نخستین گناه ریک سنتوروم

۱۰ اسفند ۱۳۹۰ | ۰۰:۰۹ کد : ۱۸۹۸۴۵۷ آمریکا انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی
نویسنده خبر: حسین هوشمند
در این هفته مناظره برگزار شده در آریزونا بررسی می شود همچنین نگاهی به آخرین وضعیت کاندیداها در دو ایالت میشیگان و آریزونا داریم.
نخستین گناه ریک سنتوروم
دیپلماسی ایرانی: در این هفته مناظره برگزار شده در آریزونا بررسی می شود همچنین نگاهی به آخرین وضعیت کاندیداها در دو ایالت میشیگان و آریزونا داریم.

 

مناظره آریزونا :

 

بیستمین مناظره جمهوری خواهان 22 فوریه در شهر مسا، آریزونا برگزار شد.این مناظره به میزبانی شبکه سی ان ان و حزب جمهوری خواه آریزونا بود. 4 میلیون و هفتصد هزار نفر به تماشای این مناظره از طریق تلویزیون نشستند این درحالی است که در مناظره ی 19 ژانویه در کارولاینای جنوبی، 5 میلیون نفر و در مناظره ی 26 ژانویه در نوادا، 5 میلیون و سیصد هزار نفر بیننده بودند. تمام مناظره هایی که از نوامبر تاکنون برگزار شده اند بیش از 5 میلیون نفر بیننده داشته اند.این مناظره در شرایطی برگزار شد که قبل از انتخابات مقدماتی آریزونا و میشیگان و سه شنبه بزرگ انجام شد به همین دلیل اهمیت زیادی در شکل دهی آرای مردم داشت.سنتوروم بعد از پیشتازی در نظرسنجی های ملی زیر حملات رقبای خود قرار داشت به همین دلیل عملکرد خوبی در مناظره نداشت و رامنی و پل توانستند در مناظره موفق باشند.مهمترین موضوعاتی که کاندیداها در مورد آنها صحبت کردند، این موارد بوده است.

ریک سنتوروم که خود را یک محافظه کار واقعی می داند از سوی رامنی به این صورت مورد انتقاد قرار گرفت که " ما نمی توانیم چهار سال قبل را فراموش کنیم، ریک تو چهار سال قبل از من حمایت کردی و گفتی من واقعاً یک محافظه کار هستم و می توان به من اعتماد کرد،نمی توانیم این صحبت تو را فراموش کنیم" اما مهمترین حمله ی صورت گرفته به سنتوروم در قضیه آرلن اسپکتر اتفاق افتاد.اسپکتر سناتور سابق جمهوری خواه پنسیلوانیا، در سال 1981 وارد سنا شد و پنج دوره یعنی 30 سال در سنا مشغول به فعالیت بود و در سال 2011 از سنا خارج شد.اما اسپکتر چه ارتباطی به سنتوروم دارد؟  اسپکتر در سال 2004 در رقابت درون حزبی با پت تومی قرار داشت و توانست وی را شکست دهد و در انتخابات نهایی رقیب دموکرات را شکست دهد و برای بار پنجم وارد سنا شود. وی در انتخابات مقدماتی رقابت سختی با تومی داشت در همین زمان دیگر سناتور ایالت، یعنی سنتوروم از اسپکتر حمایت کرد همچنین اسپکتر مورد حمایت جورج دبلیو بوش هم قرار داشت، این حمایت ها موجب پیروزی نزدیک وی، بر پت تومی شد.

اما مشکل این حمایت چه بود؟ اسپکتر در 28 آوریل 2009 از حزب جمهوری خواه خارج شد و به دموکرات ها پیوست این تغیییر حزب وی، فرصت استثنایی اکثریت 60 کرسی که امکان تصویب لوایح را به یک حزب می دهد را در اختیار حزب دموکرات در سنا قرار داد.این اکثریت موجب تصویب لایحه خدمات درمانی اوباما شد به همین دلیل جمهوری خواهان از اسپکتر کینه ای تاریخی دارند.در مناظره هم رامنی به این موضوع اشاره کرد و گفت اگر حمایت سنتوروم از اسپکتر در 2004 نبود الان خدمات درمانی اوباما وجود نداشت.جمهوری خواهان از این اقدام سنتوروم به عنوان نخستین گناه وی یاد می کنند. (اشاره به نخستین گناه حضرت آدم دارد که به خاطر آن از بهشت رانده و به زمین آمد و به این دلیل سرنوشت انسان عوض شد.در این جا هم سرنوشت جمهوری خواهان تغییر کرد) .دینا فریولی استراتژیست جمهوری خواه می گوید ما نمی توانیم قضیه اسپکتر را فراموش کنیم.در یکی از تبلیغات تلویزیونی رامنی علیه سنتوروم گوینده می گوید " اگر سنتوروم نمی تواند به اسپکتر لیبرال، نه بگوید،چطور می توانیم به او اعتماد کنیم تا واشینگتن را تغییر دهد" اسپکتر در انتخابات 2010 در رقابت مقدماتی دموکرات ها، به جو سستاک باخت و سستاک در انتخابات سراسری رقابت را به تومی واگذار کرد.

