نگرانی تل آویو از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران

این همه شیون برای چیست؟

۱۱ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۹ کد : ۱۸۹۷۴۵۰ پرونده هسته ای
وزیر دفاع امریکا در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال گفت: «بمب‌های عظیمی که ما در اختیار داریم و وزنشان به 14 تن می‌رسند نمی‌توانند تاسیسات هسته‌ای ایران را کاملا ویران کنند.»
این همه شیون برای چیست؟

دیپلماسی ایرانی: درگیری ایران و غرب روزبه‌روز تشدید می‌شود و در این میان فشارهای اسرائیل به جامعه غربی علیه ایران نیز لحظه‌ به لحظه شدیدتر می‌شود. به رغم اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران، اسرائیل همچنان بر طبل جنگ می‌کوبد و سخن از حمله نظامی می‌زند. گویا ضعف غرب برای ایستادگی در برابر خواسته‌های نامشروع اسرائیل به مذاق تلاویونشین‌ها خوش آمده‌ و آنها نیز از این فرصت استفاده می‌کنند و بهانه‌گیری می‌کنند و دائما به غرب برای فشارهای بیشتر به ایران فشار می‌آورند.

روزمانه القدس العربی به نقل از روزنامه اسرائیلی اسرائیل الیوم، در یادداشتی به همین موضوع پرداخته است و می‌نویسد: هفته گذشته در حالی به پایان رسید که شاهد بودیم بازیگران اصلی درگیری‌ ایران و غرب هر کدام مواضعی متضاد هم اتخاذ کردند. اسرائیل صحبت از حمله نظامی می‌زد، ایالات متحده امریکا به صراحت با آن مخالفت می‌کرد و ایران نیز تلاش‌های هر دو طرف را به سخره می‌گرفت. مجامع بین‌المللی نیز تلاش می‌کنند که گفت‌وگوها و مذاکرات با ایران را به جلو برانند. در این میان ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که زمان همچنان می‌گذرد و ایران واقعا به ساخت بمب هسته‌ای نزدیک شده است. او هشدار داد که ایران به سرعت به سمتی می‌رود که خود را در برابر هر گونه تهدیدی به مصونیت کامل برساند. اشاره ایهود باراک به انتقال تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم به تاسیسات فردو در نزدیکی قم است که در زیر زمین ساخته شده و از هر گونه حمله نظامی مصون است. باراک بر این اعتقاد است که تحریم‌های اقتصادی می‌تواند ایران را در برنامه هسته‌ای‌اش به عقب براند ولی اگر اثر نکند، انتخابی جز حمله نظامی آن هم در نزدیک‌ترین زمان ممکن نیست. البته او تاکید دارد که این اظهار نظر او نیز بیش از هر چیزی در حد نظریه است.

در ادامه این یادداشت آمده است: در مقابل لئون پانه‌تا، وزیر دفاع امریکا در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال گفت: «بمب‌های عظیمی که ما در اختیار داریم و وزنشان به 14 تن می‌رسند نمی‌توانند تاسیسات هسته‌ای ایران را کاملا ویران کنند.» پیام پانه‌تا کاملا روشن است، ما حتی اگر با آتش‌بارهایمان ایران را هدف بگیریم نمی‌توانیم تاسیسات هسته‌ای ایران را کاملا ویران کنیم. به ویژه تاسیسات هسته‌ای جدیدش را. از این رو بهترین راه حل در وضعیت فعلی تحریم‌های اقتصادی است در عین حال که باید جنگ‌افزارهای خود را نیز پیشرفته‌تر کنیم.  

نویسنده این یادداشت در ادامه می‌نویسد: اما مساله این است که در این مدت ایران هم می‌تواند به فکر فرار از تحریم‌ها باشد و در عین حال خودش نیز توانایی‌های نظامی، دفاعی و امنیتی خود را تقویت کند. همچنین ایران می‌تواند از فرصت استفاده کرده و برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش تلاش‌های بیشتری کند و ضمن تقویت مواضع و جایگاه خود یاران بیشتری جمع کند. اروپایی‌ها ایران را تحریم نفتی کرده‌اند ایران نیز تصمیم دارد صادرات نفت به کل قاره اروپا را ممنوع کند این بدان معنا است که اگر غرب می‌خواسته ایران را تحت فشار تحریم قرار دهد ایران پیش‌دستی کرده و کل اروپا را از محصولات نفتی خود محروم کرده است. ایران امیدوار است با این کار قیمت نفت در بازارهای جهانی به شدت افزایش یابد و اقتصاد بحران‌زده اروپا بیش از هر زمانی بحرانی شود. در این میان ضلع چهارم این بازی یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز راهی جز این ندیده که راه‌های مذاکره با ایران را تقویت کند. برای همین بازرسان آژانس برای اولین بار از ژانویه سال 2011 تا کنون به ایران سفر کرده‌اند. اعزام آنها به ایران برای این است که تهران پذیرفته است پس از دو سال پشت میز مذاکره بنشیند. شاید پس از این مذاکرات اعمال تحریم‌ها به تعویق بیفتد و شاید حتی ایران بتواند دستاوردهای تازه‌ای در مذاکراتش با اروپایی‌ها بر سر برنامه هسته‌ای‌اش به دست آورد. برای همین است که اسرائیل دائما فغان می‌کند که زمان در حال گذر است و ایران وقت می‌خرد.

در پایان این یادداشت آمده است: به هر حال در نهایت دو سناریو پیش رو است. یا این که تحریم‌های اقتصادی تا ماه ژوئن تشدید شوند یا این که مذاکرات در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سر گرفته شود. برای همین است که نتانیاهو دائما بر طبل جنگ می‌کوبد و به رغم مخالفت‌های امریکا و اورپا همچنان بر تداوم این سیاست اصرار دارد. 

نظر شما :