السفیر:

ایران بدون بمب‌ هسته‌ای هم به حقش می‌رسد

۰۱ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۱ کد : ۱۸۹۸۱۴۵ اخبار اصلی
امریکا و اسرائیل به روی هم نزدیک به 700 میلیارد دلار در سال برای تامین امنیت تاسیسات ملی و نظامی‌شان هزینه می‌کنند در حالی که هزینه ایران در این زمینه‌ها تنها 10 میلیارد دلار است.
ایران بدون بمب‌ هسته‌ای هم به حقش می‌رسد

دیپلماسی ایرانی: این روزها همچنان بحث رویارویی نظامی میان ایران و غرب مطرح است. هر پیشرفتی که ایران در صنایع مختلف داشته باشد را غرب به مثابه تهدید می‌نگرد و فورا می‌گوید که ایران امنیت جامعه جهانی را تهدید کرده است. از تلاش ایران برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای تا آزمایش موشک‌های تدافعی میان برد و دور برد تا ارسال فضاپیما به فضا. از نگاه غرب به ویژه امریکا و اسرائیل همه این موارد تهدیدی است که از سوی ایران علیه جامعه جهانی اعمال می‌شود.

روزنامه السفیر، چاپ لبنان در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: بحث بر سر حمله احتمالی نظامی به ایران سوال‌های بسیاری را به وجود آورده است. کسی نیست بپرسد که اگر ایران بخواهد انسان سوار فضاپیما کند و به فضا بفرستد آیا برای این حرکت ایران باید بر طبل جنگ کوبید؟ آن‌چه از این رفتار غرب برداشت می‌شود، این است که آنها در نگرانی کامل هستند. در حالی که در دنیا دو قدرت هستند که بزرگ‌ترین قدرت منطقه‌ای محسوب می‌شوند، یکی امریکا و دیگری اسرائیل، ولی این دو، کشور دیگری را دائما تهدید می‌کنند که از لحاظ تعداد و کیفیت از آنها بسیار پایین‌تر است و حتی می‌توانیم بگوییم تفاوت‌های فاحشی در این زمینه با آنها دارد. آن دو قدرت به روی هم نزدیک به 700 میلیارد دلار در سال برای تامین امنیت تاسیسات ملی و نظامی‌شان هزینه می‌کنند در حالی که هزینه ایران در این زمینه‌ها تنها 10 میلیارد دلار است. اسرائیل و امریکا پیشرفته‌ترین نیروی نظامی و سربازهایشان بیشترین آموزش و آمادگی را در جهان دارند و امریکا هزاران مدل سلاح‌های ویرانگر هسته‌ای و اسرائیل صدها مدل از این دست در اختیار دارند در حالی که تاسیسات هسته‌ای ایران تازه در حال گسترش است و به هیچ وجه هم ترسناک و خطرناک نیست و سلاح هسته‌ای‌ نیز که ابدا ندارد.

در ادامه این یادداشت آمده است: این صحیح است که ایران در حال گسترش برنامه‌های هسته‌ای‌اش و غنی سازی اورانیوم است و صحبت از جنگی که این روزها ورد زبان غرب شده نیز به همین دلیل است ولی گزارش‌های سازمان‌های امنیت ملی همان دو قدرت تاکید می‌کند که ایران در حال حاضر هیچ برنامه عملی برای رسیدن به سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد.

نویسنده روزنامه السفیر سپس به مقایسه‌های انتقاد آمیز خود از غرب ادامه می‌دهد و می‌نویسد: ایالات متحده امریکا ده‌ها پایگاه نظامی در مناطق مختلف مجاور ایران در اختیار دارد در حالی که ایران نصف این تعداد را هم ندارد. امریکا هم‌پیمانان قدرتمندی در سراسر دنیا دارد در حالی که هم‌پیمانان ایران کشورهای کوچک، ضعیف و مستضعف منطقه هستند. علاوه بر همه اینها، امریکا تا کنون مسبب چهار جنگ در سراسر جهان از سال 1990 تا کنون شده و به شش کشور جهان حمله کرده، به اشغال در آورده و بمباران کرده و ویران کرده است؛ اسرائیل از سال 1967 تا کنون دائما در جنگ بوده، در آن سال کرانه باختری را به اشغال در آورد، در سال 1982 و 1999 لبنان را اشغال کرد و در سال 2006 جنگ دیگری را علیه لبنان انجام داد و در سال‌های 2008 و 2009 علیه غزه وارد نبرد شد. کما این که مقام‌های امریکایی بارها و بارها صحبت از تغییر رژیم در ایران زدند و اسرائیل در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران وارد عمل شده است، در حالی که ایران در طول این مدت و به رغم همه این فشارها و جنگ‌افروزی‌ها یک اقدام متقابل در سال‌های اخیر انجام نداده و حتی در برابر کوچک‌ترین اقدام آنها وارد عمل نشده است.

در پایان این یادداشت آمده است: در برابر همه این تهدیدهایی که متوجه ایران است، دو دشمن بزرگ ایران فقط متحیر منتظرند تا ایران فضاپیما به فضا بفرستد تا دوباره علیه آن وارد عمل شوند. چرا ایران به رغم همه این تهدیدها تا کنون به دنبال سلاح هسته‌ای نرفته و آن را فقط به عنوان یک ابزار بازدارنده و تدافعی در اختیار نگرفته است؟ آن‌چه بیشتر بر این شگفتی می‌افزاید و درباره این سوال بیشتر ما را به فکر فرو می‌برد این است که امریکا و اسرائیل دائما صحبت از تهدید هسته‌ای ایران می‌زنند و تهدید به حمله نظامی می‌کنند در حالی که بیشتر ناظران بر این اعتقادند که چنین حمله‌ای نمی‌تواند تاسیسات هسته‌ای ایران را از بین ببرد و توان هسته‌ای ایران را نابود کند. پاسخ روشن است، ایران تلاش دارد ثابت کند که بدون دستیابی به سلاح هسته‌ای هم می‌تواند به حق مسلم خود برسد و امریکا به عنوان کشوری که صرفا ادعای رهبری جهان آزاد برای رساندن قضایا به سر منزل مقصود از راه‌های مسالمت‌آمیز را می‌کند، دروغی بیش نمی‌گوید. 

نظر شما :