملاقات اوباما و نتانیاهو در حالی انجام شده است که آمریکا و اسرائیل در حال بررسی گام های آتی خود در مورد بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح هسته ای هستند. البته هیچ یک از آنها موضع روشنی را اتخاذ نکرده اند که ماشه درگیری نظامی را بفشارد و از سوی دیگر نتانیاهو نیز به طور علنی از درخواست اوباما برای صبر بیشتر حمایت نکرده است.

نتانیاهو پس از ملاقات با اوباما در بین خبرنگاران اظهار داشت: اسرائیل در تبدیل کردن ایران به کانون مذاکرات موفق عمل کرده است.  
 

به دنبال حمایت ضمنی

مارک هلر، استاد دانشگاه مطالعات امنیت ملی در تل آویو با اشاره به نشست اخیر نتانیاهو و اوباما گفت: مشخص نیست که آنها به طور خصوصی چه صحبت هایی با هم داشته اند اما آنچه از اظهارات علنی برآورد می شود این است که آنها در مورد خط قرمز ها به نتیجه نرسیده اند. وی یادآور شد که نتانیاهو دست کم به دنبال حمایت ضمنی آمریکا از اقدام اسرائیل است و می خواهد هماهنگی های اولیه در این زمینه را به عمل آورد.

گفته می شود که اوباما، مشاور امینت ملی کاخ سفید و نتانیاهو و مشاور امنیتی اش روز دوشنبه برای 90 دقیقه با یکدیگر گفت و گو کرده اند و سپس اوباما و نتانیاهو نیز به تنهایی نشستی نیم ساعته داشتند که پیش از ضیافت ناهار برگزار شده است.

دیوید ماکوسکی، از موسسه سیاست شرق نزدیک در واشینگتن، با اشاره به اظهارات علنی اوباما در جریان کنفرانس آیپک خاطرنشان کرده شاید به این ترتیب اسرائیل و آمریکا به یکدیگر نزدیک تر شوند چرا که اوباما تاکید کرده به دنبال بازدارندگی در مورد ایران است و در عین حال موضوع ایران را یک مساله امنیت ملی برای اسرائیل و آمریکا توصیف کرده و حق اسرائیل را در خصوص تصمیم گیری برای حملات نظامی به رسمیت شناخته است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :