روزنامه آلمانی دای ولت مدعی شد

آزمایش هسته ای ایران در کره شمالی

۱۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۸۹۸۶۷۰ اخبار اصلی
در حالی که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از امروز (دوشنبه) نشست خود را در مورد ایران آغاز می کند؛ روزنامه آلمانی دای ولت به نقل از منابع جاسوسی غربی مدعی شده که جمهوری اسلامی دست کم یک آزمایش هسته ای در کره شمالی انجام داده است.
آزمایش هسته ای ایران در کره شمالی

دیپلماسی ایرانی: در حالی که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از امروز (دوشنبه) نشست خود را در مورد ایران آغاز می کند؛ روزنامه آلمانی دای ولت به نقل از منابع جاسوسی غربی مدعی شده که جمهوری اسلامی دست کم یک آزمایش هسته ای در کره شمالی انجام داده است.

بنا بر ادعای  دای ولت، ایران در سال 2010 دست کم یک آزمایش تسلیحات هسته ای در کره شمالی انجام داده و این در حالی است که خودداری تهران از ارائه مجوز به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از سایت های هسته ای حساس جمهوری اسلامی مانند پارچین، به نگرانی های بین المللی در خصوص برنامه های هسته ای ایران دامن زده است. اما تهران همواره تاکید دارد که فعالیت های هسته ای صلح آمیز را دنبال می کند و ساخت سلاح هسته ای طبق موازین شرعی نیز مردود است.

با این وجود این روزنامه آلمانی که تا کنون چندین بار نسبت به انتشار اخباری محرمانه در خصوص ایران اقدام کرده، این بار نیز به نقل از منابعی در آژانس های جاسوسی غرب مدعی شده که یک آزمایش هسته ای با محور ایران در کره شمالی انجام شده است. کشوری که به دلیل آزمایش های هسته ای اش تحت انزوای شدید بین المللی قرار دارد اما ایران از معدود کشور هایی است که با آن در ارتباط است.

همچنین دای ولت مدعی شده است که شواهدی مبنی بر انجام این آزمایشات در سال 2010 وجود دارد که در مجله نیچر شماره ماه فوریه منتشر شده است. همچنین فیزیکدان هسته ای، لارس اریک گیر نیز برآورد هایی ارائه داده که نشان می دهد یک آزمایش هسته ای تسلیحاتی انجام گرفته است.

اما این ادعا ها در حالی مطرح می شود که برخی گزارش ها نیز از همکاری کره شمالی با ایران به منظور در تامین تجهیزات هسته ای مورد نیاز برای برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی خبر می دهد.

در ادامه گزارش دای ولت آمده است که کره شمالی در سال 2010 دو آزمایش کلاهک هسته ای با اورانیوم غنی شده با خلوص بالا انجام داده و دولت پیونگ یانگ دست کم یکی از این آزمایش ها را برای ایرانیان عملی کرده است. این روزنامه در ادعا های خود گامی فراتر نهاده و مدعی شده است که این امر نشان می دهد که تهران با کمک کره شمالی هم اکنون یک آزمایش کلاهک هسته ای انجام داده است.

اما ادعای این روزنامه آلمانی در حالی مطرح می شود که نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی از احتمال موافقت ایران با بازدید بازرسان از سایت های هسته ای مورد نگرانی آژانس خبر داده است. علی اکبر سلطانیه،در این زمینه اظهار داشت: ما گزینه بازدید از پارچین را منتفی نمی کنیم.

البته سخنگوی آژانس بین المللی انرژی هنوز در این خصوص اظهار نظر نکرده است و انتظار می رود که شورای حکام در نشست جاری خود بیانیه ای در مورد عملکرد جمهوری اسلامی در خصوص پرونده هسته ای اش و روند همکاری با آژانس منتشر کنند.


تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

( ۱ )

نظر شما :