 

هرج و مرج جمهوری خواهان :

 

بعد از پیروزی های سنتوروم و افت شانس رامنی نگرانی هایی در میان جمهوری خواهان به وجود آمده است که با این وضع حملات کاندیداها علیه یکدیگر، وضعیت آنها در انتخابات سراسری چگونه خواهد بود.کار به جایی رسیده است که بعضی از جمهوری خواهان به فکر آمدن کاندیدایی جدید هستند به طور مثال سناتور جیم دمینت گفته است بهترین کسی که می تواند وارد رقابت ها شود میچ دنیلز، فرماندار ایندیانا است و آن کولتر فعال محافظه کار اعلام کرده که فکر می کند جب بوش (برادر کوچک جورج دبلیو بوش که در زمان انتخابات جنجالی 2000 فرماندار ایالت فلوریدا بود) وارد رقابت ها شود.این در حالی است هرکدام از این نفرات برای چندمین بار اعلام کرده اند که وارد رقابت ها نمی شوند. جمهوری خواهان ارشد و با نفوذ، با اعلام اوضاع بد حزب به این آشفتگی ها اعتراض کردند.مایک هاکابی فضای حاکم بر رقابت ها را سمی دانسته است و هالی باربور گفته است کاندیداها به اندازه ی کافی روی اقدامات اوباما تمرکز نکرده اند.جب بوش هم گفته من مناظره ها را تماشا کردم و متعجب شده ام،ما تغییری نکردیم به جای این که به مردم برای حل مشکلات راهکار دهیم،آنها را می ترسانیم.

نتایج نظرسنجی ها علت نگرانی جمهوری خواهان را نشان می دهد در آخرین نظرسنجی ها اوباما از همه ی چهار کاندیدا با بیش از 10 درصد جلو است.همچنین میزان محبوبیت کاندیداهای جمهوری خواه در حزبشان از میزان عدم محبوبیت شان کمتر است.در هفته های اخیر میزان عدم محبوبیت رامنی به 47 درصد رسیده است.و این میزان برای سنتوروم به 38 درصد محبوبیت و 35 درصد عدم محبوبیت رسیده است.در حالی که در بازه ی زمانی مشابه در انتخابات 2008، جان مک کین دارای 67 درصد محبوبیت و 27 درصد عدم محبویت، باراک اوباما، 62 درصد محبوبیت و 33 درصد عدم محبوبیت و هیلاری کلینتون، 53 درصد محبوبیت و 44 درصد عدم محبوبیت بودند.در انتخابات 2004 هم جان کری دارای 60 درصد محبوبیت بود و این میزان هیچ وقت به زیر 50 درصد برای وی نرسید.

 

انتخابات مقدماتی میشیگان :

 

میشیگان یکی از ایالات هم مرز با کانادا می باشد که به دلیل وجود کارخانه های اتومبیل سازی معروف مانند جنرال موتورز، فورد و کرایسلر ،قطب صنعت اتومبیل سازی آمریکا است.میشیگان یازدهمین ایالت وسیع و هشتمین ایالت پر جمعیت محسوب می شود. در تصویر زیر پرچم ایالت و موقعیت جغرافیایی آن را مشاهده می کنید.

 

125px-Flag_of_Michigan.svg.png

270px-Michigan_in_United_States.svg.png

 

 میشیگان دارای 9 میلیون و 900 هزار نفر جمعیت می باشد که از این میزان 79 درصد سفید پوست و 14 درصد سیاه پوست می باشند.مرکز ایالت شهر لنسینگ و بزرگترین شهر، دیترویت می باشد.درآمد متوسط در این ایالت 45 هزار دلار می باشد.فرماندار میشیگان، ریک اشنایدر جمهوری خواه می باشد و دو سناتور ایالت، کارل لوین و دبی استبینو دموکرات می باشند همچنین میشیگان دارای 9 نماینده جمهوری خواه و 6 نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان است.

امشب انتخابات مقدماتی در میشیگان برگزار می شود. میشیگان دارای 30 نماینده در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان می باشد.در 2008، 56 درصد از رأی دهندگان در انتخابات مقدماتی میشیگان، محافظه کار،33 درصد میانه رو و 11 درصد لیبرال بودند.همچنین 61 درصد غیر اوانجلیست و 39 درصد اوانجلیست بودند. در 2008 رامنی در این ایالت با 39 درصد آرا نسبت به مک کین با 30 درصد پیروز شد.میشیگان ایالتی است که پدر رامنی در سال های 1963 تا 1969 فرماندار آن بوده است و رامنی دوران کودکی خود را در این ایالت سپری کرده است.به همین دلیل رامنی از شانس زیادی در این ایالت برخوردار بود تا این که در هفته های اخیر بعد از درخشش سنتوروم، رامنی موقعیتش را در این ایالت از دست داد البته بعد از مناظره چهارشنبه، رامنی دوباره توانسته است در این ایالت جلو بیفتد.جدول زیر آخرین نظرسنجی های میشیگان را نشان می دهد.

