باوجود گمانه زنی ها در مورد کاهش واردات نفت از ایران

ترکیه درخواست افزایش واردات از عربستان را مطرح نکرد

۲۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۸۹۸۰۸۸ اخبار اصلی
ترکیه قصد ندارد واردات نفت از ایران را کاهش دهد و به رغم تحریم های بین المللی و نشانه هایی که از تلاش آنکارا برای افزایش واردات نفت از عربستان وجود داشت، به عنوان یکی از معدود مشتریان نفتی جمهوری اسلامی باقی می ماند.
ترکیه درخواست افزایش واردات از عربستان را مطرح نکرد

دیپلماسی ایرانی:  ترکیه قصد ندارد واردات نفت از ایران را کاهش دهد و به رغم تحریم های بین المللی و نشانه هایی که از تلاش آنکارا برای افزایش واردات نفت از عربستان وجود داشت، به عنوان یکی از معدود مشتریان نفتی جمهوری اسلامی باقی می ماند.

این اظهاراتی است که منابع ترکی و سعودی در گفت و گو با خبرگزاری رویترز مطرح کرده اند. به گفته آنها هدف آنکارا پس از سفر اخیر هیاتی عالی رتبه به ریاض و تصمیم گیری آنها در مورد عدم واردات منابع اضافی نفت از عربستان سعودی روشن تر شده است. این در شرایطی است که عربستان تنها تولید کننده نفت در جهان به شمار  می رود که از پتانسیل تولید بیشتر نفت به منظور پر کردن جای خالی بشکه های نفت ایران برخوردار است.

بنابرگزارش رویترز، این رویکرد آنکارا به ایران کمک می کند تا از پیامد های وخیم کاهش فروش نفت به اتحادیه اروپا و برخی کشور های آسیایی تا حدودی در امان بماند.

این در حالی است که تحریم های آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی تولید نفتی ایران را تحت تاثیر قرار داده و احتمال تسریع روند کاهش تولید و صادرات در صورت صرفنظر مشتریان نفتی تهران از خرید نفت وجود دارد. روندی که می تواند به کسری بودجه و دامن زدن به اختلافات در آستان انتخابات مجلس شورای اسلامی منجر شود.

از سوی دیگر یکی از مقامات وزارت نفت عربستان سعودی اعلام کرده است که مقامات ترکیه درخواست منابع نفتی بیشتر از ریاض را مطرح نکرده اند.

این مقام آگاه تصریح کرد که ترکیه درخواست واردات نفت بیشتر را ارائه نداده است و قصد ندارد واردات نفت از ایران را متوقف کند.

همچنین یک مقام فعال در بخش انرژی ترکیه در آنکارا نیز خاطرنشان کرده که ترکیه به واردات نفت از سوی ایران ادامه می دهد مگر اینکه سازمان ملل از تحریم های نفتی آمریکا و اروپا علیه ایران حمایت کند.

اما در شرایط کنونی پشتیبانی سازمان ملل از تحریم نفتی ایران چندان محتمل به نظر نمی رسد زیرا روسیه و چین که دارای رای وتو در سازمان ملل هستند اخیرا به قطعنامه های سازمان ملل علیه سوریه رای منفی داده اند.

خودداری ترکیه از حمایت از تحریم های نفتی آمریکا و اروپا علیه ایران در حالی صورت می گیرد که درخواست درازمدت ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا می تواند تحت تاثیر این شرایط قرار گیرد. درخواستی که از سال 2005 مذاکره در خصوص آن آغاز شده و با توجه به افت روابط آنکارا با اتحادیه اروپا در سال های اخیر، در حال تعلیق قرار گرفته است.

ترکیه روزانه حدود 200 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کند که 30 درصد نیاز داخلی این کشور را تامین می کند. این میزان واردات حدود 7 درصد صادرات نفتی ایران را شامل می شود و این در حالی است که ترکیه برای سال 2012 نیز قرارداد خرید نفت از ایران را تمدید کرده است.

اغلب تحلیلگران بر این باورند که ترکیه و چین به خرید نفتی از ایران ادامه خواهند داد. هرچند برخی نشانه ها از تمایل این دو کشور برای رایزنی با عربستان به منظور افزایش واردات نفت خبر می دهد اما برخی از کارشناسان بر این باورند که احتمالا این رویکرد به منظور اهرمی برای فشار بر ایران برای چانه زنی در مورد قیمت نفت وارداتی اتخاذ شده است. این در حالی است که ژاپن و کره به عنوان دیگر مشتریان نفتی ایران واردات نفت از عربستان را افزایش داده و در مقابل واردات نفت از ایران را کاهش داده اند.

ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو در سال های اخیر روابط اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی تقویت کرده است و این در حالی است که تلاش های غرب برای ایزوله ایران به بهانه ادامه فعالیت های هست ای تردید آمیز با قوت دنبال می شود.

در بخش دیپلماتیک نیز ترکیه می کوشد نقش میانجی را در مذاکرات با ایران ایفا کند. برخی بر این باورند که از نقطه نظر آنکارا، ایران یک نیروی متوازن کننده در منطقه در برابر اسرائیل است.

اما در خصوص اخباری که در مورد تلاش بزرگترین پالایشگاه نفتی ترکیه برای افزایش واردات نفتی از عربستان و کاهش واردات از ایران مخابره شده، یک مقام ترک یادآور شده که این رویکرد لزوما به معنی قطع واردات نفت از ایران نیست.

به گفته وی توپراس نفت را به قیمت خوبی از ایران می خرد و پول آن را می پردازد و چیزی هم غیرقانونی نیست، بنابراین چرا باید از خرید نفت ایران دست بکشد.

از سوی دیگر برخی گزارش ها نیز از عقد قرارداد نفتی توپراس با لیبی خبر می دهد اما این مقام نفتی می گوید که این شرکت قصد دارد از فرصت از سرگیری تولیدات نفتی لیبی استفاده کند و ضرورتا نمی خواهد فورا از تهران فاصله بگیرد.
این در حالی است که گفته می شود توپراس از آمریکا خواسته است که در قانون تحریم های ایران شامل معافیت شود اما ایالات متحده هنوز به این درخواست واکنشی نشان نداده است.

 


نظر شما :