شورای امنیت در قبال سوریه ناکام ماند

۱۲ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۸۹۷۴۹۵ سرخط اخبار
با مخالفت روسیه با پیش نویس قطعنامه غربی ـ‌عربی شورای امنیت، نشست روز سه‌شنبه این شورا در خصوص سوریه بی‌نتیجه به پایان رسید و امروز (چهارشنبه) این پیش نویس در سطح نمایندگان شورای امنیت بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، نشست شورای امنیت برای بررسی پیش نویس قطعنامه غربی ـ‌ عربی در خصوص سوریه که توسط مراکش به این شورا ارائه شده بود بی‌نتیجه پایان یافت و مشاجره‌های لفظی میان نماینده سوریه و نمایندگان دیگر کشورهای عضو در جلسه، نشست را به نوعی تنش کشاند و مخالفت روسیه نیز با برخی از بندهای این پیش نویس باعث شد که این نشست بدون نتیجه پایان یابد.
بنابه گفته منابع سیاسی در شورای امنیت امروز قرار است این شورا در سطح نمایندگان کشورهای عضو، پیش نویس مذکور را بار دیگر بررسی کند تا روز جمعه برای رای گیری در خصوص آن آماده باشد.
در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل با رد پیش‌نویس قطعنامه‌ ارائه شده گفت که سازمان ملل باید از دخالت داخلی در امور کشورها اجتناب کند.
وی همچنین از مخالفان و دولت سوریه خواست تا بدون هیچ پیش شرطی برای مذاکره در مسکو پایتخت روسیه آماده باشند و اعلام کرد که درخواست برای کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه یک پیش شرط محسوب می‌شود و روسیه آن را قبول ندارد.
چورکین در ادامه عنوان داشت: شورای امنیت بهتر است نقش مثبتی در سوریه ایفا کند و نباید اعمال تحریم و استفاده از فشار برای پایان دادن به وضعیت سوریه را پیشنهاد کند و این شورا نمی‌تواند که حل و فصل سیاسی مسائل سوریه را به این کشور تحمیل کند.
نماینده روسیه در سازمان ملل از دولت سوریه نیز خواست تا اصلاحات در این کشور را انجام دهد و منافع شهروندان خود را نیز لحاظ کند. چورکین با درخواست از دولت اسد برای آغاز فوری مذاکرات با مخالفان گفت: کشتن افراد بی‌گناه باید هرچه زودتر در سوریه متوقف شود و هر نوع درگیری در سوریه در منطقه خاورمیانه تاثیر مستقیم می‌گذارد. بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل نیز با به چالش کشاندن برخی از نمایندگان کشورهای عضو در شورای امنیت و نیز مهمانان این جلسه از جمله شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر خطاب به وی گفت که آیا قطر عضو اتحادیه عرب است یا به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آمده است؟!
نماینده سوریه در شورای امنیت با این سخن خود قطر را متهم کرد که در حمله به لیبی و تحولات این کشور نقش مستقیم داشته است و از شبکه الجزیره قطر نیز خواست تا تبلیغات خصمانه رسانه‌ای علیه سوریه را متوقف کند.
الجعفری در ادامه سخنان خود در نشست شورای امنیت گفت: دمشق طرح اخیر اتحادیه عرب را دخالت در امور داخلی سوریه و نادیده گرفتن حاکمیت این کشور محسوب می‌کند و آن را بر خلاف اساس‌نامه‌های اتحادیه عرب می‌داند.
وی در ادامه گفت: آوردن پرونده سوریه به شورای امنیت باعث به چالش کشیدن ماموریت ناظران اتحادیه عرب در سوریه است و هر نوع تلاش برای صدور قطعنامه علیه سوریه سعی در جهت موجه کردن کشتار ملت سوریه است و این چیزی است که در افغانستان،‌ لیبی و عراق نیز رخ داده است.
حمد بن جاسم آل ثانی نیز در سخنان خود در نشست اتحادیه عرب اعلام کرد که تلاش‌های اتحادیه عرب و طرح‌های این اتحادیه به دلیل مخالفت دمشق با آنها و انجام ندادن هیچ اقدامی برای اجرای طرح‌های اتحادیه عرب در واقع بی‌اهمیت شده و مدعی شد که "کشتارها در سوریه" همچنان ادامه دارد و "خشونت در جای جای این کشور به چشم می‌خورد."
وی در ادامه افزود: طرح اتحادیه عرب به هیچ وجه قصد تغییر نظام در سوریه را ندارد چرا که این مساله به ملت سوریه بر می‌گردد و این حق آنهاست که نظام خود را تعیین کنند.


