نگرانی از تشدید تنش ها در پرونده هسته ای ایران

تلاویو: واشنگتن این قدر پیام ندهد

۰۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۸۹۸۲۲۸ اخبار اصلی
دولت کویت اقدام به تشکیل کمیته فوق العاده به ریاست عبدالله بشاره، دبیر کل سابق شورای همکاری خلیج فارس داده است تا در صورت وقوع هر گونه حادثه ای در تاسیسات هسته ای بوشهر این کمیته آماده برخورد با خطرات احتمالی آن باشد.
تلاویو: واشنگتن این قدر پیام ندهد
دیپلماسی ایرانی: بحران ایران روز به روز ابعاد تازه ای به خود می یابد. پس از آن که خبرهای تقریبا موثق تایید کردند که دولت کویت اقدام به تشکیل کمیته فوق العاده به ریاست آقای عبدالله بشاره، دبیر کل سابق شورای همکاری خلیج فارس داده است تا در صورت وقوع هر گونه حادثه ای در تاسیسات هسته ای بوشهر این کمیته آماده برخورد با خطرات احتمالی آن باشد، چرا که کویت نزدیک ترین کشور عربی به تاسیسات هسته ای بوشهر محسوب می شود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز روز یک شنبه مانور نظامی ای در صحرای مرکزی ایران با عنوان والفجر انجام داد تا بدین ترتیب ضریب امنیتی کشور را در برابر هر گونه حمله نظامی بالا برده باشد.  

کویت نمی تواند دستور به تشکیل چنین کمیته ای را بدون این که رهبران آن به این باور جدی رسیده باشند که اتفاقاتی علیه تاسیسات هسته ای ایران در بوشهر در شرف وقوع است، داده باشد. نیروگاه هسته ای بوشهر چند ماه پیش با تزریق میله های سوخت روسی رسما آغاز به کار کرد.

از سویی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز نمی تواند مانوری به این بزرگی در دل صحرا انجام دهد بدون این که این احساس را کرده باشد که خطر بزرگ مداخله خارجی جدی شده است. مانور و آموزش نیروهای نظامی در دل صحرا این امکان را به نیروهای نظامی ایران می دهد که بتوانند در صورت بروز هر گونه حرکت خصمانه ای از سوی دشمن خارجی از آمادگی لازم برخوردار باشند. همان طور که دو ماه پیش نیروی دریایی ایران مانور دریایی عظیمی انجام داد و سلاح های مختلف دریایی، ناوهای جنگی، زیردریایی و قایق های تندروی خود را به نمایش گذاشت تا نشان دهد از آمادگی کامل برای هر گونه مداخله خارجی دریایی برخوردار است.  

هم زمانی این دو اقدام از سوی ایرانی ها و کویتی ها به رغم این که هیچ کدام آنها از قبل هماهنگی ای در اتخاذ این تصمیم ها نداشته اند، زمانی اهمیت بیشتری می یابند که بنی گانتز، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت: باید تصمیم به اتخاذ همه انتخاب ها آزاد باشد و همه چیز درباره ایران بر روی میز باقی بماند. وی همچنین گفت: اسرائیل خود مطابق با نگاه جامعه جهانی و پیگیری فعالیت های ایران هر تصمیمی که خود تشخیص دهد را بدون کسب اجازه از کسی انجام خواهد داد.

این مساله ناگهانی نیست که بنی گانتز صحبت از استقلال رای اسرائیل در برابر پرونده هسته ای ایران می زند. او در حقیقت این اظهارات را در پاسخ به فشارهای امریکا که می گوید باید اسرائیل فکر حمله به ایران را از سر خارج کند و فرصت دهد تا تحریم های بین المللی اثر خود را بگذارند بر زبان می راند.

گزارش های ضد و نقیضی نیز وجود دارد که می گوید سفرهای اخیر مقام های امریکایی به تلاویو که آخرین آنها سفر جیمز کلابر، مدیر سازمان امنیت امریکا و تام دانیلون، مشاور امنیت ملی امریکا بوده در حقیقت هدف ایجاد هماهنگی میان دو طرف برای آغاز یک جنگ خصمانه علیه ایران را تعقیب می کرده است. بنا به گزارش ها آن دو در این سفر درباره تصمیم های لازمی که باید در اجرای این طرح اتخاذ شود با یکدیگر به بحث نشسته اند.

همین اخبار متناقض همچنین می گویند که اسرائیل به طرف امریکایی گفته است که تلاویو در صورتی که تصمیم بگیرد به ایران حمله کند نیازی ندارد که این خبر را رسانه ای کند و کاخ سفید نیز نیازی نیست این قدر پیغام رسان به اسرائیل بفرستد تا مخالفتش را با هر گونه حمله نظامی به ایران ابلاغ کند.

شاید همه این ها جنگ روانی باشد ولی آیا می توان به سادگی باور کرد که دو طرف فقط دود به آسمان می فرستند که تنها یکدیگر را تهدید کنند؟ پاسخ دادن به این پرسش مشکل است اما می توان گفت که هر آن ممکن است جنگ سرد در منطقه و خلیج فارس به یک جنگ داغ و حتی به شدت داغ تبدیل شود.

منبع: القدس العربی

 

نظر شما :