بازداشت استاد دانشگاه شریف در امریکا

۰۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۶ کد : ۱۸۹۷۳۷۷ سرخط اخبار

آمریکا یک استاد دانشگاه شریف را به اتهام آن چه نقض قانون صادرات آمریکا از طریق خرید فن‌آوری‌های آزمایشگاهی علمی خوانده، بازداشت کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: بر اساس فهرست‌ اسامی زندانیان در آمریکا سید مجتبی عطاردی، 54 ساله، متخصص در زمینه میکروچیپ و نیمه رساناها و استادیار دانشگاه شریف در یک بازداشتگاه دولت فدرال آمریکا در دوبلین، واقع در حومه سانفرانسیسکو تحت بازداشت قرار دارد.

عطاردی روز پنجشنبه در برابر دادگاه حاضر شد. قاضی پیش از آغاز جلسه محاکمه جلسه را جز برای وکلا و خانواده عطاردی غیرعلنی اعلام کرد. بنا به گفته دوستان عطاردی، وی در تاریخ هفتم دسامبر پس از خروج از هواپیما در لس آنجلس دستگیر شده است.

بخش حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان در آمریکا اعلام کرد که از بازداشت وی آگاه است.

دکتر فریدون هژبری، معاون پیشین رییس دانشگاه شریف که اکنون در آمریکا زندگی می‌کند، گفت که از این موضوع آگاه است و خاطر نشان کرد که اختلافات میان ایران و آمریکا مدت‌ها است که مشکلاتی را برای محققان ایرانی به وجود آورده است.

مقامات اجراکننده قانون در آمریکا از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کردند.

یک سخنگوی دانشگاه شریف که خواست نامش فاش نشود، گفت که از اتهامات وی مبنی بر خرید تجهیزات از آمریکا آگاه است.

سید مجتبی عطاردی مولف دهها مقاله علمی در رابطه با فن آوری میکرو چیپ است، اما هیچ یک از این مقالات ارتباطی صریح با فن‌آوری‌های نظامی ندارد.

سخنگوی دانشگاه شریف گفت که عطاردی فقط به انجام تحقیقات غیرنظامی می‌پردازد. واقعیت این است که او صرفا یک استاد دانشگاه است و در تلاش بود برای آزمایشگاهش تجهیزاتی را خریداری کند. این‌ها تجهیزاتی بسیار بسیار ساده هستند که هرکسی می تواند آنها را خریداری کند.

فیلیپ کرنی، دستیار دادستان آمریکا پس از پایان جلسه محاکمه از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. با این حال برادر عطاردی به آسوشیتدپرس گفت: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما نگران او و سلامتی‌اش هستیم.

وی از اظهار نظر بیشتر در این باره خودداری کرد.

فریدون هژبری با توصیف مشکلات دانشمندان ایرانی که به آمریکا سفر می‌کنند، به حادثه‌ای در سال 2006 اشاره کرد که در آن بیش از 50 محقق و مهندس ایرانی که راهی همایشی برای مدیریت بحران در سانتا کلارا، کالیفرنیا بودند، پس از ورود به آمریکا بازداشت و به دلیل لغو ویزا اخراج شدند. 

( ۱ )

نظر شما :