اسماعیل هنیه به ایران رسید؟

۱۱ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۸۹۷۴۷۰ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : در شرایطی که برخی تحلیلگران روابط تهران و حماس را رو به افول ارزیابی می کنند، اسمائیل هنیه، رهبر حماس شامگاه دوشنبه سفر خود را به مقصد ایران و کشور های عرب حوزه خلیج فارس شامل قطر آغاز کرد تا روند دیپلماتیک در مورد جنبش اسلامی فلسطین را یک سال پس از بهار عربی دنبال کند.
این در حالی است که مخالفت هایی با سفر وی به ایران وجود داشته و روزنامه فلسطینی نیز به طور روشن به هنیه توصیه کرده که به ایران سفر نکند چرا که ایران به حمایت از سرکوب معترضان در سوریه متهم است. البته جمهوری اسلامی این اتهام را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران، کشور غیر عرب و متحدش سوریه از جمله حامیان حماس هستند که کمک های مالی و تجهیزاتی خود را به این گروه ارائه می کنند.
سخنگوی حماس در مورد سفر هنیه اظهار داشت: رهبر حماس بنا به دعوت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران به تهران سفر کرده است. البته وی از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.
این در حالی است که یکی از مشکلات جاری حماس، تامین مالی است. یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفت که تهران در گذشته 300 میلیون دلار در سال به حماس کمک می کرده اما در سال 2011 این تامین مالی مانند گذشته نبوده و از ماه آگوست نیز متوقف شده است.

هرچند جمهوری اسلامی تحت اعمال تحریم های بین المللی با شرایط اقتصادی دشواری دست و پنجه نرم می کند اما تحلیلگران و منابع دیپلماتیک بر این باورند که روند خروج حماس از سوریه و تلاش برای ایجاد پایگاه در کشور های دیگر مانند مصر به اندازه ای جمهوری اسلامی را ناخرسند کرده که کمک مالی خود به این گروه را قطع کرده است.

ترکیه، جایگزین ایران برای حماس
اما در بین خبرهایی که در مورد کاهش روابط ایران و حماس مطرح می شود، برخی منابع دیپلماتیک اعلام کرده اند که ترکیه به حماس قول داده تا 300 میلیون دلار در سال به این گروه کمک کند. این همان مبلغی است که گفته می شود جمهوری اسلامی به عنوان کمک مالی به حماس در سال های گذشته ارائه می کرده و از مردادماه سال جاری به دنبال بروز اختلافات، متوقف شده است.
تلاش ترکیه برای نفوذ در حماس، یکی از گروه های عرب تحت حمایت ایران در حالی انجام می شود که ایران و ترکیه در ماه های اخیر بر سر شماری از موضوعات منطقه ای از جمله سوریه و عراق دچار اختلاف نظر شده اند.
تهران همچنان از رژیم بشار اسد در دمشق حمایت می کند و این در حالی است که آنکارا به دنبال پشتیبانی از گروه های مخالف از در سوریه است.
 

نظر شما :