 

 

همان طور که مشاهده می شود رقابت بسیار نزدیکی بین رامنی و سنتوروم در میشیگان جریان دارد و قابل پیش بینی نیست که چه نتیجه ای به دست می آید.

 

انتخابات مقدماتی آریزونا :

 

آریزونا در همسایگی با مکزیک می باشد و ششمین ایالت وسیع و شانزدهمین ایالت پرجمعیت محسوب می شود.

 

125px-Flag_of_Arizona.svg.png

270px-Arizona_in_United_States.svg.png

 

آریزونا دارای 6 میلیون و400 هزار نفر جمعیت می باشد که از این میزان 58 درصد سفیدپوست، 30 درصد لاتین تبار یا هیسپنیک و 4 درصد سیاهپوست می باشند.مرکز ایالت شهر فینیکس می باشد.درآمد متوسط در این ایالت 50 هزار دلار می باشد.فرماندار ایالت، جان بریور جمهوری خواه و سناتورهای آریزونا، جان مک کین و جان کیل جمهوری خواه می باشند.آریزونا دارای 5 نماینده جمهوری خواه و 3 نماینده دموکرات می باشد.

در آریزونا هم امشب، انتخابات مقدماتی برگزار می شود.آریزونا دارای 29 نماینده در انتخابات مقدماتی می باشد. در 2008 مک کین با 47 درصد آرا در برابر 34 درصد آرای رامنی، توانست در این ایالت پیروز شود.در 2008 از میان رأی دهندگان در انتخابات مقدماتی 66 درصد محافظه کار، 26 درصد میانه رو و 8 درصد لیبرال بودند.همچنین 62 درصد غیر اوانجلیست و 38 درصد اوانجلیست بودند.با توجه به حمایت مک کین از رامنی، وی از شانس بیشتری نسبت به سنتوروم در این ایالت برخوردار است.جدول زیر آخرین نظرسنجی های آریزونا را نشان می دهد.

 

 

نظرسنجی :

 

 آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط پولیتیکو و دانشگاه جورج واشینگتن از افزایش محبوبیت اوباما خبر می دهد

 

120227_battlegroundpoll_larger 2.jpg

منبع : پولیتیکو

 

 در تصویر بالا مشاهده می شود که 53 درصد موافق عملکرد وی و از این میزان 38 درصد به شدت موافق وی هستنددر مقابل 45 درصد مخالف وی هستند. در نظرسنجی قبلی که در نوامبر انجام شده بود محبوبیت وی 44 درصد بود.

 

120227_battlegroundpoll_larger 22.jpg

منبع : پولیتیکو

 

اوباما از دو رقیب اصلی اش یعنی رامنی و سنتوروم با اختلاف 10 و 9 درصد جلوتر است و نسبت به کاندیدای جمهوری خواهان فارغ از این که چه کسی باشد با 5 درصد پیشتاز است.

 

120227_battlegroundpoll_larger 33.jpg

منبع : پولیتیکو

 

در تصویر بالا نشان داده می شود که اولین انتخاب جمهوری خواهان سنتوروم با 36 درصد می باشد اما اگر فاکتور شانس پیروزی برابر اوباما مطرح شود 56 درصد رامنی را انتخاب می کنند.

رامنی بعد از حدود یک هفته که در سطح ملی از سنتوروم عقب افتاده بود دوباره پیشتاز شده است.

 

npq-5r__zugm7foyatvqsq 2.gif

منبع : گالوپ

 

روزشمار :

4 روز مانده تا انجمن حزبی واشینگتن (3 مارس 2012)

7 روز مانده تا سه شنبه بزرگ (6 مارس 2012)

251 روز مانده تا انتخابات سراسری (6 نوامبر 2012)

 
حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایالت رامنی سنتوروم مناظره محبوبیت جمهوری خواهان آریزونا میشیگان اسپکتر جمهوری خواه این ایالت در این ایالت انتخابات مقدماتی نظرسنجی اوباما دموکرات می باشد سنا عدم محبوبیت محبوبیت و محافظه کار در انتخابات مقدماتی درصد محبوبیت کین مک 5 مک کین اوانجلیست سناتور بوش شانس رقابت ها کاندیداها درصد عدم 30 تومی در مناظره درصد محبوبیت و


نظر شما :