نخست وزیر قطر ادامه داد: اتحادیه عرب هیچگاه از شورای امنیت نخواسته تا در سوریه دخالت نظامی کند بلکه خواستار فشارهای اقتصادی بر دولت سوریه است تا نظام حاکم در سوریه درخواست‌های بین‌المللی را اجرا کند.
حمد بن جاسم آل ثانی با هشدار نسبت به وضعیت کنونی در سوریه عنوان داشت: وضعیت کنونی در سوریه تهدیدی برای تمامی منطقه محسوب می‌شود و شورای امنیت بهتر است که پیش نویس قطعنامه‌ای را که مغرب (مراکش) آن را به این شورا ارائه داده است تصویب کند و در صورت تصویب نشدن این پیش‌نویس دست نظام سوریه را در ادامه خشونت‌ها در سوریه باز گذاشته‌ایم.
نبیل العربی،‌ دبیرکل اتحادیه عرب نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه طرح اتحادیه عرب شامل کناره گیری بشار اسد از قدرت نیست، گفت: نمی‌توان طرح اتحادیه عرب را تاویل کرد و در این طرح از بشار اسد خواسته نشده تا از مقامش کناره گیری کند و اتحادیه عرب از تمامی گروه‌های موجود در سوریه خواسته است تا از خشونت پرهیز کنند و در گفت‌وگوهای جدی در این کشور زیر نظر اتحادیه عرب شرکت کنند.
وی در ادامه عنوان داشت: اتحادیه عرب خواستار حمایت از ماموریت ناظران اتحادیه در سوریه است، در صورتی که ماموریت این ناظران در پارلمان اتحادیه عرب بار دیگر به جریان بیفتد.
دبیرکل اتحادیه عرب گفت: اتحادیه عرب امنیت سوریه و تمامیت ارضی این کشور را در وجهه‌ اهمیت خود قرار داده و آمدن اتحادیه عرب به شورای امنیت تنها برای حمایت این شورا از اتحادیه عرب است و نه اینکه جایگزین اتحادیه عرب شود.
از سوی دیگر وزرای امور خارجه آمریکا،‌ فرانسه و انگلیس با بعید دانستن تکرار سناریوی لیبی در سوریه خواستار حل و فصل مسالمت آمیز وضعیت کنونی در سوریه شدند.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی عنوان داشت: اگر شورای امنیت به سرعت برای حل و فصل مسائل موجود در سوریه وارد عمل نشود این اقدام به توانایی و کارایی شورای امنیت صدمه جدی وارد می‌کند.
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه عنوان داشت: اکنون وقت آن فرا رسیده که جامعه جهانی اختلافات خود را کنار بگذارد و پیام واضحی برای حمایت از ملت سوریه به این کشور ارسال کند.
آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در نشست شورای امنیت گفت: ما امروز جمع شده‌ایم تا سکوت شورای امنیت در خصوص مسائل سوریه را بشکنیم و شورای امنیت باید درخصوص مسائل خطرناکی همانند آنچه که در سوریه در جریان است موضع گیری کرده و قطعنامه صادر کند.
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این نشست عنوان داشت: ما باید در جهت حمایت از طرح اتحادیه عرب با یکدیگر متحد باشیم و وحدت در حمایت از طرح اتحادیه عرب چیزی است که لندن از تمامی اعضای شورای امنیت می‌خواهد که در این هفته به آن پایبند باشند.
هیگ در ادامه افزود: اگر شورای امنیت درخصوص سوریه به یک جمع بندی مثبت نرسد باعث ضعیف شدن این شورا می‌شود و در واقع خیانت به ملت سوریه و بی‌احترامی به اتحادیه عرب است.
از سوی دیگر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنانی مطبوعاتی عنوان داشت: بشار اسد هنوز فرصت دارد تا خواسته‌های ملت خود را بشنود و اصلاحات در این کشور را انجام دهد.
وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدارش با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن سخن می‌گفت ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت هر چه زودتر در خصوص مساله سوریه قطعنامه‌ای صادر کند که این قطعنامه براساس طرح اتحادیه عرب باشد.
بان کی مون در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه تلاش‌های اتحادیه عرب و جامعه جهانی در خصوص سوریه به ثمر بنشیند، گفت: ما امیدواریم که شورای امنیت در بررسی پیش‌نویس قطعنامه درخصوص سوریه با هم متحد شوند چرا که ادامه خشونت‌ها در سوریه تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان محسوب می‌شود.
از سوی دیگر یک مقام مسئول در کمیته ناظران اتحادیه عرب در سوریه اعلام کرد که محمد احمد الدابی، ‌رئیس ناظران اتحادیه عرب در سوریه، دمشق را به مقصد قاهره ترک کرده است تا در نشستی با مسئولان اتحادیه عرب ادامه کار ناظران اتحادیه عرب و ماموریت آنها را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
این منبع آگاه افزود: الدابی شب دوشنبه دمشق را ترک کرده است و قبل از ترک دمشق با ناظران اتحادیه عرب در سوریه نشستی داشته و اعلام کرده که وضعیت ناظران اتحادیه عرب روز یکشنبه مشخص خواهد شد.
این منبع با اشاره به اینکه توقف ماموریت ناظران اتحادیه عرب به درخواست برخی کشورهای عربی بوده است، گفت: ممکن است از الدابی خواسته شود تا برای شرکت در جلسات شورای امنیت به نیویورک سفر کند.
پیش نویس قطعنامه شورای امنیت شدیدا آنچه را که "نقض حقوق بشر توسط دولت سوریه" خوانده محکوم می‌کند و از همه گروه‌ها می‌خواهد هر چه سریع‌تر خشونت را کنار بگذارند. در این پیش نویس از کشورهایی که به سوریه سلاح می‌دهند، خواسته شده تا کار خود را متوقف کنند اما سوریه را تحت تحریم سلاح قرار نمی‌دهد.
در همین حال دولت سوریه می‌گوید پس از سه روز درگیری نیروهای دولتی موفق شده‌اند تا مخالفان را از حومه دمشق بیرون کنند.
این در حالی است که نیروهای مخالف می گویند به دلایل استراتژیک از پایتخت عقب نشینی کرده‌اند و به زودی حملاتی را آغاز خواهند کرد.
فعالان ضد دولتی از حمله نیروهای نظامی به شهرک‌های آربین و زملکا که به مرکز دمشق نزدیکتر است، خبر داده‌اند.



نظر شما :