برلین خواستار از سرگیری گفت‌وگوهای ایران و 1+5 است

۱۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۲ کد : ۱۸۹۷۵۵۹ سرخط اخبار
صدراعظم آلمان اعلام کرد که برلین خواستار از سرگیری گفت‌وگوها بین شش کشور عضو گروه 1+5 و ایران درباره برنامه هسته‌یی تهران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رویترز گزارش داد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان این اظهارات را روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با ون جیابائو، نخست‌وزیر چین بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیابائو نیز گفت که از گفت‌وگو حمایت می‌کند و طرفدار دستیابی هیچ یک از کشورهای خاورمیانه به سلاح هسته‌یی نیست.

مرکل علاوه بر آن از چین خواست از نفوذش استفاده کند تا ایران را متقاعد کند برنامه هسته‌یی‌اش را کنار بگذارد.

به گزارش رویترز، انتظار می‌رود که مرکل طرفداری خود را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ابراز کند؛ وی گفت که گفت‌وگوهایی طولانی با هو جینتائو، رییس‌جمهور چین و جیابائو درباره تحریم‌های ایران داشته است.

مرکل در یک سخنرانی در چین با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران گفت: اگر ما درباره تحریم‌های اروپا علیه ایران صحبت کنیم، این سوال پیش می‌آید که چین چگونه می‌تواند از نفوذ خود بهتر استفاده کند تا ایران درک کند که دنیا به یک قدرت دیگر مسلح به سلاح هسته‌یی نیازی ندارد.

نخست‌وزیر چین ظاهرا از فشارها برای دست زدن به اقدامات بیشتر در زمینه برنامه هسته‌یی ایران شانه خالی کرد و پس از کنفرانس خبری‌اش با مرکل در جمع خبرنگاران گفت که پکن با برخی کشورهای غربی که «روابط تجاری عادی» این کشور با ایران را سیاسی می‌کنند، مخالف است.

مرکل ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت سازمان ملل یک قطعنامه‌ با اتفاق نظر جمعی را درباره مساله هسته‌یی ایران اعمال کنند.

یک منبع آلمانی پیش از آن گفت که مرکل می‌تواند از پکن بخواهد واردات نفتش از ایران را بیش از پیش کاهش دهد، اما احتمال این‌که چین به این درخواست توجهی کند، بسیار کم است.

لی شیانگانگ، یک دیپلمات چینی پیشین در ایران که اکنون عضو موسسه مطالعات بین‌المللی چین است، در این باره گفت: چین با استفاده از انرژی هسته‌یی برای اشاعه مخالف است، اما معتقد است که می‌توان از آن برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده کرد. تحریم‌های انرژی علیه ایران فقط باعث افزایش قیمت نفت در جهان و تشدید بحران ا قتصادی جهان می‌شود. برای همین است که چین از تحریم‌های بیشتر علیه ایران طرفداری نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روزنامه حزب حاکم چین روز پنج شنبه از تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرد.

روزنامه پیپل دیلی که سخنگوی حزب کمونیست چین به حساب می‌آید، در گزارش خود نوشت که تلاش‌های غرب برای اعمال فشار به ایران از طریق تحریم‌های نفت «سایه‌ای را روی اقتصاد جهانی افکنده است».

این روزنامه از سایر دولت‌های جهان خواست خویشتن‌داری خود را حفظ کنند و به تنش‌ها دامن نزنند.

مرکل روز جمعه با رییس‌جمهور چین نیز دیدار و گفت‌وگو کرد، اما جزئیات گفت‌وگویشان هنوز منتشر نشده است.

انتهای پیام



نظر شما :