تلاش سنای امریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران

۰۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۶ کد : ۱۸۹۷۳۹۲ سرخط اخبار
کمیته امور بانکی سنا روز پنجشنبه طرح افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را به رأی می‌گذارد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس این گزارش، قانونگذاران آمریکایی قصد دارند با تحریم نفت ایران به امید وادار کردن کشورمان به صرفنظر از برنامه هسته‌ای خود، فشارها را بر کشورمان تشدید کنند.

در اعلامیه اعضای کمیته امور بانکی سنای آمریکا به جزئیات طرح قانونی مذکور اشاره‌ای نشده و تنها گفته شده است که جزئیات آن هفته آینده منتشر خواهد شد.
 
به گفته سناتور "تیم جانسون" رئیس کمیته‌ امور بانکی سنا و "ریچارد شلبای" عضو ارشد جمهوریخواه کمیته بانکداری سنای آمریکا، این طرح از حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برخوردار است. 

به گفته‌ قانونگذاران، در میان بندهای این طرح که هم‌اکنون در سنای آمریکا در حال بحث و بررسی است، بندهایی در خصوص تحریم‌ شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) و شرکت ملی نفت ایران (NIOC) وجود دارد.

بر اساس این گزارش در سایر بندهای این طرح، به تحریم شرکت‌های خارجی خریدار نفت شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب نیز اشاره شده است.

تدابیر پیشنهادی آمریکا علیه ایران در حالی شتاب می‌گیرند که "باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا در تقلا برای اجرای دور آخر تحریم‌های سال گذشته کنگره علیه ایران است.
 
تحریم‌ بانک‌های خارجی که معاملات مرتبط با فروش نفت ایران را مدیریت می‌کنند، در روز 31 دسامبر سال گذشته میلادی به قانون آمریکا تبدیل شد اما هنوز اجرایی نشده است.

دولت اوباما در حال تعیین چگونگی اجرای این تحریم است.

تیم جانسون و ریچارد شلبای در اعلامیه خود همچنین اظهار داشتند: «ما قصد داریم پنجشنبه آینده 2 فوریه آینده (13 بهمن) فشارها را افزایش داده و با استفاده از زبان قانون هر گونه اقدامی را از لحاظ دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی بمنظور متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران انجام دهیم.»

در این اعلامیه همچنین آمده است: «وضع تحریم‌های جدید تلاش‌های بین‌المللی علیه ایران را کامل و تقویت خواهد کرد و پیام و هشداری شفاف در خصوص عواقب به چالش کشیدن جامعه بین‌الملل و در افتادن با آن را، به دولت ایران خواهد فرستاد.»
 
کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا تا کنون تحریم‌های یکجانبه بسیاری را علیه ایران به بهانه متوقف کردن برنامه هسته‌ای کاملا صلح آمیز ایران تصویب کرده‌اند، اما این تحریم‌ها بیش از اینکه به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند، نه تنها موفق نبوده بلکه به شکوفایی و خودکفایی بیشتر ایران نیز انجامیده است.

علاوه براین، جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری کامل و همه‌جانبه‌ای را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و آژانس نیز در گزارش‌های مکرر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، بر عدم انحراف این برنامه و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است. 

نظر شما :