مردم کویت پای صندوق های رای رفتند

۱۳ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۸۹۷۵۴۶ سرخط اخبار

مردم کویت روز پنجشنبه همزمان با گشایش شعبه های رای گیری برای انتخاب 50 نماینده مجلس پای صندوق های رای حاضرشدند تا نمایندگان خود رابرای یک دوره چهارساله انتخاب کنند.

به گزارش ایرنا، انتخابات مجلس 'الامه' کویت درحالی جریان دارد که دو ماه پیش در پی بالا گرفتن تنش میان مخالفان شیخ ناصر المحمد الاحمد الصباح نخست وزیر سابق و متهم شدن شماری ازنمایندگان هوادار دولت به رشوه خواری و فساد مالی، وی ناگزیر به استعفا شد و شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت ضمن پذیرش استعفای وی و ماموریت دادن به شیخ جابر المبارک الحمد الصباح برای تشکیل کابینه جدید، مجلس را نیز منحل کرد.

این درحالی است که طی کمتر از شش سال زمامداری شیخ ناصر المحمد از سال 2006، هفت بار دولت استعفا کرد و چهار بار نیز مجلس منحل شد.

با اینکه نمایندگان مجلس طبق قانون برای یک دوره چهارساله انتخاب می شوند ولی در این سال ها به دلیل تشدید اختلافات میان قوای مقننه و مجریه همواره عمر کابینه و مجلس کوتاه و در مواردی به چند ماه کاهش یافته بود.

انتخابات چهاردهمین دوره قانونگذاری مجلس کویت درحالی برگزار می شود که اختلافات و تنش های فرقه ای و قبیله ای درجریان رقابت های انتخاباتی بالا گرفت که در این بین حمله به مقر انتخاباتی یک نامزد مجلس و تجمع اعتراض آمیز مقابل ساختمان یک شبکه تلویزیونی و درگیری با پلیس نمونه هایی از آن به شمار می رود.

درهمین راستا دوشنبه شب در پی اظهارات 'محمد الجویهل' یک نامزد انتخاباتی علیه قبیله ' المطیر' یکی از بزرگترین قبایل این کشور شماری از افراد قبیله یاد شده در اعتراض به اظهارات این نامزد مجلس مقر انتخاباتی وی را به آتش کشیدند.

درهمین راستا سه شنبه شب نیز شماری از افراد در اعتراض به اظهارات 'نبیل فضل' دیگر نامزد انتخاباتی در گفت وگو با شبکه تلویزیون خصوصی 'الوطن' و تجمع دربرابر ساختمان این شبکه با نیروهای پلیس درگیر شدند که نهایتا به مجروج شدن تعدادی از طرفین انجامید.

از حدود یک میلیون و یکصد هزار نفر جمعیت بومی کویت 400 هزار و 296 نفر واجد شرایط رای دادن هستند که 184هزار و 996 نفر را مردان و 215 هزار و 300 نفر را نیز زنان تشکیل می دهند.

درانتخابات قبلی مجلس درسال 2009 چهار زن به مجلس راه یافتند که برخی از آنان در حوزه های خود حایز بیشترین آراء شده بودند.

نمایندگان مخالف درمجالس قبلی استیضاح های متعددی راعلیه نخست وزیر با هدف وادار ساختن وی به کناره گیری ازقدرت ارایه کردند ولی شیخ ناصر المحمد توانسته بود با اکثریتی هرچند ضعیف حمایت مجلس را برای ادامه کار با خود همراه سازد.

مخالفان طی یک سال اخیر با توسل به شیوه های مختلف و اعمال فشار و روی آوردن به تجمع های خیابانی،سرانجام شیخ ناصر المحمد را وادار به استعفا کردند و در نهایت حکومت درخواست آنان برای انحلال مجلس را پذیرفت.

آنها امیدوارند در این انتخابات بتوانند با به دست آوردن کرسی های بیشتر جایگاه خود را در مجلس به منظور پیشبرد برنامه ها و اهداف مورد نظر تقویت کنند.

درانتخابات فعلی مجلس 287 نامزد ازجلمه 23 زن برای کسب 50 کرسی در پنج حوزه انتخابیه با یکدیگر رقابت می کنند. 

نظر شما :